2011-05-30, 11:58
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Hej!

Har en Kinesisk nakenhund som jag tror har pajjat en bak-klo.

Han har rådnad runt en klo på baktassen, tror den är aningen svullen också. Han blir lite grinig när jag försöker ta på tassen så jag misstänker att han har lite ont. Dock så hoppar han och leker som vanligt.

Är det en stukad klo det handlar om eller kanske svamp?

Mvh
Citera
2011-05-30, 12:06
Medlem
Myrtens avatar
Kan vara klokapselbrott med infektion, kan vara vanlig hudinflammation i huden runt klon (eller annat). Hur som helst så låt en veterinär titta på det. Om det är klokapseln som spruckit och är infekterad så behöver den dras av för att det ska läka bra och en ny klokapsel ska kunna växa ut, och det gör du inte själv, för det gör jävligt ont (hunden behöver sederas i så fall).
Citera
2011-05-30, 12:19
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Kan vara klokapselbrott med infektion, kan vara vanlig hudinflammation i huden runt klon (eller annat). Hur som helst så låt en veterinär titta på det. Om det är klokapseln som spruckit och är infekterad så behöver den dras av för att det ska läka bra och en ny klokapsel ska kunna växa ut, och det gör du inte själv, för det gör jävligt ont (hunden behöver sederas i så fall).

Får göra det. Tur att man har försäkring Är det panik att gå till veterinären eller ska jag avakta?

Tack för svaret.
Citera
2011-05-30, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Vinterdäck
Får göra det. Tur att man har försäkring Är det panik att gå till veterinären eller ska jag avakta?

Tack för svaret.

Gå nu, Hade du velat vänta med att gå till doktorn om du hade ont?
Citera
2011-05-30, 12:38
Medlem
Myrtens avatar
Ingen jättepanik, men det gör ju ont, och inflammationen blir ju bara värre ju längre du väntar. (Skulle det vara klobenbrott skulle det vara lite bråttom, men då skulle hunden vara rejält halt, det brukar göra otroligt ont, tror inte att det är det.) Försök att tvätta bort smuts med koksaltlösning (eller rent kranvatten går faktiskt bra) redan nu. Desinfektionsvätska funkar på intakt hud (även om den är irriterad) men inte om det ser ut som det är ett sår, då endast runtom, inte direkt i såret. Torka torrt efter.
Citera
2011-05-30, 12:47
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Ingen jättepanik, men det gör ju ont, och inflammationen blir ju bara värre ju längre du väntar. (Skulle det vara klobenbrott skulle det vara lite bråttom, men då skulle hunden vara rejält halt, det brukar göra otroligt ont, tror inte att det är det.) Försök att tvätta bort smuts med koksaltlösning (eller rent kranvatten går faktiskt bra) redan nu. Desinfektionsvätska funkar på intakt hud (även om den är irriterad) men inte om det ser ut som det är ett sår, då endast runtom, inte direkt i såret. Torka torrt efter.

Ska tvätta tassen och se vad stackaren säger. Han är ju inte halt överhuvudtaget.

EDIT: Han var lugn när jag tvättade. Torkade försiktigt med papper efteråt.

Ni får en bild så slipper jag förklara och ni fundera vad jag menar

http://i56.tinypic.com/29y5hzt.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Zassy
Gå nu, Hade du velat vänta med att gå till doktorn om du hade ont?

Jag brukar faktiskt vänta och se ifall det går över. Men såklart ser jag din poäng.
Senast redigerad av Lars Vinterdäck 2011-05-30 kl. 12:56.
Citera
2011-05-30, 13:49
Medlem
Myrtens avatar
Luktar det illa på något sätt? Det ser ju hyfsat fint ut, det är möjligt att det bara är inflammation i huden (jäst eller bakterier eller både och). Peta lite på klon/klofalsen och se om det är sprucket/trasigt någonstans (brukar göra ont då). Om klon är hel och om det bara är hudinflammation så tycker jag du kan avvakta 1-2 dagar med veterinär, samt tvätta med med desinficerande (klorhexidinlösning brukar jag tycka funkar bra) morgon och kväll. Tvätta på alla röda/inflammerade ställen samt torka torrt. Om du inte ser en förbättring så bör du kontakta veterinär, kan behövas mer hjälp än bara tvätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in