Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-08-07, 00:30
  #61
Medlem
BallsMans avatar
Blir inte klok på detta.

"Lyckospindlar".. de där löjligt små röda som bara är en slags mjuk massa som man hittar när man vänder på stenar ute på åkrar och så?

När jag googlar "lyckospindel" så dyker det ju upp allt från rena rama odjuren, typ fågelspindlar, till fästingar.
Citera
2016-08-07, 14:58
  #62
Moderator
NewDeers avatar
Laidback --> Ekologi, natur, djur och växter
/Moderator
Citera
2016-08-07, 15:09
  #63
Moderator
najass avatar
...och infogad i spindelbetts-tråden

/mod
Citera
2016-08-08, 23:45
  #64
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insectqueen
Har aldrig blivit biten men första gången jag såg dessa små spindlar är ett väldigt starkt barndoms minne. Blev fullständigt fascinerad, tyckte dom var magiska.
Fick reda på att dom kallas för lyckospindlar bara häromdagen.
Ja! Det är just dem jag menar, de är så pyttepytte, men fan som de bits, och det var det som gjorde mig så förvånat! Okay en lus är ju tom större än en lyckospindel, och de är knallröda de små besten!
Citera
2016-08-24, 00:05
  #65
Medlem
Har sedan barndomen av och till läst experter repetera samma sak som ni gör här - 'bara ett fåtal spindlar i Sverige kan bitas blabla' Jag har blivit biten av ett antal olika spindelsorter genom åren, en del av nyfikenhet som barn när man pillat på dem eller i deras nät och en del när man rensar ogräs och river i trädgården - det gör inte speciellt ont och är säkerligen inte farligt men sluta upp att säga att de inte bits för det gör dom, ofta också oprovocerat och det är inte alls bara korsspindlar/kärrspindlar. Samma sak gäller för tvestjärtar och tusenfotingar, ni som vill tjafsa emot är välkomna hem till mig en kväll när det mörknat och spindlarna kommit fram på altan så kan ni försiktigt närma er med fingret och se vad som händer.
Citera
2016-08-24, 18:38
  #66
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smert
oprovocerat

Hur avgör du om spindeln är provocerad?
Citera
2016-08-25, 23:46
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Hur avgör du om spindeln är provocerad?

Ja det är ju svårt att veta exakt utan att fråga spindeln, men jag menar att du inte gör något medvetet för att reta/trigga den att bita.
Citera
2018-05-12, 00:10
  #68
Medlem
Innehållet i den här artikeln från 2008 är sanslöst obehaglig, tycker jag. Jag vågar ju knappt ha öppet mina fönster om natten efter det här. Fy fan för om en sådan här skulle klättra in i lägenheten.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback