Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-25, 09:03
  #265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Jag tror nog att de flesta cyklister faktiskt inte har körkort, men du är välkommen att styrka ditt påstående med en källa

92 procent av cyklisterna har körkort. https://www.kth.se/polopoly_fs/1.278...t/2011-4-3.pdf
Citera
2017-07-25, 09:22
  #266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Varför behöver bara cyklister anamma defensiv körning? Inte bilisterna? Jag cyklar varje dag till jobbet. Längs med Torsgatan i Stockholm, med cykelfält blir jag då och då omkörd av lastbilar som håller ett avstånd till mig i sidled på under 1 meter. Det känns sådär när de dundrar förbi i 50 km/h. Varför kan de inte vänta i 20 sek innan tills jag kommit upp på cykelbanan som finns längre söderut?

Blir så arg när det alltid är cyklisterna som ska anpassa sig. När det borde vara tvärt om.


En lastbil kan vara upp till 2,6m bred och vägbanan är exakt 2,6m bred. Lastbilen har alltså inte mycket att köra på för att ta ut för cyklister. Förare av tunga fordon har inget val än att köra defensivt då bromssträckan är så lång.
Citera
2017-07-25, 09:36
  #267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
En lastbil kan vara upp till 2,6m bred och vägbanan är exakt 2,6m bred. Lastbilen har alltså inte mycket att köra på för att ta ut för cyklister. Förare av tunga fordon har inget val än att köra defensivt då bromssträckan är så lång.

Eh, minsta minimimått för en körbana med biltrafik är 3 meter enligt VGU. I verkligheten är ofta bredden 3,5 meter för att ha plats för kollektivtrafik. Tre meter är ofta lokalgator utan genomfartstrafik.

Kan man inte köra om säkert får man vänta med att köra om. Längs med Torsgatan innebär det kanske 30 sek innan jag kommer upp på egen cykelbana.

Lastbilar som kör defensivt? Finns det? Aldrig sett.
Citera
2017-07-25, 09:41
  #268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Eh, minsta minimimått för en körbana med biltrafik är 3 meter enligt VGU. I verkligheten är ofta bredden 3,5 meter för att ha plats för kollektivtrafik. Tre meter är ofta lokalgator utan genomfartstrafik.

Kan man inte köra om säkert får man vänta med att köra om. Längs med Torsgatan innebär det kanske 30 sek innan jag kommer upp på egen cykelbana.

Lastbilar som kör defensivt? Finns det? Aldrig sett.

Då får du tänka på att ditt lilla cykelfält inkräktar på detta mått. Sedan kan du själv räkna ut att du har runt 20cm på vardera sida om vägen är 3m bred och fordonet är maxbredd (2,6m). Det är helt ok att köra om cyklister, som även dem skall visa förståelse i trafiken.
Citera
2017-07-25, 09:52
  #269
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Då får du tänka på att ditt lilla cykelfält inkräktar på detta mått. Sedan kan du själv räkna ut att du har runt 20cm på vardera sida om vägen är 3m bred och fordonet är maxbredd (2,6m). Det är helt ok att köra om cyklister, som även dem skall visa förståelse i trafiken.

Nej, cykelfältet är 1,5 meter och körbanan 3,5 meter. Två egna körfält med egen måttsättning. Annars skulle exempelvis inte buss komma fram eller förbi refuger.
Citera
2017-07-25, 09:59
  #270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Nej, cykelfältet är 1,5 meter och körbanan 3,5 meter. Två egna körfält med egen måttsättning. Annars skulle exempelvis inte buss komma fram eller förbi refuger.

Givetvis kommer bussar fram där lastbilar kommer fram. Bussarna är inte bredare än lastbilarna.
Citera
2017-07-25, 10:06
  #271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Givetvis kommer bussar fram där lastbilar kommer fram. Bussarna är inte bredare än lastbilarna.

Nej, men sämre svängradie om det är boggiebuss, vilket det vanligtvis är. Måtten på exempelvis en delsträcka på Torsgatan är följande öster till väster: 2 m cykelbana + 3,5 m körfält för bil/lastbil + 3,5 meter körfält för bil/lastbil + 1,5 m cykelfält. För den norra riktningen finns även en yta på 0,5 meter för stolpe mellan cykelbana och körfält.
Citera
2017-09-11, 14:32
  #272
Medlem
Min körskollärare för länge sedan sa så att: "cyklister ska man alltid se upp för eftersom dom oftast för fel, du är säkert inte heller guds bästa barn när du cyklar"
En kul notis som stämmer på väldigt många människor
Citera
2017-09-11, 16:04
  #273
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schimpy
Min körskollärare för länge sedan sa så att: "cyklister ska man alltid se upp för eftersom dom oftast för fel, du är säkert inte heller guds bästa barn när du cyklar"
En kul notis som stämmer på väldigt många människor
Själv ser jag alltid upp för bilar om jag cyklar eftersom det gör jävligt ont att bli påkörd, även om jag har rätten på min sida. När jag kör bil är jag rädd om cyklister eftersom jag vet hur obehagligt det är med bilar som ligger för nära...
Men alla är ju inte både bilister och cyklister (mentalt, samtidigt)- förvånansvärt många glömmer helt bort hur det är att cykla när de kör bil och vice versa.
Citera
2017-09-11, 19:26
  #274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Själv ser jag alltid upp för bilar om jag cyklar eftersom det gör jävligt ont att bli påkörd, även om jag har rätten på min sida. När jag kör bil är jag rädd om cyklister eftersom jag vet hur obehagligt det är med bilar som ligger för nära...
Men alla är ju inte både bilister och cyklister (mentalt, samtidigt)- förvånansvärt många glömmer helt bort hur det är att cykla när de kör bil och vice versa.
Om man alltid utgår från att ingen annan kan framföra sitt fordon eller kan några trafikregler så slipper man många problem och skador både på sig själv och sitt fordon. Då blir man istället glad när någon faktiskt följer lagar och regler. Det är en våt dröm att någon stannar och släpper fram för högerregeln och särskilt om man blir framsläppt som cyklist.
Citera
2017-09-11, 22:21
  #275
Medlem
smoerreboms avatar
jag plingar nästan aldrig, ska va om det är nån jävel som går o stirrar i mobilen och tar upp hela banan typ
Citera
2017-09-12, 10:39
  #276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schimpy
Min körskollärare för länge sedan sa så att: "cyklister ska man alltid se upp för eftersom dom oftast för fel, du är säkert inte heller guds bästa barn när du cyklar"
En kul notis som stämmer på väldigt många människor

En annan kul notis är att bilisterna ska man se upp för då de oftast gör fel. Parkerar i cykelfält, kör för fort, struntar i högerregeln då det kommer en cyklist e tc. Cirka 90 procent av alla cyklister har även körkort.

Sensmoralen: Alla trafikanter gör fel, mer eller mindre. Skillnaden är att när en bilist kör för fort eller orsakar en olycka är chansen för dödlig utgång mycket större än om en cyklist orsakar en olycka. Det är också mycket vanligare med olyckor mellan fotgängare/bil än mellan cykel/fotgängare.

Så sluta klaga på cyklisterna. Bilisterna är minst lika dåliga.

Sedan hr inte trafiklärarna alltid rätt heller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback