2011-05-23, 19:42
Bannlyst
Min Asus EB1012 håller en alldeles för hög arbetstemperatur. Även för hög vid idle. Detta har fått mig att fundera på någon egen lösning på problemet eftersom den inte förmår hålla en hälsosam temp själv. Datorn står på dygnet runt.

Temperatur just nu:
CPU Temperature: +62.0°C (high = +60.0°C, crit = +95.0°C) - Ibland ~66°C
MB Temperature: +47.0°C (high = +45.0°C, crit = +75.0°C) - Ibland ~50°C

Alternativen

- Öppen chassi-sida. Skulle detta hjälpa nämnvärt? Problemet blir damm. Då har jag tänkt mig att skydda den öppna sidan med ett fint nät som stänger ute damm men ändå låter datorn andas.

- USB-fläkt på utsidan. Det finns speciella usb-fläktar till laptops men inte till stationära. Däremot kan jag köpa mig en vanlig usb-fläkt och ställa den vid insuget och låta den gå. Hur mycket skulle det kunna sänka temperaturen på sikt?

Det är irriterande att den håller så hög temperatur trots att jag bara surfar och lyssnar på musik. Vad tycker ni att jag ska göra? Är alternativen ens värda att överväga?
Citera
2011-05-23, 20:06
Medlem
Jokk44s avatar
Börja med att städa den från damm. Men även om den går varm så är det ju trots allt en liten kompakt dator och det är inget konstigt med att den håller dom temperaturerna. Snurra fläkten på högvarv eller är det ett konstant dovt sus?
Citera
2011-05-23, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jokk44
Börja med att städa den från damm. Men även om den går varm så är det ju trots allt en liten kompakt dator och det är inget konstigt med att den håller dom temperaturerna. Snurra fläkten på högvarv eller är det ett konstant dovt sus?

Den är kliniskt ren och dammas av regelbundet.

Fläkten hörs aldrig någonting av, inte ens vid tung belastning. Jag har aldrig hört den gå igång något extra. Den håller ständigt samma hastighet.

CPU FAN Speed: 2884 RPM (min = 700 RPM)
Citera
2011-05-23, 20:25
Medlem
Jokk44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av betongfarsa
Den är kliniskt ren och dammas av regelbundet.

Fläkten hörs aldrig någonting av, inte ens vid tung belastning. Jag har aldrig hört den gå igång något extra. Den håller ständigt samma hastighet.

CPU FAN Speed: 2884 RPM (min = 700 RPM)

Då är det med andra ord inget ovanligt att den modellen ligger i de temperaturerna. Annars hade garanterat fläkten dragit igång rejält då de temperaturer som du visar är långt ifrån skadliga för komponenterna.
Citera
2011-05-23, 20:32
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Köpråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2011-05-24, 10:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jokk44
Då är det med andra ord inget ovanligt att den modellen ligger i de temperaturerna. Annars hade garanterat fläkten dragit igång rejält då de temperaturer som du visar är långt ifrån skadliga för komponenterna.

Det skulle definitivt vara bättre om komponenterna höll en temp som låg under "high" iallafall. Även om det inte är direkt skadligt så är det värre på lång sikt.
Citera
2011-05-26, 22:19
Medlem
Den temperaturen är fullt normal för EB1012. Inget att bry sig om. Det enda temperaturen som i sammanhanget kan vara intressant att hålla koll på är hårddisken, som är mycket känsligare för hög temperatur än övriga komponenter.
Citera
2011-05-27, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rofltraktor
Den temperaturen är fullt normal för EB1012. Inget att bry sig om. Det enda temperaturen som i sammanhanget kan vara intressant att hålla koll på är hårddisken, som är mycket känsligare för hög temperatur än övriga komponenter.

Tyvärr har jag ingen sensor för den. Får se hur länge burken håller, hittils 1 år.
Citera
2011-05-27, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betongfarsa
Tyvärr har jag ingen sensor för den. Får se hur länge burken håller, hittils 1 år.
Det gör det nog visst Prova med valfritt verktyg för SMART-avläsning.
Citera
2011-05-27, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rofltraktor
Det gör det nog visst Prova med valfritt verktyg för SMART-avläsning.

Tack för tipset.

Jag installerade hddtemp och fick fram följande för min HDD: 38.0°. Vilket är ok antar jag.
Citera
2011-05-29, 13:40
Bannlyst
På tal om kvalitet och hållbarhet. Inatt gav det trådade nätverkskortet upp. Dioden för porten i routern lyser inte längre.
Citera
2011-06-01, 23:08
Bannlyst
På tal om det ja. Det trådade nätverkskortet är stendött och ger ingen signal. Vad kan ligga bakom det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in