Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-13, 20:02
  #15145
Medlem
vonfnass avatar
Godkväll!
Jag sa nyligen upp mitt tv-abonnemang hos ComHem, för jag tittar mer eller mindre aldrig på TV. I samma veva sa jag upp min radio-/tv-licens.

Hur fungerar det om jag tecknar ett abonnemang hos Magine, eller liknande?
Eller premium hos någon av de svenska TV-kanalerna, behöver jag då betala radio-/tv-licens igen?
Anledningen att jag frågar är för att jag kommer vilja titta på OS och andra stora sportevenemang i framtiden.
Magine har ju ingen bindningstid heller, vilket jag gillar

Och bara för att understryka, nej, jag har inget med tv-mottagare.
Har projektor och några datorskärmar.
Citera
2016-02-13, 21:39
  #15146
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonfnas
Godkväll!
Jag sa nyligen upp mitt tv-abonnemang hos ComHem, för jag tittar mer eller mindre aldrig på TV. I samma veva sa jag upp min radio-/tv-licens.

Hur fungerar det om jag tecknar ett abonnemang hos Magine, eller liknande?
Eller premium hos någon av de svenska TV-kanalerna, behöver jag då betala radio-/tv-licens igen?
Anledningen att jag frågar är för att jag kommer vilja titta på OS och andra stora sportevenemang i framtiden.
Magine har ju ingen bindningstid heller, vilket jag gillar

Och bara för att understryka, nej, jag har inget med tv-mottagare.
Har projektor och några datorskärmar.
TV-licensen är ju kopplad till innehav av TV-mottagare så att ta emot kanaler över Internet och visa på dataskärmar är ju inte licensbelagt om man inte delar ut digitalbox förstås. Hur just Magine funkar där vet jag inte.
Citera
2016-02-13, 21:44
  #15147
Avstängd
Callidacs avatar
Räcker det med innehav av digitalbox för att bli krävd på tv-avgift? Är det inte bara att neka till innehav av tv?
__________________
Senast redigerad av Callidac 2016-02-13 kl. 21:59.
Citera
2016-02-14, 00:10
  #15148
Medlem
MittNamnVarTagets avatar
Dom har avskrivit mina fakturor nu. Dom skulle komma hit med jurist men det dök inte upp något.
Jag skrev tidigare att tanten fått besök av dessa parasiter, jag öppnade dörren och då hade gubbfan skrivit att jag var hennes sambo (fick höra det när mina uppgifter nått kontoret) jag hänvisade till min adress där jag bor och därför skulle dom ha med sig en jurist. Men tydligen skrev dom av allt istället. Fula fiskar på det företaget.
Citera
2016-02-14, 00:19
  #15149
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callidac
Räcker det med innehav av digitalbox för att bli krävd på tv-avgift? Är det inte bara att neka till innehav av tv?

Det räcker med digialbox.

Neka innehav av licenspliktig utrustning.
Svara inte på följdfrågor utan tacka bara för dig.
Citera
2016-02-14, 08:11
  #15150
Avstängd
Callidacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det räcker med digialbox.

Neka innehav av licenspliktig utrustning.
Svara inte på följdfrågor utan tacka bara för dig.

Ok men radiotjänst fortsätter att skicka räkningar trots att jag nekar. Vill inte att fakturorna går till kronofogden så man känner sig tvingad att betala.

Det vore fan bättre om man bekostade public service genom skattsedeln ist för att krångla med tv-avgift.
Citera
2016-02-14, 11:10
  #15151
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callidac
Ok men radiotjänst fortsätter att skicka räkningar trots att jag nekar. Vill inte att fakturorna går till kronofogden så man känner sig tvingad att betala.

Det vore fan bättre om man bekostade public service genom skattsedeln ist för att krångla med tv-avgift.

Om dom skickar räkningar så måste dom betalas annars är det kronolle.

