[quote=TiniTuss][quote=NurseRatched]Jag arbetade tidigare i ett projekt där personer med utmattningssyndrom rehabiliterades med mycket goda resultat för de allra flesta. Det är möjligt att du både borde få medicin och rehabilitering.
Citat:
En till lite fråga, då du har lite erfarenhet inom ämnet. Förstår att det är olika från person till person men..
Om man får bra stöd och rätt hjälp hur ser återhämtningen ut? Då jag bara är vikarie och mitt jobb sträcker sig till siste augusti är jag rädd för hur framtiden kommer att se ut. Kommer någon vilja ha mig som stressat sönder mig? Eller hur ska man se det? Jag hoppas ju kunna säga att jag lärt mig en massa och att jag är mer medveten om hur jag själv fungerar efter att ha fått reda ut detta. Är det rimligt att tänka så. Eller ska jag sänka mina förväntningar? Hur blir livet efteråt? Just nu käns ju det mesta tungt, men jag vill ju inte ge upp hoppet.. Men hur ska jag tänka då?
Ja jag tror absolut att du kommer att vara minst lika attraktiv på arbetsmarknaden efter det här! Möjligen får du ändra dina karriärplaner litet, eftersom den arbetssituation du haft inte verkar riktigt hälsosam! Du kanske ska utbilda dig till dsk eller nåt sånt. Du kanske ska lämna vården och bli lärare på ssk.-utbildning. (Det funderar jag själv på.) När man gått genom kriser av det här slaget känner man oftast att man vuxit som människa! Sånt måste du själv fundera ut!
Med det sagt lämnar jag din personliga situation och talar i mer allmänna termer:
Det här upplevs ofta alltså som en kris av människor. Djupa depressioner, nedstämdhet eller utmattningssyndrom är något vi inte gärna vill uppleva eller inkorporera i vår identitet men jag tror att man ändå måste tänka alla tankar till slut och inte undvika jobbiga tankar! (Lätt att skriva men jag kan själv vara en expert på att "glömma" otrevliga saker jag bör fundera igenom

). Vad är det då???
Jaa det är väl ungefär att fundera ut vad som är det värsta som kan hända respektive det bästa som kan hända en.
Genom att man funderar på sin situation i livet kan börja staka ut en väg som kommer att leda en in på bättre vägar. Sådana tankar innefattar oftast relationer, arbete och bostad, alltså verkligt grundläggande behov vi har av försörjning, socialt umgänge, självförverkligande (det kan vara mycket olika för olika människor; en del vill bli förälder andra prioriterar höga inkomster och förmögenhet) och så vidare. Det kan medföra att man måste vidareutbilda sig, flytta, skilja sig eller skaffa en partner osv. osv. Det kan vara ganska arbetsamt (i det akuta skedet av depression eller utmattning är det omöjligt men kan vara en början till rehabiliteringsarbete) men har man bara ett mål brukar man orka mycket mer än man trodde!
Jag tror att saker och ting blir bättre om man har realistiska uppfattningar om vad man vill göra med sitt liv och arbeta efter det.