Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-29, 22:57
  #1
Medlem
Buckshootas avatar
Hejsan!
Jag funderar nu starkt på att ladda ner en DVD-skiva och installera Ubuntu men jag har ett Broadcom 802.11n:


http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/s...t=4221447#N399


Men det finns inte stöd för Linux utan bara för Windows...det fungerar inte med andra ord att köra trådlöst med mitt nätverk på Ubuntu?
Citera
2011-05-29, 23:04
  #2
Medlem
Mr.Maazes avatar
Tyvärr fungerar det nog inte.

Mr.Maaze
Citera
2011-05-29, 23:17
  #3
Medlem
Buckshootas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Maaze
Tyvärr fungerar det nog inte.

Mr.Maaze


Exakt vad jag trodde........*suck*
Citera
2011-05-29, 23:24
  #4
Medlem
Tjatters avatar
Dom flesta kort funkar, ladda ner och kör den live så ser du om det funkar.
Citera
2011-05-29, 23:25
  #5
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshoota
Hejsan!
Jag funderar nu starkt på att ladda ner en DVD-skiva och installera Ubuntu men jag har ett Broadcom 802.11n:


http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/s...t=4221447#N399


Men det finns inte stöd för Linux utan bara för Windows...det fungerar inte med andra ord att köra trådlöst med mitt nätverk på Ubuntu?
Det ska tydligen fungera direkt, enligt ubuntuforums.org. Bränn ut en livecd och testa själv.
Citera
2011-05-29, 23:27
  #6
Medlem
Buckshootas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Det ska tydligen fungera direkt, enligt ubuntuforums.org. Bränn ut en livecd och testa själv.


http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=10057878



Ska bränna ut Ubuntu nu och prövar imorgon, återkommer om det behövs.
Citera
2011-05-29, 23:57
  #7
Medlem
sommarlovs avatar
När du använder Linux slipper du oftast letar drivers, som du gör till Windows.
Själva kärnan Linux, har ett otroligt stort hårdvarustöd.

Det är bara vid väldigt speciella situationer man behöver lägga till något själv.
Vad gäller Ubuntu kommer automagisk guide som hjälper dig att få igång saker som grafikkort och nätverkskort!

Kör hårt!
Citera
2011-06-02, 11:38
  #8
Medlem
Robbadobbs avatar
Håller med några av de tidigare talarna..
Jag upplever ubuntu som mycket snabbare när det gäller trådlöst, blåtand och för övrigt allt annat förutom viss media (redigering iaf) och 3d.
Citera
2011-06-02, 17:12
  #9
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshoota
Hejsan!
Jag funderar nu starkt på att ladda ner en DVD-skiva och installera Ubuntu men jag har ett Broadcom 802.11n:


http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/s...t=4221447#N399


Men det finns inte stöd för Linux utan bara för Windows...det fungerar inte med andra ord att köra trådlöst med mitt nätverk på Ubuntu?
Denna typ av info har sällan någon betydelse för Linux kompatibiliteten. Under Linux installerar man inte drivrutiner de finns med som en del av Linux.
För att kolla sin hårdvara under Ubuntu är det bäst att ladda ner skivan och köra live (utan att installera), då ser man om något inte funkar.
Min erfarenhet är att Linux hårdvarustöd är mycket omfattande, för äldre komponenter bättre än Windows.
Citera
2011-06-02, 18:57
  #10
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Denna typ av info har sällan någon betydelse för Linux kompatibiliteten. Under Linux installerar man inte drivrutiner de finns med som en del av Linux.
För att kolla sin hårdvara under Ubuntu är det bäst att ladda ner skivan och köra live (utan att installera), då ser man om något inte funkar.
Min erfarenhet är att Linux hårdvarustöd är mycket omfattande, för äldre komponenter bättre än Windows.
Nej, sant att man oftast inte behöver ladda ner drivrutiner, men däremot behöver man rätt ofta ladda ner ett firmware för att kunna använda de inbyggda drivrutinerna.

Broadcom-kort brukar man behöva installera b43-fwcutter, exempelvis, som i debianbaserade system hämtar hem och installerar firmware automatiskt vid installation.

Ingenting komplicerat alltså, men det kan betyda att vissa kort som inte stöds på livecd:n kan få stöd i det installerade systemet.

I TS fall så ska det bara funka från scratch, enligt ubuntuforumen.
Citera
2011-06-02, 20:47
  #11
Medlem
hashs avatar
Klart lättast är att ladda hem samma kärna som senaste ubuntu kör, sen bara läsa dokumentationen.

Du anger inte vilket Broadcom-chipset du har?
Tankade själv hem 2.6.38.7 och kunde konstatera att iaf den kärnan har stöd för 43xx chipsetet, vilket du troligen har.
Citera
2011-06-02, 21:48
  #12
Medlem
Buckshootas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Klart lättast är att ladda hem samma kärna som senaste ubuntu kör, sen bara läsa dokumentationen.

Du anger inte vilket Broadcom-chipset du har?
Tankade själv hem 2.6.38.7 och kunde konstatera att iaf den kärnan har stöd för 43xx chipsetet, vilket du troligen har.


Jag kommer testa under veckan Behöver Ubuntu mer kraft av GPU än Win 7? Har ett Intel GMA HD integrerat med bärbara.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback