Citat:
Ursprungligen postat av M-308
Jag tror att vanföreställningen att feminism handlar om att förminska mannen är sprungen ur det faktum att många män inte har begript att det inte bara krävs "starkare" kvinnor utan att man lämnar ifrån sig lite av den centrerade plats man tagit. Det är den där lilla uppoffringen, tror jag, som många inte riktigt vill göra - och då sparkar man bakut istället. Sanningen är den att om kvinnor ska ha samma rättigheter och samma friheter så krävs det en ganska omfattande förändring i värdegrunden - något som kommer tolkas som en minskning av männens makt/inflytande. Så det antifeminister kallar grundläggande mental förmåga och kapacitet kallar jag för barnslig girighet och tjurskallighet.
Jag är hellre långtids arbetslös då samhället förbjuder jakt för eget bruk så kan jag leva som tiggare, och bo i tält i skogen, så slipper jag ligga samhället till last med,
än att studera och skaffa mig fina examina om jag som kvinna skall bli kvoterad och få åka på grädfil fär att det är såååå syyynd om mig som kvinna.
Jag tror att många män (och även några kvinnor) skulle nog gladligen skänka mig pengar (frivilligt) om jag stod med en skylt: "Hellre arbetslös kvinnlig tiggare, än en kvoterad arbetande kvinna"..
Jag ser inget människovärde i att bli kvoterad. Snarare ett sätt att stuka mitt självförtroende som människa baserat på mitt kön och signaler: "du är kvinna du kommer aldrig att kunna kämpa själv till en bra position i samhället, det är därför du skall kvoteras".
Något som feministerna förespråkar att det skall ske i arbetslivet kvotering.
Sedan så är det knappast "rädsla för att lämna i från sig makten" som antifeministerna har..
Det antifeministerna vänder sig emot är att feministerna anser att man skall "hjälpa kvinna på traven" via lagstiftningar med kvoteringar. Det är en viss skillnad. Männen som har nått maktpositioner i samhället har inte fått den gratis. Då det inte är män i grupp som har "makten". Men feministerna anser detta av någon anledning.
Nu är ju iofs jag varken antifeminist eller feminist.. Jag är en liten simpel Equalist (eller Ekvivallist om man fördrar den stavningen, eller franska ordet Egalitarianism ).. Men jag ser vad antifeministerna menar..
P.S
"Positiv särbehandling" som feministerna hävdar att de heter ser jag bara som ett tjusigare uttryck för "kvotering"