Om dom redan börjat skicka räkningar så måste du antingen begära omprövning (om du "vinner" så får du pengarna tillbaka, men inte säkert att man "vinner" utan att behöva strula med tinget mm) eller lämna in en avanmälan, då behöver du inte betala från den dag du avanmälde.
Citera
2016-02-14, 12:09
  #15152
Avstängd
Callidacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Om dom skickar räkningar så måste dom betalas annars är det kronolle.

Om dom redan börjat skicka räkningar så måste du antingen begära omprövning (om du "vinner" så får du pengarna tillbaka, men inte säkert att man "vinner" utan att behöva strula med tinget mm) eller lämna in en avanmälan, då behöver du inte betala från den dag du avanmälde.

Jag gjorde en avanmälan för evigheter sedan men nyligen började räkningarna komma iaf. Jag funderar på hur fan jag ska göra, ignorera eller bestrida.

En tv-pejlare ringde på för ett par år sedan men jag skrämde bort honom och sen dess har jag inte tänkt på saken.
Citera
2016-02-14, 13:31
  #15153
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callidac
Jag gjorde en avanmälan för evigheter sedan men nyligen började räkningarna komma iaf. Jag funderar på hur fan jag ska göra, ignorera eller bestrida.

En tv-pejlare ringde på för ett par år sedan men jag skrämde bort honom och sen dess har jag inte tänkt på saken.

Då det blivit påanmält igen så måste du avanmäla/bestrida igen.

Det är inte helt ovanligt att deras kontrollanter påanmäler utan att övht ha nån kontakt med dig.
Citera
2016-02-14, 13:36
  #15154
Avstängd
Callidacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Då det blivit påanmält igen så måste du avanmäla/bestrida igen.

Det är inte helt ovanligt att deras kontrollanter påanmäler utan att övht ha nån kontakt med dig.

Fan vad ruttet förfarande av dom, är det ens lagligt? Kommer man undan genom att neka/bestrida och be dom fara?

Tips emottages tacksamt.
Citera
2016-02-14, 14:41
  #15155
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callidac
Fan vad ruttet förfarande av dom, är det ens lagligt? Kommer man undan genom att neka/bestrida och be dom fara?

Tips emottages tacksamt.

Jag ringde och skällde ut dom när kontrollanten påanmälde innehav för mig utan att ha varit här en gång (h*n hade skrivit att "Öppnar ej dörren, TV Hörs från bostaden", jag öppnar alltid dörren och jag var hemma vid tidpunkten som h*n angett, är jag inte hemma så är det inget ljud på datorn och även när det är ljud på så måste man öppna brevinkastet för att höra nåt, och det gör du inte utan att hunden märker det.) det roliga i mitt fall är att jag är helt ärligt licensfri.

Enklast för dig är nog en avanmälan då det låter som att det var ett tag sedan du började få räkningar, dom kommer troligtvid ifrågasätta varför du inte bestridit tidigare.
Citera
2016-02-14, 14:53
  #15156
Medlem
MittNamnVarTagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag ringde och skällde ut dom när kontrollanten påanmälde innehav för mig utan att ha varit här en gång (h*n hade skrivit att "Öppnar ej dörren, TV Hörs från bostaden", jag öppnar alltid dörren och jag var hemma vid tidpunkten som h*n angett, är jag inte hemma så är det inget ljud på datorn och även när det är ljud på så måste man öppna brevinkastet för att höra nåt, och det gör du inte utan att hunden märker det.) det roliga i mitt fall är att jag är helt ärligt licensfri.

Enklast för dig är nog en avanmälan då det låter som att det var ett tag sedan du började få räkningar, dom kommer troligtvid ifrågasätta varför du inte bestridit tidigare.
Vilka jävla dårar!
Att dom ens kan sova gott på nätterna med sina fula påhitt alltså, nu kanske du har skrivit tidigare i tråden hur det gick men vad sa dom när du skällde ut dom för lögnen av deras utsände? Slapp du pynta något?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback