2011-05-23, 17:08
Medlem
Hej,
Var hos bilprovning for besiktnig och fick min VW caddy underkand:
Parkeringsbroms bromsverkan, hoger, ur funktion

Jag tog bort hoger hjulet och min polare drog pa handbromsen medans jag kollade vajen och den drogs at nar han drog pa handbromsen, men inte tillrackligt for att lasa fast hjulet.
Jag forsokte spanna vajen sa att den tog i mer, men misslyckades sa jag tog bilen till en verkstad och bad dem spanna vajen at mig.
mekanikern sa att det ar inte bara att spanna vajen, du maste byta okanen eller oktanen eller va han nu sa som kostade 1500 + arbete.

mina fragor,
Gar det att spanna vajen?
Maste man byta okanen for att fixa problemet?
blir jag blast?
Citera
2011-05-23, 18:25
Medlem
Folkskyggs avatar
Citat:
okanen eller oktanen

Han menar troligtvis oken, bromsoken. Vilka du inte ska byta för att få bättre handbroms.

Nu kan jag inte Caddy, men är nästintill säker på att handbromsen inte går på vanliga bromsen utan kör med trumbroms och bromsbackar i bakre skivorna.

När man justerar en handbroms ska man alltid börja med att justera i hjulen, spänna tills det är stumt, och släppa efter tills det går att rulla lätt. Och då spänna vajern efter det. (Alla bilar har dock inte justering i hjulen).

Men det kan vara så att bromsbackarna är slitna också, och då får man byta det. Men det är småpengar på Biltema.
Citera
2011-05-23, 18:45
Medlem
club01s avatar
Beror på årsmodell av caddy men alla som inte har trummor i bak har handbromsen på oket. Är det så och mekanikern sagt det så skulle jag tro att du behöver ett nytt ok. Dom oken är självsjusterande och fungerar oken och vajrarn som dom ska så skall man aldrig spänna vajrarna.

Skulle det även vara så att du behöver spänna handbromsen så låter det inte som du har kunskap för det så lika bra att lämna in.
Citera
2011-05-23, 19:01
Medlem
Knalla ner till det lokala bibliotek och kolla om dom har en verkstadsmanual till din bil och kolla vad den säger.

//Tropp
Citera
2011-05-26, 00:50
Medlem
tack!
yepp det va oket han menade.
kalaset gick pa 4900kr inkl oljebyte, bra lr anus?
Citera
2011-05-26, 01:50
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninja_rush
tack!
yepp det va oket han menade.
kalaset gick pa 4900kr inkl oljebyte, bra lr anus?

Var det ett nytt ok så kanske det var okej men det lät ändå jävligt dyrt...
Hade det varit jag hade jag kollat på Bildelsbasen efter ett bättre begagnat för en femhundring eller vad det nu kan kosta och bytt det själv eftersom jag sällan varit med om att själva oket gett upp helt.
Och om det skulle göra det så är det bara att köpa ett till och byta, för då hade jag ändå haft nästan 4000 att göra annat för.

Tips inför framtiden: kolla på youtube! Idag formligen kryllar det av bilreparationsvideos och man kan få reda på nästan allt man behöver utan att lämna datorn. Att översätta det till praktik kan för den oerfarne givetvis vara lite av ett helvete, särskilt om man kanske inte kan komma åt ett garage och/eller verktyg men bromsar är ganska enkelt egentligen, bara man kommer över de första problemen.

Här är t ex en av många: http://www.youtube.com/user/EricTheC...16/3kf8C4Qxu-A
Den här snubben är dessutom riktigt bra: han har jobbat med bilar hela sitt liv och vet vad han snackar om.
Citera
2011-05-27, 22:26
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Var det ett nytt ok så kanske det var okej men det lät ändå jävligt dyrt...
Hade det varit jag hade jag kollat på Bildelsbasen efter ett bättre begagnat för en femhundring eller vad det nu kan kosta och bytt det själv eftersom jag sällan varit med om att själva oket gett upp helt.
Och om det skulle göra det så är det bara att köpa ett till och byta, för då hade jag ändå haft nästan 4000 att göra annat för.

Tips inför framtiden: kolla på youtube! Idag formligen kryllar det av bilreparationsvideos och man kan få reda på nästan allt man behöver utan att lämna datorn. Att översätta det till praktik kan för den oerfarne givetvis vara lite av ett helvete, särskilt om man kanske inte kan komma åt ett garage och/eller verktyg men bromsar är ganska enkelt egentligen, bara man kommer över de första problemen.

Här är t ex en av många: http://www.youtube.com/user/EricTheC...16/3kf8C4Qxu-A
Den här snubben är dessutom riktigt bra: han har jobbat med bilar hela sitt liv och vet vad han snackar om.

Justeringen i dessa ok kan ge upp och det är väl inte allt för ovanligt heller. Då är det desutom tråkigt om man får ett taskigt eller slitet från skroten/bildelsbasen.
För övrigt så var ju 4900kr inte alls dyrt för ett oljebyte plus nytt ok och byte av detta. Visst skulle man komma undan billigare om man gjorde det själv men nu fick han ju fritid över till annat istället.
Citera
2011-05-28, 08:59
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av club01
Justeringen i dessa ok kan ge upp och det är väl inte allt för ovanligt heller. Då är det desutom tråkigt om man får ett taskigt eller slitet från skroten/bildelsbasen.
För övrigt så var ju 4900kr inte alls dyrt för ett oljebyte plus nytt ok och byte av detta. Visst skulle man komma undan billigare om man gjorde det själv men nu fick han ju fritid över till annat istället.
Jo, tyvärr så baseras ju nästan allt jag sa på att man har ett rätt bra hum om vad man ska titta efter: att kunna se om ett ok är bra eller dåligt är ju inget man bara ser rakt av utan kräver en del erfarenhet.

Men å andra sidan: det är en klart bra idé att skaffa sig den erfarenheten och kanske gå på några nitar under tiden, så man längre fram fixar att laga bilen själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in