• 1
  • 2
2011-05-26, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.
Intressant synsätt. Jag var i en situation liknande din för något år sedan. Jag var såpass naiv att jag trodde det skulle gå att resonera sig fram till någonting logiskt, det brukar det ju gå med alla andra frågor. Efter alldeles för mycket filosoferande och en depression kom jag fram till att vi aldrig kan komma fram till något. Förmodligen är det samma sak som att det inte finns någon mening, men det måste inte nödvändigtvis göra det.

Den svåra saken är att komma över livets meningslöshet. Man får helt enkelt resonera: Å ena sidan känns det väl torftigt att vi helt saknar högre syfte, men å andra sidan befriar det oss helt från allt ansvarstagare och alla prestationskrav. Om det ändå inte spelar någon roll vad vi gör med våra liv kan vi ju lika gärna ha så kul som möjligt under tiden. Mitt främsta tips är därför att gå vidare till andra frågor och bara försöka njuta av alla de små sakerna som gör livet så fantastiskt underbart.
Såhär tänker jag: Levde vi alla för ett högre syfte, då vore ingen riktigt fri.
Citera
2011-05-26, 16:42
Medlem
Timbuktus avatar
Jag tror att eftersom universum nu är oändligt, är sannolikheten för att vi existerar så stor att vi existerar. Därför existerar vi, helt utan mening.

Däremot, om vi antar att universum INTE är oändligt, tror jag att vi existerar för att någon annan vill det. Kalla det gud, någon högre livsform, något.
Citera
2011-05-26, 17:18
Medlem
För att "ingenting" ska kunna existera måste samtidigt "något" existera.

Finns det något mitt emellan dessa?

Jag tror det är därför något finns - det måste finnas.
Citera
2011-05-26, 17:22
Medlem
BlueOasiss avatar
Om man är öppen sinnad så kommer svaren till en tillslut.
Citera
2011-05-26, 21:33
Medlem
Auzzaroos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timbuktu
Jag tror att eftersom universum nu är oändligt, är sannolikheten för att vi existerar så stor att vi existerar. Därför existerar vi, helt utan mening.

Däremot, om vi antar att universum INTE är oändligt, tror jag att vi existerar för att någon annan vill det. Kalla det gud, någon högre livsform, något.

Jag tror att "the big bang" (om den nu existerade) fortfarande håller på, alltså att universum expanderar för varje minut som går. När det slutar så tror jag att vissa planeter kommer få liv men tillslut efter miljardtals med år kommer livet ta slut, på ett eller annat sätt, och det kommer inte finnas något kvar, eftersom att ingen kommer kunna veta om det finns något kvar
Citera
2011-05-26, 21:35
Medlem
Auzzaroos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av def84
För att "ingenting" ska kunna existera måste samtidigt "något" existera.

Finns det något mitt emellan dessa?

Jag tror det är därför något finns - det måste finnas.

Men för att någonting ska finnas måste någonting veta att det finns, annars finns det inte, eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in