Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2002-11-18, 22:19
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberax
Tänk snarare fördelaktikt/ofördelaktigt.

Njaaa... jag håller nog inte med. Det är normalt att vara feg, morgonsur, lätt överviktig och att titta mer på tv än man promenerar. Onormalt är att vara genialisk, pacifist eller ha perfekt syn.

Normalt är helt enkelt vad majoriteten gör oftast.
Citera
2002-11-28, 02:30
äldre konto (old)
Ej medlem
fördelaktikt/ofördelaktigt är lika subjektivt som normalt/onormalt och ont/gott. Jag tänker olika istället.
Citera
2002-11-28, 10:42
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
fördelaktikt/ofördelaktigt är lika subjektivt som normalt/onormalt och ont/gott. Jag tänker olika istället.

Hur tänker du nu?
Fördelaktigt = som är till fördel för någon, förmånlig
Normal = som inte avviker från genomsnittet

Fördelaktigt != Normal

Att ha en annorlunda uppfattning som saker och ting är väl ok, men om alla skulle omdefiniera vårt språk skulle kommunikationen bryta ihop totalt. Språket är basen för att vi ska förstå varandra, och vinklat genom våra värderingar, upplevelser och situationer gör det svårt nog utan att vi tolkar ords betydelse annorlunda också.
Citera
2002-11-28, 13:54
äldre konto (old)
Ej medlem
Jag skrev inte att fördelaktigt skulle vara samma sak som normalt, bara att bägge begreppen är extremt subjektiva.
Citera
2002-11-29, 09:00
äldre konto (old)
Ej medlem
Ah-ha. Då missförstod jag dig fullständigt. Jag läste ditt inlägg igen och skulle missförstå dig fortfarande. Du är inte så tydlig.

Citat:
Ursprungligen postat av cyberax
Rent matematiskt sett är det som Krille säger majoriteten som anses vara normal (hur skjuk/konstig normen än är), men i folkmun så används ordet onormalt för att avse något annorlunda och negativt, eller kort sagt "ute". Mitt råd till alla som undrar över normalt och onormalt: tänk inte i termerna normalt/onormalt lika lite som i ont/gott (ngt som proklameras inom Taoismen väldigt mycket). Dessa är bara förenklingar av världen. Tänk snarare fördelaktikt/ofördelaktigt. Detta kommer göra er mindre fördömmande och ge er en ärligare världbild (jag talar från egen erfarenhet).
Citera
2003-06-16, 18:01
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoodasPriest
Det är normalt att vara onormal men onormalt att vara analt normal.

Vet inte hur du lyckades få in "analt" där, men annars tog du orden ur munnen på mig.

Normal kan man ju endast vara om det finns en mall, men alla människor har ju sina defekter så att vara normal är snarare onormalt.
Citera
2003-06-26, 08:13
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoodasPriest
Det är normalt att vara onormal men onormalt att vara analt normal.
Varför fortsätter ni att diskutera när ni redan har fått ett korrekt svar? Amen Joodas!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in