2011-05-28, 21:07
Medlem
Aviarts avatar
Tänkte dra igång en tråd om bortglömda filmer som egentligen är jävligt bra. Mitt tips är "Lionheart" med Jean Claud van Damme. Fruktansvärt bra film. Handlar om streetfighting och familjedrama. Vill även tipsa om "Den oändliga historien". Jäääävligt bra film.

Vad har ni för tips på för filmer som är mer eller mindre bortglömda som egentligen rockar fett?
Citera
2011-05-28, 21:27
Medlem
nietsoviets avatar
Wait a minute... hur ska jag minnas vilka filmer jag glömt bort?

tycker att sleepy hollow är mysig, det är även the city of the lost children.
Citera
2011-05-28, 22:46
Medlem
FruGondols avatar
Den Tjeckiske regissören Jiri Mensels -Låt tågen gå- (1966)
Utspelar sig under WW2. Jättebra rulle! Fick för övrigt en Oscar
för bästa utländska film. Rekommenderas varmt!
Citera
2011-05-28, 22:55
Medlem
FruGondols avatar
Just ja! När jag ändå är inne på Tjeckien. Formans -En blondins kärleksaffär- (1965)
Tycker personligen att det är en av hans bästa! Mycket mänsklig - Mycket rolig!
Citera
2011-05-29, 00:08
Avslutad
När vi ändå är inne på Oscars: Ålen

http://www.imdb.com/title/tt0120408/

Gick på TV4Film för typ 5 år sedan. En slowburner.
Citera
2011-05-29, 15:48
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nietsoviet
Wait a minute... hur ska jag minnas vilka filmer jag glömt bort?

tycker att sleepy hollow är mysig, det är även the city of the lost children.

Tänkte inte riktigt. Beer makes Aviart a happy camper!

Menade mest att med den takt som det pumpas ut filmer nuförtiden så glöms många bort. Filmer som egentligen råbra som man kan se om och om och om igen
Citera
2011-05-29, 16:29
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
Vad har ni för tips på för filmer som är mer eller mindre bortglömda som egentligen rockar fett?

Richie Rich ifrån 1994 är en gammal barndomsfavorit hos mig som jag inte har sett sedan 90-talet nu, och som jag sällan tänker på längre. Däremot fick jag ett enormt sug av att se om den häromdagen och ska ta och göra det någon dag framöver.

http://www.imdb.com/title/tt0110989/
Citera
2011-05-29, 17:26
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Richie Rich ifrån 1994 är en gammal barndomsfavorit hos mig som jag inte har sett sedan 90-talet nu, och som jag sällan tänker på längre. Däremot fick jag ett enormt sug av att se om den häromdagen och ska ta och göra det någon dag framöver.

http://www.imdb.com/title/tt0110989/

Tack för tipset! Har inte sett denna, har bara sett den tecknade som gick på Kartong Netwörk under mina barndomsår.
Citera
2011-05-29, 18:24
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
Tack för tipset! Har inte sett denna, har bara sett den tecknade som gick på Kartong Netwörk under mina barndomsår.

Det är faktiskt nog den enda filmen tillsammans med Stand by me som önskar att jag vore barn igen.
Citera
2011-05-29, 18:30
Medlem
Carl Serungs avatar
Salo. Minns när man som barn fick se den tillsammans med familjen. Det är en mycket stark och gripande film som inte lämnar någon oberörd.
Citera
2011-05-29, 19:11
Medlem
Biochems avatar
Några som jag tänker på bara såhär:

Gremlins 2 (1990), en av de bästa filmer som har kommit ut från USA de senaste tjugo åren och sorgligt underskattad. Regi: Joe Dante

Dark Crystal (1982), en mörkare barnfilm från 80-talet av Jim Henson (vilket innebär dockor). Väldigt skrämmande och relativt sorglig, där de onda i filmen berövar människor på sin livslust för att själva kunna leva längre. Regi: Jim Henson / Frank Oz

Nuit et brouillard (1955). Kort (en halvtimme) dokumentär om koncentrationslägren, väldigt hemsk film men mer känslosam än många längre dokumentärer och spelfilmer som behandlar andra världskriget. Regi: Alan Resnais

Dazed and Confused (1993) Min absoluta favorit när det gäller ungdomsfilmer, tröttnar aldrig på att se den. Handlar om en dag (skolavslutningen) i en småstad i Texas, 1976. Rakt igenom underbar. Regi: Richard Linklater
Senast redigerad av Biochem 2011-05-29 kl. 19:14.
Citera
2011-05-29, 19:15
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Salo. Minns när man som barn fick se den tillsammans med familjen. Det är en mycket stark och gripande film som inte lämnar någon oberörd.

Salò är väl ändå en film som man inte glömmer bort?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in