Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-18, 21:46
  #15841
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Ska man betala om använder svtplay? Rent officiellt dårå

Det snackas bara om tv signaler, är radio gratis?
Även digital och analog mottagare? Internet

Det finns inte längre någon avgift för radio.
Citera
2017-01-19, 23:27
  #15842
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Det finns inte längre någon avgift för radio.

Nej inte funnits på minst 40 år...
Citera
2017-01-20, 00:11
  #15843
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Nej inte funnits på minst 40 år...

39 år den 1 april om vi ska vara exakta.

Wosp
Citera
2017-01-20, 17:50
  #15844
Medlem
fp
__________________
Senast redigerad av hybbe 2017-01-20 kl. 18:02.
Citera
2017-01-20, 18:18
  #15845
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Ska man betala om använder svtplay? Rent officiellt dårå

Det snackas bara om tv signaler, är radio gratis?
Även digital och analog mottagare? Internet


https://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-01-20, 18:37
  #15846
Medlem
Hur får dom tag i info om att man köpt en TV hos ett företag på nätet?
Citera
2017-01-20, 18:43
  #15847
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Hur får dom tag i info om att man köpt en TV hos ett företag på nätet?

Företaget måste enl lag informera RIKAB att dom sålt en mottagare.
Citera
2017-01-20, 18:50
  #15848
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Företaget måste enl lag informera RIKAB att dom sålt en mottagare.

Irriterande..
Citera
2017-01-26, 14:26
  #15849
Medlem
barkenarots avatar
Jag blev uppringd av en person som jobbar för min hyresvärd (stort företag) idag. De har dragit in fiber och menar på att en digitalbox nu är standardutrustning i lägenheten och att därför ska jag hämta den som hör till min lägenhet. Kvinnan i telefon påstod att jag inte behöver betala TV-avgift om jag inte använder den (falskt).

Hur ser rättsläget ut? Kan de vräka mig om jag vägrar inneha avgiftspliktig utrustning? Det lägenhetsförråd som hör till min lägenhet ligger i direkt anslutning till de övriga rummen och så vitt jag förstår kan avgiftspliktig utrustning inte vara "permanent undanställd" i ett sådant utrymme.

Detta här säkert hänt fler människor.
Vidare ser jag framför mig hur det svenska rättsväsendet kommer fram till att det måste betraktas som ställt utom rimligt tvivel att ett hushåll som bor i en lägenhet där avgiftspliktig utrustning är standard också har hämtat ut den utrustningen och har den i sin lägenhet och därmed kan påföras avgift utan att sakens faktiska förhållanden behöver beaktas. Det vore ett så typiskt resonemang för svenskt trash.
Citera
2017-01-26, 16:34
  #15850
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Jag blev uppringd av en person som jobbar för min hyresvärd (stort företag) idag. De har dragit in fiber och menar på att en digitalbox nu är standardutrustning i lägenheten och att därför ska jag hämta den som hör till min lägenhet. Kvinnan i telefon påstod att jag inte behöver betala TV-avgift om jag inte använder den (falskt).

Hur ser rättsläget ut? Kan de vräka mig om jag vägrar inneha avgiftspliktig utrustning? Det lägenhetsförråd som hör till min lägenhet ligger i direkt anslutning till de övriga rummen och så vitt jag förstår kan avgiftspliktig utrustning inte vara "permanent undanställd" i ett sådant utrymme.

Detta här säkert hänt fler människor.
Vidare ser jag framför mig hur det svenska rättsväsendet kommer fram till att det måste betraktas som ställt utom rimligt tvivel att ett hushåll som bor i en lägenhet där avgiftspliktig utrustning är standard också har hämtat ut den utrustningen och har den i sin lägenhet och därmed kan påföras avgift utan att sakens faktiska förhållanden behöver beaktas. Det vore ett så typiskt resonemang för svenskt trash.

Hon har rätt på sätt och vis, om du inte kopplar in boxen untan lägger den i förrådet så behöver du inte betala (om det ligger inne i lägenheten så är det en skrubb/garderob, inte ett förråd).
Bevisbördan ligger på RIKAB.
Citera
2017-01-27, 23:51
  #15851
Medlem
Bor i bostadsrätt, blev uppringd av Radiotjänst för ett par veckor sedan och fick besök nu i veckan. Öppnade givetvis inte, men gick till köksfönsret någon minut efter och såg Hans samt ytterligare en person stå utanför porten och diskutera/bläddra i varsin pärm.
Saken är dock att timingen känns för sjuk, då exakt samma sak hände vid exakt samma tidpunkt (kanske några dagars differens) förra året.

Kan det vara som så att de har fasta årsscheman för när skärpt avgiftskontroll ska genomföras i respektive ort?
Citera
2017-01-28, 13:59
  #15852
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finn1
Bor i bostadsrätt, blev uppringd av Radiotjänst för ett par veckor sedan och fick besök nu i veckan. Öppnade givetvis inte, men gick till köksfönsret någon minut efter och såg Hans samt ytterligare en person stå utanför porten och diskutera/bläddra i varsin pärm.
Saken är dock att timingen känns för sjuk, då exakt samma sak hände vid exakt samma tidpunkt (kanske några dagars differens) förra året.

Kan det vara som så att de har fasta årsscheman för när skärpt avgiftskontroll ska genomföras i respektive ort?
Så som "Hans" beskriver vissa "samtal", är det inte så att "Hans" mycket väl kan ha fel i sitt antagande?
Citat:
– Jag har ingen tv.
– Men jag hör ju din tv, du tittar på Doobidoo just nu...
– Nä, jag har ingen tv.
Så kan ett samtal vid dörren låta.
http://www.hd.se/2010-11-04/har-kommer-tv-kontrollanten

Så som de själv skriver i slutet:
Citat:
De vanligaste argumenten
Jag tittar aldrig på kanal 1 och 2.
Ta ut tv-avgiften på skatten i stället.
Jag har enbart dator och tittar på programmen via webben.

Är det inte så att "Hans" mycket väl kan ha fel och gör ett falskt antagande att någon har en TV påslagen bara för att han "hör ljud från ett TV-program". Varför kan det inte lika gärna vara så att ljudet han hör är från en dator som spelar upp ett program på internet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback