Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-20, 00:20
  #13
Medlem
Hade gärningsmannen som lärare i gymnasiet, han var vikarie. Vi hade honom i samhällskunskap. Han brukade ta upp lektionstiden och ventilera sina personliga problem, och att frugan hade lämnat honom. Det som jag benämner som hans personliga problem kretsade just till denna skilsmässa. Ytterst suspekt.
Citera
2018-02-20, 16:16
  #14
Medlem
Burgesss avatar
Hände detta i Guldheden? Det står Guldheden i rubriken, men inget senare i tråden.
Citera
2018-02-20, 16:44
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Hände detta i Guldheden? Det står Guldheden i rubriken, men inget senare i tråden.

Det är fel i rubriken, detta mord skedde i Haga. Trådstartaren drog sig till minnes fel stadsdel bara.
Citera
2020-12-10, 11:09
  #16
Medlem
PIGAFCEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Ja. Ännu ett , för mig, okänt fall att få reda på och fundera kring på detta eminenta forum.

Ursäkta om jag kanske låter morbid eller något, men ni kan inte dra er till minnes några mer detaljer om hur morden gick till eller liknande ??. En annan tankeväckande detalj är att om man tittar på de båda kvinnornas dödsdagar så verkar den ena kvinnan i paret mördats en dag efter den andra.

Därtill är morddatumen, särskilt ett av dem, (12/12, 13/12) lite intressant ur en annan synpunkt. Den 13:e December är nämligen Luciadagen..

jaha nu har jag ju helt missat att nån svarat här, men ja uppgifterna om namnen stämmer.

Ang det morbida med datumet så fick jag iaf uppgifterna om att det var under luciafirandet i hemmet och barnen ska ha bevittnat det hela.

Ang att jag anget Guldheden som brottsplats så har jag ju uppenbarligen fel, Tror inte jag fick infon och bara tog för givet att dom bodde kvar där.
Citera
2020-12-12, 23:39
  #17
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Det är snart på dagen 30 år sedan detta fruktansvärda dubbelmord.

Utdrag ur Göteborgsposten 1990-12-14:
Citat:
Två kvinnor knivmördades igår kväll inför ögonen på fyra barn i en lägenhet på Haga Nygata i Göteborg. En tredje kvinna skadades, dock inte allvarligt.
[...]
Efter att ha huggit ner kvinnorna lämnade mannen huset springande. Grannar hade dock hört oväsen och larmade polisen.
Mannen greps av polis på gatan utanför fastigheten.
[...]
De två dödsoffren är i 50-årsåldern. Den skadade kvinnan är syster till en av dem.
[...]
Mannen har tidigare varit gift med en av de mördade kvinnorna som han också har barn tillsammans med.
Dramat utspelade sig framför ögonen på fyra barn, den äldsta sexton år.
Barnen togs omedelbart omhand av läkare och psykiatriker.
[...]

Utdrag ur Göteborgsposten 1990-12-15:
Citat:
Så sent som för två månader sedan åtalades den ostraffade 46-åringen för att ha misshandlat de båda kvinnorna och hotat döda en av dem.
Rättegången hann inte börja innan dramat slutade i tragedi.
Nu misstänkts han för att ha tagit kvinnornas liv.

[...]
Sent i går hade polisutredarna ännu inte kunnat höra honom.
- 46-åringens psykiska tillstånd medger inte förhör, det går helt enkelt inte att föra samtal med honom, säger Lars-Ove Johansson, chef för våldsroteln.
[...]
Bakom luciakvällens tragedi döljer sig ett familjedrama som började för något år sedan då 46-åringen och den 41-åriga kvinnan flyttade isär.
Enligt uppgift upplevde mannen skilsmässan som tung i allmänhet och i synnerhet för att vårdnadsfrågan gällande parets fyra barn, 5-15 år, inte lösts. Han hade dessutom svårt att acceptera att hans före detta hustru bodde tillsammans med den 42-åriga kvinnan.
[...]
Den 24 augusti förra året visade sig mannen våldsam. På morgonen misshandlade han dåvarande hustrun, på kvällen slog och sparkade han 42-åringen så illa att hon fick hjärnskakning, enligt det åtal som väcktes så sent som i oktober i år.
[...]

Utdrag ur Aftonbladet 1991-03-15:
Citat:
[...]
Efter 20 års äktenskap flyttade hustrun tillsammans med parets fyra barn.
Mannen hade under många år lidit av lättare psykiska besvär:
Men nu accelererade sjukdomen och förvärrades också i samband med en trafikolycka.
Efter olyckan vistades 46-åringen en tid på ett rehabiliteringshem. När han, mot sina egna och personalens protester, skrevs ur på luciadagen förra året köpte han en kniv.
[...]
Kvinnorna dödades med flera knivhugg - barnen fanns hela tiden i lägenheten.
I går dömdes mannen till sluten psykiatrisk vård.
[...]
Citera
2020-12-14, 09:39
  #18
Medlem
PIGAFCEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det är snart på dagen 30 år sedan detta fruktansvärda dubbelmord.

Utdrag ur Göteborgsposten 1990-12-14:


Utdrag ur Göteborgsposten 1990-12-15:


Utdrag ur Aftonbladet 1991-03-15:

Snygg sammanfattning, det är ett riktigt ruggigt mord.
Stackars stackars barn som fick se detta.
Citera
2020-12-14, 10:48
  #19
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PIGAFCE
Snygg sammanfattning, det är ett riktigt ruggigt mord.
Stackars stackars barn som fick se detta.
Enligt en tidningsartikel höll kvinnorna och barnen på att baka pepparkakor, när den knivbeväpnade 46-åringen rusade in i lägenheten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback