Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-27, 18:57
  #1
Medlem
Är detta något som förekommer? Alltså att biträdande jurister inte bara har en juristexamen men även en jur.dr i bagaget? Eller lämpar sig en Juris doktorsexamen endast för en karriär inom det akademiska tror ni?
Citera
2011-05-27, 19:44
  #2
Medlem
lemonzhellos avatar
Snart krävs nog en jur.dr. för att få jobb i drive-thrun på McDonalds. Skämt åsido, klart overkill.
Känner inte till en enda som börjat så, däremot förekommer det ibland att jurister efter några år på en byrå, när man nischat sig och skaffat en plattform, fördjupar sig och visar framfötterna ytterligare genom att forska. Själv har jag lite svårt att förstå varför, men sådan är jag.
Finns flera halvkända t.ex. skattejurister som är på god väg mot eller redan har skaffat sig en hatt, men tvärtom har jag aldrig hört talas om, jo förresten, en halvkändis som doktorerade först och fick ett riktigt jobb sedan, men han är nog undantaget som bekräftar regeln.
En doktorsexamen innan ett riktigt jobb visar nog mer att du är inriktad på ett liv med hibernaltofflor på fötterna, dvs på en institution någonstans, om du ursäktar jargongen, medan en hatt efter att du börjat på Vinge visar att du kan jobba dygnet runt och ändå plita ihop en avhandling. Min teori.
Citera
2011-05-27, 19:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filosofkungen
Är detta något som förekommer? Alltså att biträdande jurister inte bara har en juristexamen men även en jur.dr i bagaget? Eller lämpar sig en Juris doktorsexamen endast för en karriär inom det akademiska tror ni?

Det förekommer - kan ju röra sig om någon från den akademiska världen som vill pröva på juridiken rent praktiskt och en juris doktorsexamen är ingen genväg till advokatyrket, sålunda måste personen i fråga göra sin tid som biträdande jurist som alla andra.

/AFASS
Citera
2011-05-28, 13:28
  #4
Medlem
michaellights avatar
Ur karriärsynpunkt skulle det nog vara bäst att vänta med doktorsstudierna tills du kommit upp dig. Jag vet en advokatbyrå i Luxemburg som endast anställer skatterättsjurister med dr-titel. Men jag kan inte säga om du får bättre fördelar i Sverige med en doktorstitel som jurist anställd på advokatbyrå. Det får någon annan svara på...
Citera
2011-06-06, 22:31
  #5
Medlem
buggenbus avatar
Personligen tycker jag det är bättre med en dubbelexamina. Klassiskt är väl jurist och ekonom, men varför inte t.ex. jurist och ingenjör eller något annat som intresserar.
Citera
2011-06-06, 23:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Personligen tycker jag det är bättre med en dubbelexamina. Klassiskt är väl jurist och ekonom, men varför inte t.ex. jurist och ingenjör eller något annat som intresserar.

På vilket sätt skulle det vara bättre med en dubbelexamina än en jur.dr? Jag är mest bara intresserad över hur man kan välja en vinnare mellan två så pass olika utbildningsvägar där syftena inte sällan klart skiljer sig åt.
Citera
2011-06-07, 00:25
  #7
Medlem
buggenbus avatar
Om du är Jur Dr så kan det förstås vara gångbart om du doktorerar på något ämne som är kommersiellt gångbart och som kan sysselsätta dig till fullo - men egentligen bara om du faktiskt kan tillföra mer genom ditt "Dr", jämfört med om du bara vore en vanlig jurist som oss andra.

Jag menar att doktorstiteln är en formell merit men som inte nödvändigtvis är kommersiellt mer gångbar än det symbolvärde den ger.

Att ha examina inom olika områden ger dig större möjligheter att anlägga ett bredare perspektiv. Ska du arbeta som konkursförvaltare/rekonstruktör är egna ekonomikunskaper naturligtvis värda att ha. Om du ska jobba med industrifrågor kan du stöta på frågor av teknisk natur som du lättare bemästrar om du också är ingenjör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback