Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-04, 01:26
  #2617
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luspanken
Jag har en fråga om leverans. Borde få mitt fika snart men har läst att en del får hämta det på posten. Hur hämtar man 3 plattor bärs och 4 flaskor sprit på posten? Anlita flyttfirma?
Har du så långt till ditt postombud då?
Du kan väl lägga över plattorna i nån kärra med remmar eller en mormorsvagn ...nån du känner kan hjälpa dig kanske?

Sist jag beställde så kunde jag ringa posten igen när dom inte levererat hem första gången och bestämma med dom så körde dom ut kostnadsfritt igen men mitt utlämningsställe tar inte emot över 20kg.
Citera
2014-01-04, 13:56
  #2618
Medlem
Hovmastarns avatar
Precis beställt första omgången. 3 st Jeltzin (1 liters) och 2 plattor öl, Falcon och Åbro. Mina favoritöl för endast ~ 70 kr platta.

Tyckte jag läste någonstans att det är mer riskabelt att beställa öl än sprit, stämmer det? Tänker på tull.

Hoppas allt går som det ska. I så fall har jag hittat en ny liten hobby


Beställde från Scanbolaget med OWD.
Citera
2014-01-04, 14:43
  #2619
Medlem
Vethuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
efterlyst min sändning från E-box tre gånger. Inte fått ett svfar. Mejlat Vinsajten - inge svar, men Visajten kan man nog ringa också.
Såg att det var andra här tidigare i månaden som haft problem med E-box.
Det kan tolkas som att farbror blå inte lagt fingrarna på denna lilla julklapp. Utan på att E-box kanske har julstrul eller på att gå i konkurs.

Problemet löst eller något nytt i ärendet?
Citera
2014-01-04, 15:05
  #2620
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovmastarn
Tyckte jag läste någonstans att det är mer riskabelt att beställa öl än sprit, stämmer det? Tänker på tull.
Nja det var mer riskabelt förr när Locadi fraktade eftersom dom blev stoppade flera gånger, men finns några fraktbolag idag också som är riskabla.
OWD har aldrig blivit stoppade och känns säkra med sin snabba leverans så skall nog vara lugnt.
Citera
2014-01-05, 15:19
  #2621
Medlem
Fagerhults avatar
Hur många här anmäler sin leverans till skatteverket och betalar alkoholskatten? Är det värt att skita i det och riskera straffavgift?
Citera
2014-01-05, 22:42
  #2622
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagerhult
Hur många här anmäler sin leverans till skatteverket och betalar alkoholskatten? Är det värt att skita i det och riskera straffavgift?

Ja, det är helt klart värt det. Ifall du anmäler kan du lika gärna gå till närmsta systembolag och handla. Välj rätt leverantör bara, Scanbolaget med OWD eller Vinsajten med E-box. Undvik Locadi och bussgods så ska det nog gå bra!
Citera
2014-01-06, 09:09
  #2623
Medlem
Fagerhults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyltpatrullen
Ja, det är helt klart värt det. Ifall du anmäler kan du lika gärna gå till närmsta systembolag och handla. Välj rätt leverantör bara, Scanbolaget med OWD eller Vinsajten med E-box. Undvik Locadi och bussgods så ska det nog gå bra!


Okej bra, valde Scanobolaget och OWD.
Citera
2014-01-06, 09:45
  #2624
Medlem
dude71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude71
Jag har strul med en beställning som box-expressen ska frakta hem till mig. Två lådor borta. Dom ringde och ursäktade sig och sa dom skulle skicka det igen. Bra jobbat box-expressen!

Hoppas det kommer hela vägen denna gång
Då citerar jag mig själv Jag ville bara berätta om box-expressen och vilket strul jag haft med dom. Dom ringde 2 december och ursäktade att dom tappat bort paket på vägen. Tre lådor öl och en liter sprit. Dom skulle skicka det igen.

Well, Inget har kommit fram. Värt att tillägga är att jämfört med de andra jag använt som transportörer förut så är dom även sämst på kvaliten på transport. De flesta burkar i de paket som som lyckats komma ända till mitt utlämningsställe har varit buckliga, Alla runt kanterna och även de inåt i lådorna. Kan låta grinigt kanske men kan man få lådor med oskadade burkar så blir man ju lite mer uppåt.

Så slutsatsen är fortfarande: Välj inte Box-expressen, Transporten jag beställt av dom är med god marginal det mest struligaste jag varit med om under de år jag handlat från Tyskland.
Citera
2014-01-06, 12:04
  #2625
Medlem
Hovmastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude71
Då citerar jag mig själv Jag ville bara berätta om box-expressen och vilket strul jag haft med dom. Dom ringde 2 december och ursäktade att dom tappat bort paket på vägen. Tre lådor öl och en liter sprit. Dom skulle skicka det igen.

Well, Inget har kommit fram. Värt att tillägga är att jämfört med de andra jag använt som transportörer förut så är dom även sämst på kvaliten på transport. De flesta burkar i de paket som som lyckats komma ända till mitt utlämningsställe har varit buckliga, Alla runt kanterna och även de inåt i lådorna. Kan låta grinigt kanske men kan man få lådor med oskadade burkar så blir man ju lite mer uppåt.

Så slutsatsen är fortfarande: Välj inte Box-expressen, Transporten jag beställt av dom är med god marginal det mest struligaste jag varit med om under de år jag handlat från Tyskland.


Surt. Har du ringt igen och frågat vad som händer?

Såg att någon skrev att sånt där kunde ta upp till 3 månader i värsta fall
__________________
Senast redigerad av Hovmastarn 2014-01-06 kl. 12:09.
Citera
2014-01-06, 13:24
  #2626
Medlem
Biorrs avatar
Tjänar man verkligen så mycket på att handla från tyskland? Mitt blev ca 800 kr med frakt och jag räknade ut att det skulle bli runt 1k på systemet här hemma. 200 är ju inte så jättemycket, men alltid något.

Sen var iof spritflaskorna 1 liter och dom jag räknade på systembolaget är bara sjuttisar. Men det är ju inget "enormt" kap man gör
Citera
2014-01-06, 22:59
  #2627
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biorr
Tjänar man verkligen så mycket på att handla från tyskland? Mitt blev ca 800 kr med frakt och jag räknade ut att det skulle bli runt 1k på systemet här hemma. 200 är ju inte så jättemycket, men alltid något.

Sen var iof spritflaskorna 1 liter och dom jag räknade på systembolaget är bara sjuttisar. Men det är ju inget "enormt" kap man gör
Jag tycker man tjänar mycket och det verkar som att du räknat fel eftersom det skiljer sig ganska mycket mellan 70 cl och 1 L i pris hos Systembolaget, du borde se literpriset i parentes på deras hemsida?

Ett exempel jag kollade på nu är om du köper 6 st. 1L Famous Grouse från Scanbolaget och fraktar med OWD så blir slutsumman ca: 1120:-
Hos Systembolaget hade samma mängd gått på 2408,58 om du köper sjuttisar.
Däremot lönar det sig inte direkt att beställa öl / cider eftersom frakten äter upp förtjänsten beroende på om man inte är finsmakare för då kan det ändå löna sig med kända märken.
Citera
2014-01-07, 09:15
  #2628
Medlem
Biorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Jag tycker man tjänar mycket och det verkar som att du räknat fel eftersom det skiljer sig ganska mycket mellan 70 cl och 1 L i pris hos Systembolaget, du borde se literpriset i parentes på deras hemsida?

Ett exempel jag kollade på nu är om du köper 6 st. 1L Famous Grouse från Scanbolaget och fraktar med OWD så blir slutsumman ca: 1120:-
Hos Systembolaget hade samma mängd gått på 2408,58 om du köper sjuttisar.
Däremot lönar det sig inte direkt att beställa öl / cider eftersom frakten äter upp förtjänsten beroende på om man inte är finsmakare för då kan det ändå löna sig med kända märken.


Jag kanske var lite för snäll i mitt räknande då. Kanske ska undvika att köpa öl från scanbolaget varje gång om det ökar frakten så mycket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback