Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-25, 19:37
  #1
Medlem
Svampss avatar
Kort version.


För att ni ska kunna bedömma det här scenariot på ett hyfsat okej sätt ska jag skriva lite grand utav en rapport.

Jag är 20 år och gick ut gymnasiet förra året. Efter att jag hade gått ut kände jag mig väldigt slö och valde med att vänta med börja söka jobb eller tänka på att läsa upp mina betyg. Runt sportlovet i år börjar jag känna att det fan var nog, jag var less på att sitta hemma och ville ut och ha något att göra på dagarna, samt generera lite egna pengar.

torsdag 19/5: En kontakt jag hade på ett bemanningsföretag som tidigare fungerat som min jobbcoach tilldelad av Arbetsförmedligen ringer. Han frågar om jag är intresserad av ett jobb fram till juli på ett industri företag. Jag är givetvis intresserad och han berättar att jag kan gå på intervju dagen efter. Jag frågar han om jag ska ta med mig mitt CV, och han säger att det behöver jag inte.

fredag 20/5: Jag dyker upp på arbetsplatsen och får veta att jag är en timme tidig (något som min kontakt på arbetsförmedlingen sedan medger att han sagt fel tid). Hur som helst har vi en väldigt kort intervju. Det frågades om vad jag gjort tidigare, vilket jag sa som det var. Att min erfarenhet från praktik och sommarjobb har mestadels varit i butiker och på café. De berättar lite grand om företaget och sedan säger de hej då. När jag går där i från är jag lite förvirrad eftersom det knappt var någon intervju och att det kändes konstigt att de skulle anställa mig så där utan att veta något om mig.

Drygt en timme senare ringer min kontakt från bemanningsföretaget och säger att han vill anställa mig, Jag far ner till kontoret och skriver anställningskontrakt, m.m.

När jag kommer hem och berättar att jag fått jobb blir mina föräldrar väldigt glada och vi firar med god mat.

HELG: ovesäntligt

Måndag: Första dagen på jobbet. Jag kommer dit och vi får skriva under ytterligare ett anställningskontrakt. Min handledare visar mig till platsen där jag ska arbeta vilket är på utlastningen. Arbetet där gick ut på att man skulle skriva fast stolar som kom in från monteringen i träpallar som en truckförare sedan körde iväg med. Jag får inga vidare beskrivingar utan arbetet startar direkt. Mina arbetskamrater visar hur man ska skruva fast stolarna och att man sedan ska slänga över en plastpåse och sedan slå fast den med häftpistol. Vi är drygt 4-5 som jobbade med det här (vissa i gruppen gick ibland iväg och gjorde något annat). Anledningen till det var att utlastningen är det slappaste platsen på anläggningen. Det såg ut ungefär så här:

______________________________
Sitta på arslet i 10 minuter medan man väntade på att fler stolar skulle komma in från monteringen

Göra ett "ryck" och ta hand om de stolar som fyllts på, vilket tog ungefär 5 minuter.

rinse and repeat.

Ca en gång gå och montera ihop en låda där ett fåtal av sätena ska fraktas i.

_______________________________

Jag fick pröva på att plasta, skruva, borra och häfta. Jag märkte direkt att jag var betydligt sämre än de andra på arbetsplatsen iom att jag aldrig gjort det här för. Mina arbetskamrater hade jobbat där i flera år och jag antog att det var det som gjorde skillnaden. Jag märkte att jag var sämst på att borra, så jag försökte göra det så ofta som möjligt för att träna. I och med att det var så lugnt kände jag inte att jag belastade arbetet för de andra på grund av det.

Det jag försökte göra var helt enkelt att följa de andra göra som de gjorde. När det fanns jobb att göra ställde jag mig upp direkt (kan tillläggas att vissa andra var alldeles för upptagna med mobilspel för att hinna med att jobba. Oftast var det jag och 2 eller två till som tog hand om stolarna.) och när det inte fanns något att göra satt jag på arslet, precis som de andra. På vägen hem känner jag en lättnad som jag inte känt på länge, att man har gjort sig förtjänt att vara ledig under kvällen. Jag är glad för att jag tyckte att jobbet inte alls var så påfrestande som jag hade förväntat mig och att jag trivdes bra.

tisdag: Inget speciellt nytt hände. Jag kände att jag bekvämare i min arbetsuppgift. Samma sköna känsla på vägen hem.

onsdag: dagen flyter på, jag börjar snacka mer med mina arbetskamrater (som är ett ganska tight gäng och som jag kände att det var ganska svårt att komma in i). Jag känner att jag börjar få koll på borrningen. Läser en intressant del i en tidning om Bonnie and Clyde under dö-tiden. Mobilen får slut på batterier, men vid lunch när jag startar den ser jag att jag fått ett sms från bemanningsföretaget där hon skriver att hon försökt nå mig och vill att jag hör av mig efter jobbet. Dagen avslutas med ett sektions-möte för de som jobbar runt utlastningen. Det snackas om hur det blir med lagningen av hålet i asfalten, någon som tycker att en hylla är dåligt placerad ergonomiskt sett. Jag säger inget och lyssnar bara eftersom jag inte hade någon koll på vad de snackade om riktigt. På vägen hem tänker jag att jag har det så jävla bra just nu, och tänker att jag ska försöka snacka med någon om vidare anställning på arbetsplatsen snart.

När jag kommer hem ringer jag upp bemanningsföretaget och hon säger att hon vill att jag ska komma ned till kontoret direkt. Jag blir lite förvirrad men anade inte oråd. När jag kommer dit frågor hon hur det har gått för mig under veckan. Jag säger att det har gått bra. Då säger hon att kunden tycker att jag inte hänger med i arbetet och att jag verkar vara omotiverad. Jag blir helt paff och förstår inte. Hon berättar vidare att de har valt att plocka bort mig från arbetsplatsen och att imorgon ska vi snacka mer eftersom det var för sent på dagen för att börja diskutera min framtid. Hon säger också att hon ska försöka fixa någonstans åt mig att jobba ut de restrerande dagarna på veckan. Fortfarande helt mållös säger jag inte så mycket utan visar bara att jag förstår och sedan far jag hem.

Känslorna jag har nu är ångest,skam, ilska, men framför allt förvirring.

Får arbetsplatsen verkligen göra så här? Jag har skrivit på att jag ska få jobba fram till juli.
Har fler råkat ut för det här? Jag har inte fått någon hint om att jag inte sköter mitt jobb på ett sätt där jag helt stör arbetet för de andra. Jag har heller inte fått någon ingående arbetsbeskriving annat än av mina arbestkamrater som visar hur man bl a ska häfta fast plastpåsen för att vinden inte ska blåsa in under så att det flyger iväg.
__________________
Senast redigerad av Svamps 2011-05-25 kl. 20:29.
Citera
2011-05-25, 19:45
  #2
Avstängd
Du kommer att få mer jobb/nya arbetsplatser OM du har avtal till juli - eller gå hemma med full lön - det sista är skräckscenario för Manpower

Hade dom inte gett dig bra avtal - hade Manpower nog klippt av dig och sagt - vi har inga jobb åt dig därför att du är värdelös - your gone man men får tre dagars lön för arbetade dagar!1
Citera
2011-05-25, 19:46
  #3
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svamps
Får arbetsplatsen verkligen göra så här? Jag har skrivit på att jag ska få jobba fram till juli.

Vad har du för anställning? Projektanställning? Timanställning? Vikariat? Tidsbegränsad anställning?
Kolla vad det står i kontraktet.
Citera
2011-05-25, 19:47
  #4
Medlem
Låter sjukt. Vet inte vad som gäller så det kan andra svara på men stå på dig och var inte rädd att berätta precis hur det ligger till.
Citera
2011-05-25, 19:49
  #5
Medlem
Fiskborstes avatar
Du är anställd av manpower, inte fabriken så fabriken kan göra precis vad de vill. Dock så verkar det inte speciellt seriöst och de lär sabba sitt rykte rätt hårt.
Citera
2011-05-25, 19:50
  #6
Medlem
Iom att du arbetar via Manpower, så är du anställd hos dom och inte hos stol-företaget. Nu vet vi ju inte vad exakt du har skrivit på för kontrakt, men beroende hur det ser ut, så har säkerligen Manpower lite krav att fixa nytt jobb till dig och om dom inte gör det så får du pengar medans du går hemma. Nu är jag som sagt inte säker, är det bara vanlig provanställning hos Manpower så kan du få kicken utan nån större anledning.

Men som sagt, tråkigt att det blev som det blev. Fast att alla andra slappa, så kräver vissa arbetsplatser att man visar framfötterna när man inte har något att göra, vilket kan vara olika svårt. Men att städa eller nåt kan ju alla göra, om man inte har nåt att göra.
Citera
2011-05-25, 19:50
  #7
Medlem
Madgunners avatar
Tyvärr så har du råkat ut för nutidens slaveri, dagavlönare som inte är säker på att ha jobbet dagen efter. Bemanningsbranchen är nog det sämsta som hänt i det här landet.

