Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-11, 21:32
  #16081
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catch22
Min telefonskräck kom tillbaka sedan jag igår hade ett missat samtal ifrån "Inget uppringnings-ID", men kom på att jag köpte ju en tv för 1-2 månader sedan.

Om jag bor hos mina föräldrar t.ex, är jag då skyldig att betala? Mina föräldrar betalar alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Nej, det är en tv licens per hushåll inte per person.

Som vuxen är det inte säkert att man ingår i föräldrarnas hushåll. Endast om man har delad ekonomi ingår man i hushållet. Om man bara betalar hyra och köper sin egen mat så är man skyldig att betala en egen avgift så som reglerna är skrivna. Däremot kommer de inte att utmana uppgiften om gemensamt hushåll.

I Norge är däremot hemmavarande barn skyldiga att betala om de har tillgång till TV oavsett om den är på egna rummet eller i gemensamt utrymme. Där kan man alltså tvingas betala 3 gånger för en TV om det bor två myndiga barn hemma.
Citera
2017-05-17, 21:10
  #16082
Medlem
Koyaks avatar
Har ett trasigt antennuttag och comhem ska komma hem till mig nästa vecka för att fixa den, kan dom tjalla till radiotjänst att jag har tv? Då jag sedan långt tillbaka har avanmält den.
Har ingen comhem box heller.
__________________
Senast redigerad av Koyak 2017-05-17 kl. 21:12.
Citera
2017-05-17, 21:18
  #16083
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koyak
Har ett trasigt antennuttag och comhem ska komma hem till mig nästa vecka för att fixa den, kan dom tjalla till radiotjänst att jag har tv? Då jag sedan långt tillbaka har avanmält den.
Har ingen comhem box heller.

Det kan de väl göra, men förstår inte varför de skulle vilja det. De borde ju inte bry sig om vad du har hemma.
Citera
2017-05-17, 22:07
  #16084
Medlem
Koyaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det kan de väl göra, men förstår inte varför de skulle vilja det. De borde ju inte bry sig om vad du har hemma.

Det är min tanke också. Får väl hoppas att dom inte gör det
Citera
2017-05-30, 03:33
  #16085
Medlem
237s avatar
Fick ett sjukt samtal i förra veckan. Vill inte gå in på detaljer, men väldigt oetiskt. Efter man sagt hej började en dryg röst ett rantande med massa trickfrågor. Gick inte på dem, men tjejen trodde hon fick mig. Hon var väldigt provocerande och fientlig. Förklarade att jag inte hade TV, och la på luren.

Har Rånartjänst rätt att spela in telefonsamtal?

Jag har box för både internet och TV. Ingen TiVo eller inspelningsbar DVD eller nåt. Om jag väljer att bara ha boxen för internet, måste jag ändå betala TV-licens?

Kan de se ett abonnemang hos en operatör?

Kan de skicka ut faktura utan att man ens medgivit TV-innehav?
Citera
2017-05-30, 09:53
  #16086
Medlem
Morgonkrööks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Om jag väljer att bara ha boxen för internet, måste jag ändå betala TV-licens?

Om du bara har en bredbands-router/-anslutning, är du inte skyldig att betala TV-licens. Enbart mottagare som kan ta emot TV-signaler via luften, Satelit, Kabel-TV och även "fiber-TV".

Enbart streaming via ditt bredband kräver inte licens, typ SvtPlay, Viafree osv - utan enbart via en TV-mottagare

Citat:
Ursprungligen postat av 237
Kan de se ett abonnemang hos en operatör?
Nej

Citat:
Ursprungligen postat av 237
Kan de skicka ut faktura utan att man ens medgivit TV-innehav?
Ja, det händer. Men den kan du överklaga. Och det är de som måste bevisa att du har en TV-mottagare.

Vägrar de riva den felaktiga fakturan, får du överklaga till länsrätten.
Finns många inlägg här, på hur man går tillväga.
Citera
2017-05-30, 21:52
  #16087
Medlem
coexs avatar
Jag köpte en tv ny för många månader sen och hade inte en tanke på att anmäla tv licens då. Nu ringde någon tattare från Radiotjänst, kommer inte ihåg vad han sa riktigt om det var att han såg att jag köpt en tv eller inte men han frågade om det var min tv varpå jag sa att; ja det tror jag, typ. Nu är jag riktigt orolig över att jag ska få en faktura på alla de månader jag inte betalat bakåt i tiden? Fan dem har väl inget belägg för att jag ska ha haft tv ända sedan dess. Är okej med att betala 200kr i månaden framöver men vill inte få någon stor jävla klumpsumma nu. Vad tror ni?
Citera
2017-05-31, 07:38
  #16088
Medlem
Morgonkrööks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coex
Vad tror ni?

Du kommer med stor sannolikhet att få betala från och med det datum han ringde, och du sa ja.
Citera
2017-05-31, 10:22
  #16089
Medlem
coexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonkröök
Du kommer med stor sannolikhet att få betala från och med det datum han ringde, och du sa ja.
Tack du har lugnat mina nerver något. Då blir det till att ringa och säga man skrotade tvn snart då.
Citera
2017-06-01, 01:56
  #16090
Medlem
FreudianSlipperss avatar
Ett bra svar på "Vi ser att du har köpt en tv..." Är att säga - Ja, det stämmer, det var en present.

De brukar inte fråga vem man gett den till ens.

Skriva tvn på någon som betalar tv-licens är också en bra metod. Då slipper man samtal.
Citera
2017-06-01, 09:02
  #16091
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreudianSlippers
Ett bra svar på "Vi ser att du har köpt en tv..." Är att säga - Ja, det stämmer, det var en present.

De brukar inte fråga vem man gett den till ens.

Skriva tvn på någon som betalar tv-licens är också en bra metod. Då slipper man samtal.

Jo, de vill veta vem som mottagit den. Helst skriftligen och från exet ville de ha ett intyg av mottagaren för annars skulle de inte släppa ärendet. Hon frågade om det gick bra på ryska eller det skulle översättas och stämplas av Notarius Publicus. Det funkade.
Citera
2017-06-03, 09:57
  #16092
Medlem
Förrförra helgen så ringde Radiotjänst och frågade om jag hade TV, sade nej. (Söndag 15.00~)

Förra helgen så dök nån kärring upp vid dörren & ringde på, öppnade dock inte. Gissade på att det var Radiotjänst. Det var ungefär samma tid som första helgen, även Söndag. Såg henne en annan dag också, vandrade rundor i o-brandade kläder med antingen en surfplatta eller bara papper med noteringar på. (Hyresgästföreningen går ju med brandade kläder & är en annan person i detta området)

Nu ringde det precis på luren, mobilnummer som jag inte kände igen, så jag svarade inte.

Nu tror jag och gissar mest, men har någon annan här också blivit "trakasserad" av radiotjänst?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback