Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-24, 17:10
  #1
Medlem
Mad-Macs avatar
Det är såhär att jag ska separera och behöver bli av med en hel del möbler på en och samma gång.

Jag undrar då om någon vänlig själ här på FB kan tipsa om hur man gör, eller vart man kan vända sig.

Blocket känns ju helt uteslutet när det är mycket på en gång osv.

Jag antar att man kan vända sig till någon som köper dödsbon, men vilken i så fall..?


Hoppas på bra tips!

Mac
Citera
2011-05-24, 17:25
  #2
Medlem
Det brukar väl finnas annonser i GP av typen "dödsbon köpes, hela eller delar av hem köpes" osv.
Nackdelen är att de inte vill betala mer än en symbolisk summa.
Citera
2011-05-24, 17:42
  #3
Medlem
Tyvärr kommer ingen dödsbouppköpare ge dig några direkta summor för ditt bohag.
Att gissa ett eventuellt försäljningsvärde är också svårt när du inte nämner vad det är för "bohag" du ska sälja.
Prylar från Ikea är i princip osäljbart förutom på blocket.
Har du lite schysstare möbler tex designfåtöljer eller dyl blir det givetvis enklare.
Hör av dig till Bukowsiks market. Dom har på något lustigt sätt börja sälja all sköns skit och dynga. Dom har filial i Gbg, Malmö och sthlm.

https://www.bukowskismarket.com/

Du får givetvis pröjsa en säljprovision, men å andra sidan slipper du allt delbackel med annonsering, visning och att folk ska hämta prylarna hos dig.
När auktionen är över sätts pengarna in på ditt konto.
Allt under förutsättning att du har lite bättre sylar än Ikeakvalité alltså.

Ett tips är att ringa dom istället för att mejla, dom är värdelösa på att svara på mejl.
Det är iaf min erfarenhet.

Lycka till!

mvh
__________________
Senast redigerad av kalletolv 2011-05-24 kl. 17:45.
Citera
2017-10-05, 06:46
  #4
Medlem
Skattebrotts avatar
Fel angående IKEAs andrahandsvärde. Jag har sålt alla mina möbler där cirka hälften är IKEA-prylar och de har ett extremt stabilt andrahandsvärde, förstås sålänge de är hela men det gäller ju allt. 2000 kr för en Malm-säng, 900 kr för TV-bänken, resten minns jag inte.

Det där låter mer som sånt snack som uppköpare kör för att folk ska efterskänka prylarna. Klart att man inte får mer än en tia för ett Lack-bord eftersom marknaden på sådana är översvämmad och eftersom IKEA har sålt dem för så lite som 19 kr. Och då kanske det inte är värt hanteringskostnaden. Men att det inte finns en marknad är ju som sagt direkt felaktigt.
Citera
2017-10-05, 09:21
  #5
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Fel angående IKEAs andrahandsvärde. Jag har sålt alla mina möbler där cirka hälften är IKEA-prylar och de har ett extremt stabilt andrahandsvärde, förstås sålänge de är hela men det gäller ju allt. 2000 kr för en Malm-säng, 900 kr för TV-bänken, resten minns jag inte.

Det där låter mer som sånt snack som uppköpare kör för att folk ska efterskänka prylarna. Klart att man inte får mer än en tia för ett Lack-bord eftersom marknaden på sådana är översvämmad och eftersom IKEA har sålt dem för så lite som 19 kr. Och då kanske det inte är värt hanteringskostnaden. Men att det inte finns en marknad är ju som sagt direkt felaktigt.

Jag har också upplevt IKEA-möbler som rätt lättsålda. Fördelen med dem framför mer udda möbler är att folk känner till dem och vet hur de ser ut och vad det är. Sen får man förstås inga drömsummor, men sett till inköpspris så kan man få riktigt hyggligt betalt för dem tycker jag. Jämförelsevis hade jag ett fint soffbord som jag skulle sälja för några månader sen. Det var ett bord som vi hade köpt begagnat av en tant som i sin tur hade köpt det på en fin möbelbutik på Birger Jarlsgatan, till ett pris av närmare 10 000 kronor. Vi fick knappt ett skit för det eftersom det inte var något jättekänt märke (något danskt jag inte minns vad det hette). Vi fick nog ungefär som vi hade fått för ett IKEA-bord... Nu spelade det mindre roll eftersom vi inte betalade nästan något för det när vi köpte det begagnat, men hade vi köpt det nytt hade jag blivit rätt besviken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback