Flashback bygger pepparkakshus!
2011-05-27, 15:43
Medlem
Daimais avatar
Hej, imorse nar jag startade datorn sa flot allting pa bra. Jag drog och duschade och nar jag kom tillbaka hade skarmen slackts och musen los inte. Jag startade om datorn men det fungerade inte. Var tvungen att dra till skolan men nu har jag kommit tillbaka och det fingerar inte nu heller. Jag undrar vad det kan vara for fel.

Min dator har tidigare laggat fast (direkt efter uppstart) men detta ar forsta gangen som skarmen och musen inte vill lysa upp.

Sitter pa en annan dator for tillfallet och har inte de svenska knapparna, ber om ursakt for det.
Citera
2011-05-27, 17:52
Medlem
Jokk44s avatar
Börja felsöka genom att plocka ur alla ramstickor utom en. Startar den inte ta ut den också och sätt i en av de du tog ut från början. Startar den fortfarande inte kan du testa att sätta lite ståltråd mellan grön och svart kabel på 24pins ATX kontakten från nätagget samt ha en hdd inkopplad och kolla om nätagget startar.

Sen är det bara moderkort och cpun kvar men det är extremt ovanligt att en cpu går sönder bara sådär så om du inte fått igång den efter att ha gjort dessa stegen så är det med största sannolikhet moderkortet.
Citera
2011-05-27, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jokk44
Börja felsöka genom att plocka ur alla ramstickor utom en. Startar den inte ta ut den också och sätt i en av de du tog ut från början. Startar den fortfarande inte kan du testa att sätta lite ståltråd mellan grön och svart kabel på 24pins ATX kontakten från nätagget samt ha en hdd inkopplad och kolla om nätagget startar.

Sen är det bara moderkort och cpun kvar men det är extremt ovanligt att en cpu går sönder bara sådär så om du inte fått igång den efter att ha gjort dessa stegen så är det med största sannolikhet moderkortet.

Du är kunnig men glömde PS, där är förmodligen felet.

Rent tidsmässigt så tar ett PS/powersupplys mer stryk än ett moderkort, de har elektrotlyt-kondensatorer som åldras och tappar kraft som gör att spänningen varierar och datorn hänger sig.
Senast redigerad av Sherlocks 2011-05-27 kl. 18:20.
Citera
2011-05-27, 18:34
Medlem
Jokk44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlocks
Du är kunnig men glömde PS, där är förmodligen felet.

Rent tidsmässigt så tar ett PS/powersupplys mer stryk än ett moderkort, de har elektrotlyt-kondensatorer som åldras och tappar kraft som gör att spänningen varierar och datorn hänger sig.

Jag skrev ju att han skulle testa nätagget genom att bygla grön med svart? Men ja, nätagget är med största sannolikhet felet. Men det är ju alltid lättare att börja med minnena om de skulle vara dom
Citera
2011-05-27, 21:35
Medlem
Om nätagget är budget eller dålig kvalite så är nätaggs testet är inte så pålitligt. Enda resultat man kan lita på är om den är död och fortsätter att vara död i testet. Bättre svar om man lånar ett nätagg.

Trasiga dåliga nätagg kan starta en annan dator normalt i någon vecka samtidigt som den förstör de andra delarna. Det är på det sättet som vissa köpt och förstör 2 datorer efter varandra.

Du vet att du kan lägga till så att du kan skriva på svenska i kontrollpanelen under Datum Tid Språk Region.

Ska vi anta att fläktarna fortfarande snurrar eller är den helt död?

Ta bort allt som inte behövs för att få bild. Det mest. Även småsaker som tex skadat tangentbord, mus kringutrustning mm kan blockera så att datorn fryser, laggar fast, verka helt död och andra start problem.
Senast redigerad av panpo98 2011-05-27 kl. 21:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in