Det räcker att en hos kunden som kan tala inte tycker om dig för att du skall försvinna dagen efter, vilket många utnyttjar. Du kan bli ett hot för ordinarie personalen hur du än gör. Är du flitig och duktig och jobbar dubbelt så fort som dom ordinarie så visar du att dom är slöa. Är du lat och gör inget så klagar dom att dom måste göra ditt jobb också.
Citera
2011-05-25, 19:54
  #8
Medlem
Simaxs avatar
Tråkigt för dig!

Det finns tyvärr inte så mycket att göra eftersom du jobbar under bemanning. Tyvärr ligger du nog på uppsägningskontrakt och kommer att bli avskedad från manpower och har då två veckor på dig att hitta nytt arbete.

Det du måste tänka på är att du alltid ska försöka vara aktiv och intresserad, framför allt när du är ny. Det spelar ingen roll egentligen att ditt arbete är tråkigt och slött, visa att du vill göra något. Fråga din arbetschef vad du ska göra. Får du grönt från honom/henne att ta det lugt står du i en helt annan position. Då har du visat att du vill...

Det här du råkat ut för är dock inget du bör ta med på ditt framtida CV. Fortsätt söka och tänk i framtiden på att du ska visa absolut motivation och vilja att göra ett gott arbete. Efter några veckor kan du börja glida in i de andras arbetstempo om de ligger på en lägre energinivå.

Tyvärr har du inga rättigheter via manpower och kan kräva att du ska stanna var på jobbet du hade. De har möjlighet att plocka in folk från manpowers bemanning helt efter fri vilja. Det är det som är själva poängen med bemanning, de vill krama ut allt ur arbetarna.

Lycka till i fortsättningen och tänk på mina visdomsord...
__________________
Senast redigerad av Simax 2011-05-25 kl. 19:59.
Citera
2011-05-25, 19:55
  #9
Medlem
fredd4ns avatar
Gå med i facket, heila lite och ställ dig upp och håll ett brandtal på din arbetsplats, gå in till chefen och säg att du är kommunist, skrik det gärna och använd göteborsk brytning! Gå sedan hem och dra en stryprunk och var nöjd
Citera
2011-05-25, 19:56
  #10
Medlem
Simaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madgunner
Tyvärr så har du råkat ut för nutidens slaveri, dagavlönare som inte är säker på att ha jobbet dagen efter. Bemanningsbranchen är nog det sämsta som hänt i det här landet.

Det räcker att en hos kunden som kan tala inte tycker om dig för att du skall försvinna dagen efter, vilket många utnyttjar. Du kan bli ett hot för ordinarie personalen hur du än gör. Är du flitig och duktig och jobbar dubbelt så fort som dom ordinarie så visar du att dom är slöa. Är du lat och gör inget så klagar dom att dom måste göra ditt jobb också.

Jag har jobbat via flera studentbemanningsuppdrag och är långt mer än nöjd. De största slavarna jobbar för privata småföretag utan kollektivavtal och liknande. Med bemanning kan man snabbt få in en fot i arbetslivet och få arbetslivserfarenhet som är oerhört värdefullt tills ens framtida fastanställning.

Tyvärr kan det missbrukas men det har jag själv inte upplevt. Bemanningsföretagen är obefogat mycket kritiserade av folk.
Citera
2011-05-25, 19:57
  #11
Medlem
Celenos avatar
Märkligt. Vi har en ständig ström av konsulter och även de mest slöa och korkade får åtminstone en vecka på sig att visa att de kan jobba. Minst.

Antingen döljer du något eller så kommer det där företaget att bränna sina broar till Manpower snart.
Citera
2011-05-25, 20:08
  #12
Medlem
Svampss avatar
I mitt anställningskontrakt står det att jag är visstidsanställd och att den varar från och med 2011-05-23 dock längst t.o.m. 2011-11-22.

Min konsultchef sa att jag var anställd till och med då pga jag hade berättat för honom att jag hade ett potentiellt jobb i augusti (iom att han fungerade som min jobbcoach tidigare).

Föresten, iom att det förmodligen är relevant på något hörn. Företaget jag jobbade på tillverkar inte stolar, utan säten till lastbilar. Jag var lite för ivrig när jag skrev :P.

Det största problemet jag har med hela det här scenariot är att jag inte fått någon hint om att jag inte sköter mig. Jag fick ett klagomål som lät " hörru, du kanske ska jobba på finmotoriken med skruvmaskin' ". Men i övrigt inget tecken på att jag ska ha misskött mig.

En bekant säger att det är mycket fuffens i bemanningsbranschen och att det är möjligt att de helt enkelt har hittat någon bättre kvalificerad eller att de insett att de har överanställt. Och att de därför nu hittar på svepskäl för att få plats. Kan det ligga någonting i det här?
__________________
Senast redigerad av Svamps 2011-05-25 kl. 20:26.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback