2011-05-28, 10:46
Är en av många som blivit sjukt sugen på att testa LCHF, inte för att jag är överviktig, ser mig själv som en standard tränad kille som ser hyffsat bra, anledningen är nog mer att jag älskar fet mat, & LHCF verkar ju handla om att bara vräka i sig fet mat?

Så jag behöver tips om vad man ska äta & vad man absolut ska hålla sig borta ifrån!

Tex, vilka grönsaker ska man hålla sig borta ifrån? Slängde upp lite små saker som jag kom fick fram på rak arm, släng gärna upp så mycket ni bara kan!

Bra LCHF käk:

Bacon
Vispgrädde(?!)
Gurka
Ost
Ägg
Kaviar(?)
Kött
Köttfärs
Nötfärs

Dålig LCHF käk:

Pasta
Potatis
Ris
Alkohol(?!)
Citera
2011-05-28, 11:18
Medlem
KonungHonungs avatar
räkor, nötter, makrill, lax är bra också. Alkohol är, som du gissar, sämst.

Vräka i sig och vräka i sig.. är målet att hålla vikten stabil?
Citera
2011-05-28, 11:21
Medlem
Fickludds avatar
Förutom denna huvudtråd om vad man kan äta LCHF - Inga kolhydrater tips på mat finns en hel del andra trådar i samma ämne. Sök.
Citera
2011-05-28, 16:17
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikish
Är en av många som blivit sjukt sugen på att testa LCHF, inte för att jag är överviktig, ser mig själv som en standard tränad kille som ser hyffsat bra, anledningen är nog mer att jag älskar fet mat, & LHCF verkar ju handla om att bara vräka i sig fet mat?

Så jag behöver tips om vad man ska äta & vad man absolut ska hålla sig borta ifrån!

Tex, vilka grönsaker ska man hålla sig borta ifrån? Slängde upp lite små saker som jag kom fick fram på rak arm, släng gärna upp så mycket ni bara kan!

Bra LCHF käk:

Bacon
Vispgrädde(?!)
Gurka
Ost
Ägg
Kaviar(?)
Kött
Köttfärs
Nötfärs

Dålig LCHF käk:

Pasta
Potatis
Ris
Alkohol(?!)

Jag har svårt att tro att kaviar går bra. Det innehåller väl både socker och potatisflingor. Ser man på exempelvis Svennes kaviar så innehåller den 14g kolhydrater/100 g medan potatis innehåller 16.14 g kolhydrater/100 g.
Citera
2011-05-28, 17:54
Medlem
Det stämmer inte att man kan vräka i sig fet mat bara för att man äter LCHF.

Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Jag har svårt att tro att kaviar går bra. Det innehåller väl både socker och potatisflingor. Ser man på exempelvis Svennes kaviar så innehåller den 14g kolhydrater/100 g medan potatis innehåller 16.14 g kolhydrater/100 g.
Kaviar som man har på smörgåsen är inget vidare, men olika sorters kaviar och rom går utmärkt för LCHF.
Citera
2011-05-28, 18:08
Medlem
Finns mycket skoj att äta om man kör lchf, beror lite på hur "seriöst" du vill köra.

Ett bra tips är att försöka ligga under 5g/100g kolhydrater, gör det lätt att hitta olika produkter i butik. Man ska dock tänka på att inte äta sjukt mycket mat, jag äter mindre nu med lchf än jag gjorde förr. Gärna ekologiskt med ^^.

Lite små tips:

Broccoli
Vitkål (kan man göra mycket skoj av)
Blomkål
Fågel
Fisk
Skaldjur
Inälvsmat (även leverpastej av god kvalitet)
Fiskrom
Feta mjölkprodukter (ost, smör, vispgrädde, crème fraiche, turkisk yoghurt, gräddfil,
kesella)
Kokosmjölk
Svamp
Oliver
Äkta majonnäs
Ister
Kokosfett
Paranötter (dock i liten mängd, mycket energi i dessa)

Det jag kom på just nu.
Citera
2011-06-07, 14:48
Medlem
Är ni säkra på det där med alkohol? Alltså, bärs är väl klart en dålig idé då det är som flytande bröd, men att ta dig lite whisky?
Citera
2011-06-08, 22:53
Medlem
Korvryttares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dwelling
Är ni säkra på det där med alkohol? Alltså, bärs är väl klart en dålig idé då det är som flytande bröd, men att ta dig lite whisky?

Sprit och vin går bra, om det är något enstaka glas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in