Flashback bygger pepparkakshus!
  • 8
  • 9
2025-08-10, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Hur vet man det överhuvudtaget är frågan ?
Frågar du alla ?

Det är bara att kolla på statistiken https://www.havochvatten.se/data-kar...ce=chatgpt.com
Citera
2025-08-11, 21:02
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Det är bara att kolla på statistiken https://www.havochvatten.se/data-kar...ce=chatgpt.com

Man löser inte fiske kort där jag bor iaf för abborre och älvsfisk i vissa delar av älven, jag är fri och fisken är fri är allt som räknas och i många andra norrländska län :-)
Så statistiken är väl på fiskekort isf men iofs mycket bra underlag och info du länkade
Citera
2025-08-11, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Man löser inte fiske kort där jag bor iaf för abborre och älvsfisk i vissa delar av älven, jag är fri och fisken är fri är allt som räknas och i många andra norrländska län :-)
Så statistiken är väl på fiskekort isf men iofs mycket bra underlag och info du länkade

Ja men sen är det ju mycket annat som lockar ungdomar idag än att sitta å fiska.
Citera
2025-08-11, 23:27
Medlem
Finska fiskare vet vart fisken finns.
Citera
2025-08-12, 17:00
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Ja men sen är det ju mycket annat som lockar ungdomar idag än att sitta å fiska.

Handlar mycket om kunskapen ochså var fisk finns och när och efter väderförhållande plus möjligheter till båt. Finns mycket bra laxfiskare och öringsfiskare där jag bor ... Iaf så vet de betydligt mer om hur man fiskar det och var, när, hur och varför än mina abborar och sikar jag är ute efter. Det är väl lite det som är grejen med allt att ju mer du vet om nåt ju mindre tveksamheter finns det på gott resultat. Man vill ju stå så lite som möjligt å vänta på fisknapp är ju hela poängen

Så sitter nog mest i att de vet för lite om fiske för att kunna tycka det är roligt var fisken står och vad du ska använda för bete som blir optimalt för tidpunkten på dygnet och väder samt hur dyngigt vattnet är
Det är en hel vetenskap hur fisken rör sig och till vilka botten, temp, och bytesförhållande, vegetation osv
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in