Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-31, 07:29
  #1
Medlem
marixs avatar
Hej

Har nu bott i Oslo i 4 år.
Fiskar vartfall minst en gång i veckan Vår/sommar/høst.

Finns det någon som har bra tips på bra fiske platser Oslo med Omnejd ?

Ps. Fjord eller Insjø spelar ingen roll

Mitt tips får bli Østervann i bærumsmarka har fått øring där 4/7 gånger.


Mvh
Marix
__________________
Senast redigerad av marix 2011-05-31 kl. 08:06.
Citera
2011-05-31, 08:39
  #2
Medlem
tältpinnes avatar
Jag var ute och rodde lördags morse och såg en hel del folk stå och kasta från lindøya, och fisk fick de. Men jag stannade aldrig och frågade exakt vad de fick på kroken. Har du provat att ta dig ut med ruter till öarna? även langøyene är kanske intressant.
Citera
2011-05-31, 10:31
  #3
Medlem
marixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Jag var ute och rodde lördags morse och såg en hel del folk stå och kasta från lindøya, och fisk fick de. Men jag stannade aldrig och frågade exakt vad de fick på kroken. Har du provat att ta dig ut med ruter till öarna? även langøyene är kanske intressant.



Det kan nog vara intressant
Har aldrig åkt båt ut men det kan juh inte vara några problem !
tack før tipset =)


Drøbak har jag varit några gånger där är också riktigt bra !
Citera
2011-05-31, 10:45
  #4
Medlem
pentaxanalytikers avatar
Det är fjorden Drøbak du snackar om nu och inte någon insjø?
Citera
2011-05-31, 10:47
  #5
Medlem
pentaxanalytikers avatar
Tidigare fiskade jag mycket i småsjøarna i skogen ovanfør Oslo. Ju närmare staden desto bättre då folk i Oslo gärna tror att man måste gå djävligt långt för att fiska.
Citera
2011-05-31, 11:01
  #6
Medlem
marixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentaxanalytiker
Det är fjorden Drøbak du snackar om nu och inte någon insjø?

Helt rätt staden Drøbak i fjorden ! nappar väldigt bra när tidvattnet vänder (väldigt strømt där) !

Citat:
Ursprungligen postat av pentaxanalytiker
Tidigare fiskade jag mycket i småsjøarna i skogen ovanfør Oslo. Ju närmare staden desto bättre då folk i Oslo gärna tror att man måste gå djävligt långt för att fiska.

Har provat ganska mycket nära oslo men haft ganska dåligt med fiskelycka det senaste...
Citera
2011-05-31, 11:08
  #7
Medlem
pentaxanalytikers avatar
Köp en karta øver øst-marka.
Børtervann hør jag riktiga historier om, själv har jag bara fått abborre där.
Lyseren, ta med eller hyr en kanot.
mjær, har stor gädda säger de lokala.
Øyeren, størst artrikedom i Norge. Uppgifterna varierar mellan 23-27 arter men du behøver båt.
Det finns många småsjøar i Østmarka men det är ofta privat väg så du får parkera och seda cykla, dock inte så långt.
Skittfiske!
Citera
2011-05-31, 12:37
  #8
Medlem
marixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentaxanalytiker
Köp en karta øver øst-marka.
Børtervann hør jag riktiga historier om, själv har jag bara fått abborre där.
Lyseren, ta med eller hyr en kanot.
mjær, har stor gädda säger de lokala.
Øyeren, størst artrikedom i Norge. Uppgifterna varierar mellan 23-27 arter men du behøver båt.
Det finns många småsjøar i Østmarka men det är ofta privat väg så du får parkera och seda cykla, dock inte så långt.
Skittfiske!


Sweet tack før tipsen =)
Blir en tur nu idag efter jobb har regnat hela dagen så detta blir nog bra
kommer tillbaka med om det blev fisk eller inte.
Citera
2011-06-01, 10:53
  #9
Medlem
marixs avatar
Var på ett ställe som hette Svartoren (en lång "ränna" på sitt bredaste 10-15m).
iallafall var den väldigt lång inte speciellt djup..

kom på plats runt 16:00 och då vakade det faktiskt en hel del.
Varpå jag tänkte att detta blir bra men INTE DET.
var helt døtt efter en timme. jaja børjar väl nappa vid skymning...
Inte det heller jag prøvade allt Meta/bottenmete/spinnare/sked och fluga.

Under tidena vakade det før fullt.
(må bara säga att det skua vara inplanterad øring)

På väg hem stannade jag längsmed kanten och fick 2 napp som satt på i 4-7 sek och släppte.
Avslutade vi 21:00

Får väll bra leta vidare
Citera
2011-06-01, 11:09
  #10
Medlem
pentaxanalytikers avatar
Jag har heller aldrig fått någonting där, men där är det väldigt mycket folk som fiskar och går på tur.
Citera
2012-03-29, 22:56
  #11
Medlem
bump bump** Har ni kommit fram till nå bra ställen? Jag har fiskat en hel del i vollen ok på försommaren bara fått makrill och torsk samt en ''oidentifierad'' dock.
Utloppet av Akerselva är en bra fiskeplats när makrillen kommer, både fått makrill och havsöring där, minuset är att halva vestli är där och fiskar.

Annars så tycker jag att det är väldigt dåligt fiske runt Oslo, har hört att Nöklevannet ska vara bra, skeptisk dock då det sitter ihop med lutvann som ska vara ett av de mest syresfattiga i norge.(Fiskat där ca 40h utan ett napp) samt att det ligger så nära böler.

Skittfiske
Citera
2015-03-25, 23:24
  #12
Medlem
SheriffenIryds avatar
Gammal tråd, men vem vet.. Är det någon som vill ut och fiska runt Oslo så är det bara att höra av sig, gärna någon med lite "erfarenhet" som gillar varierat fiske. Jag har varit lite överallt men letar alltid nya platser runt fjorden eller i marka. Fiskar också mycket från kajak, så om någon pysslar med kajak-fiske så byter jag gärna erfarenheter. Just nu är det sjöörret som gäller, skoj, men det är fan inte lätt. Fiskar både fluga(färsking) och spinn.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback