Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-29, 23:42
  #1
Medlem
Hej, när jag fyllde 10 fick jag ett spel av min farfar, har letat länge efter ett sånt igen, men känns omöjligt att hitta...
Spelet var en plastlåda, kanske 1 meter, 1.20 lång, 40cm bred och 10cm djup. Överdelen var av ett "glatt" plastigt material, tänk bordshockey-yta! Har för mig att den var vågig också. Under överdelen, alltså i själva lådan fanns två tyngder som gick på varsin skena längs med hela lådan, och en magnet som gick upp i underkanten på plasten upptill. Lådan stod sedan lutad med ett stativ, alltså en kortsida i golvet och en kortsida snett uppåt. Två handtag fanns på kortsidan där också två snören fanns, som var fästa i tyngderna inuti lådan. Man höll sen i handtaget och vred det i sidled samtidigt som man släppte efter snöret, den magnetiska slalomåkaren ovanpå själva lådan åkte då neråt genom banan man själv satte upp med små slalomkäppar och häftmassa. Dessutom, själva pricken över i-et....digital tidtagning!!!


Jävligt krånglig förklaring, jag vet....

NÅN som sett det förut!?!?!?!?
Citera
2011-06-05, 20:01
  #2
Medlem
TheRockerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hencon
Hej, när jag fyllde 10 fick jag ett spel av min farfar, har letat länge efter ett sånt igen, men känns omöjligt att hitta...
Spelet var en plastlåda, kanske 1 meter, 1.20 lång, 40cm bred och 10cm djup. Överdelen var av ett "glatt" plastigt material, tänk bordshockey-yta! Har för mig att den var vågig också. Under överdelen, alltså i själva lådan fanns två tyngder som gick på varsin skena längs med hela lådan, och en magnet som gick upp i underkanten på plasten upptill. Lådan stod sedan lutad med ett stativ, alltså en kortsida i golvet och en kortsida snett uppåt. Två handtag fanns på kortsidan där också två snören fanns, som var fästa i tyngderna inuti lådan. Man höll sen i handtaget och vred det i sidled samtidigt som man släppte efter snöret, den magnetiska slalomåkaren ovanpå själva lådan åkte då neråt genom banan man själv satte upp med små slalomkäppar och häftmassa. Dessutom, själva pricken över i-et....digital tidtagning!!!


Jävligt krånglig förklaring, jag vet....

NÅN som sett det förut!?!?!?!?

Jag hittade ingen bild på själva spelplanen men kan det va detta spel du pratar om?

http://theminiaturespage.com/news/759542/
Citera
2011-06-13, 22:37
  #3
Medlem
Nej, alltså...det är inget riktigt brädspel...spelet är nog en dryg meter långt...mer en leksak kanske!!!
Gubbarna man körde med var små plastfigurer med en skåra för en metallbit undertill - för att de skulle bli magnetiska...

Fler förslag???
Citera
2012-03-15, 12:30
  #4
Medlem
scorzenyno1s avatar
Kul att läsa din efterlysning, detta spel var nog det roligaste spel jag hade under min barndom.
Jag är född i slutet på 60-talet och fick spelet någonstans i 10-12 års åldern och körde nog säkert över 10 000 åk på detta spel då jag skapade världscupen i slalom hemma i tjocka kollegieblock där det säkert var 20-30 åkare med och sedan körde jag åk på åk under min hela fritid under en period.
Jag har liksom du eftersökt spelet under flera år, pratat med jämnåriga om de känner till spelet men aldrig fått någon feedback alls så jag börjar undra om detta spel kom ut i en liten upplaga och sedan drogs tillbaka, kan det ha varit dyrt när det kom? Det skulle isåfall vara en förklaring till att det aldrig slog helt och hållet trots Stenmark hysterin vid tiden.
Mitt eget spel vet jag inte var det tagit vägen, kanske gick det sönder.
Citera
2017-03-17, 21:10
  #5
Medlem
Ingenstans verkar det finnas....!.
Citera
2017-03-18, 09:32
  #6
Moderator
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hencon
Ingenstans verkar det finnas....!.

Är det detta?

https://boardgamegeek.com/boardgame/161628/ski-slalom
Citera
2017-03-18, 22:08
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Är det detta?

https://boardgamegeek.com/boardgame/161628/ski-slalom

Nej, tyvärr, men det var väl närmast hittills, även om det var en bit ifrån, haha!

Alltså, det är en låda i plast, en yta ovanpå, 2 handtag med snören på kortsidan...och digital tidtagning...
Det var blått kommer jag ihåg, men det verkar omöjligt att hitta!
Citera
2017-04-05, 11:48
  #8
Medlem
Otroligt svårt att hitta....snälla!?
Citera
2017-04-05, 15:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hencon
Otroligt svårt att hitta....snälla!?

Leslie Balanyi Slalom Racing game?

https://www.google.si/patents/US3266802

https://patentimages.storage.googlea...S3266802-0.png
Citera
2017-04-14, 00:45
  #10
Medlem
tcxx646s avatar
Vet precis vilket spel du menar. Hade ett sådant när jag var liten knatte. Tyvärr är det slängt sedan lång tid tillbaka. Plasten gick sönder och tidtagningsfunktionen likaså, men det var ett djävulskt roligt spel.
Citera
2023-12-19, 19:10
  #11
Medlem
Rodettos avatar
Bump!

Spelet hette Scanman Slalom, och såldes en kort period på 1970-talet..
Priset då var omkring 250 kr, vilket idag motsvarar ca 1500 kr...
Så, som någon var inne på kan det varit det som gjorde sejouren kortvarig.
Citera
2024-04-04, 11:01
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hencon
Hej, när jag fyllde 10 fick jag ett spel av min farfar, har letat länge efter ett sånt igen, men känns omöjligt att hitta...
Spelet var en plastlåda, kanske 1 meter, 1.20 lång, 40cm bred och 10cm djup. Överdelen var av ett "glatt" plastigt material, tänk bordshockey-yta! Har för mig att den var vågig också. Under överdelen, alltså i själva lådan fanns två tyngder som gick på varsin skena längs med hela lådan, och en magnet som gick upp i underkanten på plasten upptill. Lådan stod sedan lutad med ett stativ, alltså en kortsida i golvet och en kortsida snett uppåt. Två handtag fanns på kortsidan där också två snören fanns, som var fästa i tyngderna inuti lådan. Man höll sen i handtaget och vred det i sidled samtidigt som man släppte efter snöret, den magnetiska slalomåkaren ovanpå själva lådan åkte då neråt genom banan man själv satte upp med små slalomkäppar och häftmassa. Dessutom, själva pricken över i-et....digital tidtagning!!!


Jävligt krånglig förklaring, jag vet....

NÅN som sett det förut!?!?!?!?

ja jag hade det med som barn. Tyvärr gick den nog i skroten för en 20 år sedan efter den stått och samlat damm i garderoben.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback