Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-27, 13:12
Moderator
sosweets avatar
Det pratas vitt och brett om jämställdhet, patriakat, kvinnoförtryck och allmänna orättvisor. Det leder mej till frågan- hur ser ett jämställt förhållande/äktenskap ut egentligen? Finns det en skillnad i vad kvinnor upplever som jämställt jämfört med hur män ser på saken? Ska båda tjäna lika? Ska båda ha lika mycket fritid? Ska man dela lika på föräldrarledigheten? Ska båda få ut lika mycket av samlivet? Vad innebär jämställdhet för Dig?
Citera
2011-05-27, 13:21
Medlem
Man ska komma överens
Citera
2011-05-27, 13:46
Moderator
sosweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrooman
Man ska komma överens
Är det inte jämställt annars?
Citera
2011-05-27, 13:55
Bannlyst
Kanske att bådas röster är lika mycket värda. Att vi båda är nöjda med ev kompromisser, att båda får utvecklas efter sina behov och förutsättningar.

Handlar mer om inställning än om millimeterrättvisa enligt mig.
Citera
2011-05-27, 16:08
Moderator
sosweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaraja
Kanske att bådas röster är lika mycket värda. Att vi båda är nöjda med ev kompromisser, att båda får utvecklas efter sina behov och förutsättningar.

Handlar mer om inställning än om millimeterrättvisa enligt mig.

Ändå är det lätt att få uppfattningen att en del söker någon form av millimeterrättvisa i sina förhållanden? Dina två översta rader tror jag att relativit många ändå kan skriva under på.
Citera
2011-05-27, 16:55
Bannlyst
I det jämställda förhållandet spelar inte längre könet någon roll för arbetsfördelning och intresseprioritering. Dialogen utspelar sig mellan människor – inte mellan könsroller. Kvinnan kan sköta hushållet och mannen kan förvärva hushållets inkomster, men inte för att kvinnan är kvinna och mannen är man utan för att den exemplifierade arbetsfördelningen ligger i båda parters intresse.
Citera
2011-05-27, 17:11
Medlem
Man kan ju samsas.. Däremot tycker jag att det är svårt o hitta jämställda tjejer.
Citera
2011-05-27, 17:30
Moderator
sosweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanzaki
Man kan ju samsas.. Däremot tycker jag att det är svårt o hitta jämställda tjejer.

Där ser man! På vilket område faller tjejerna då? Inte svaret jag väntade mej
Citera
2011-05-27, 17:33
Moderator
sosweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gultshirt
I det jämställda förhållandet spelar inte längre könet någon roll för arbetsfördelning och intresseprioritering. Dialogen utspelar sig mellan människor – inte mellan könsroller. Kvinnan kan sköta hushållet och mannen kan förvärva hushållets inkomster, men inte för att kvinnan är kvinna och mannen är man utan för att den exemplifierade arbetsfördelningen ligger i båda parters intresse.

Då finns det nog inte så många jämställda förhållanden, för det är ju sällan man ser rollerna omkastade?
Citera
2011-05-27, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
Då finns det nog inte så många jämställda förhållanden, för det är ju sällan man ser rollerna omkastade?
Jag håller med dig om att det förmodligen finns få jämställda förhållanden, men i övrigt förstår jag inte ens vad du syftar på. Utveckla.
Citera
2011-05-27, 17:43
Bannlyst
Jämställt är att på sikt ha en balans vad gäller arbetsliv, inkomst, umgänge med barn och fritid. Hur man löser det är väldigt olika. Om ena partern är hemma hela tiden så utvecklas ju inte den och kan lätt uppfattas som genuint tråkig av den som arbetar till slut. Därför föreslår jag att man växlar i detta eller att bägge två faktiskt går ner i arbetstid om man har möjlighet till det. Att balanser upp inkomster är också viktigt. Allt det här brukar gå bra i början av ett förhållande så småningom så visar sig problemen om det finns en obalans.
Citera
2011-05-27, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
Det pratas vitt och brett om jämställdhet, patriakat, kvinnoförtryck och allmänna orättvisor. Det leder mej till frågan- hur ser ett jämställt förhållande/äktenskap ut egentligen? Finns det en skillnad i vad kvinnor upplever som jämställt jämfört med hur män ser på saken? Ska båda tjäna lika? Ska båda ha lika mycket fritid? Ska man dela lika på föräldrarledigheten? Ska båda få ut lika mycket av samlivet? Vad innebär jämställdhet för Dig?
Ska man dela lika på föräldrarledigheten? Nej, den som tjänar minst pengar ska vara hemma. Man tar den som man rent ekonomiskt tjänar på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in