Flashback bygger pepparkakshus!
2007-12-20, 22:11
Medlem
På Radiotjänsts hemsida så står det att man ska betala avgifter om man har något utav dessa:

- Tv
- Video med kanalväljare
- Dator med tv-kort
- Videokamera med kanalväljare
- Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare
- Digital-tv-mottagare

Innebär det då att man ska betala en avgift om man har DVD-brännare på datorn?
Citera
2007-12-20, 22:45
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zolidznake
Har dvd-brännaren en tv-mottagare i sej så ja, har den ingen tv-mottagare i sej så nej.

Enkelt uttryckt gäller avgiften allt som har en mottagare för tv-signaler oavset om det är analoga eller digitala.
Citera
2007-12-20, 22:45
Medlem
Citat:
På Radiotjänsts hemsida så står det att man ska betala avgifter om man har något utav dessa:

- Tv
- Video med kanalväljare
- Dator med tv-kort
- Videokamera med kanalväljare
- Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare
- Digital-tv-mottagare

Hur faan fick du fram den slutsatsen?
Sluta inte läsa efter "inspelningsbar DVD". Läs även "MED KANALVÄLJARE/MOTTAGARE".
Citera
2007-12-21, 01:26
Medlem
Dom var här och knackade på för ett tag sen.. Han såg datorskärmen, och undrade om det var en tv... Icke sa jag. Jag drog till med att vi höll på att renovera, spenderade mest tid i sthlm och att vi inte hade någon tv. Då strök han oss från listan och noterade att vi minsann inte hade tv. Lättlurad idiot... Höhö.
Citera
2007-12-21, 13:07
Medlem
Kolagubbens avatar
Hej!
Vi har försökt nå dig med anledning av att Radiotjänst i Kiruna AB har fått följande uppgifter från: SIBA. Artikel: TV. Inköpsdatum Nov 27 2007 12:00AM

haha det åkte rätt i tunnan, känns bra =)

men varför ska man betala egentligen för en sak som har analog tv mottagare när det analoga nätet numera är borta
Citera
2007-12-21, 16:06
Medlem
kireis avatar
Undrar om något som kanske är lite självklart egentligen. Hur är det när man har ett abonemang hos t.ex. VIASAT gällande digitaltv (d.v.s. hyr en digitalbox med en massa tillhörande kanaler)?

Abonemanget är i någon annans namn men för min lägenhet. Har företag som VIASAT, COMHEM och liknande skyldighet att rapportera eller ge ut sin kundlista till Radiotjänst? Har inte blivit kontaktad av de ännu, även om abonemanget betalats i över 1 år nu.
Citera
2007-12-21, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Har dvd-brännaren en tv-mottagare i sej så ja, har den ingen tv-mottagare i sej så nej.

Enkelt uttryckt gäller avgiften allt som har en mottagare för tv-signaler oavset om det är analoga eller digitala.

Jag vet inte hur det fungera. Men dem ringde mig för ett par veckor sen och frågade om vi hade TV, vilket jag svarade nej, sen frågade de om vi hade dator och då svarade jag nej, endast laptop. Då sa de till mig att du har 14 dagar att betala tv-licens. Nu måste de snart ha gått 14 dagar och har inte hört någonting. Och varje person som ringer blir jag automatiskt skeptisk mot.

Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Hur faan fick du fram den slutsatsen?
Sluta inte läsa efter "inspelningsbar DVD". Läs även "MED KANALVÄLJARE/MOTTAGARE".

Läste lite mellan raderna, känns som de är lite otydliga. T.ex om man då har en DVD-spelare som inte är inspelningsbar, behöver man då inte betala avgiften? Iallafall löjligt att de ska ha avgift om man har en videokamera med kanalväljare.
Citera
2007-12-21, 18:14
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ypp
Därför att de kanske samkör register för att ta reda på vilka som har avanmält teveinnehav utan att byta adress och gör besök hos dessa suspekta individer? Har noterat att männen som jobbar på Utpressningstjänst är män i äldre medelålder vars hela uppenbarelse utstrålar några slags stasi-vibbar. Det är säkrast att vara försiktig om man inte har råd att åka på 500 i kvartalet.

Det blir nog förrådet för min del med. Jag menar, hur ska man hinna glo på skitprogram när man har 2-3 serier att följa via bittorrent?

Självklart får de inte samköra register. Till moderator; är det inte dags att låsa denna och lägga som klistertråd - alla som bemödar sig att läsa några inlägg förstår väl att det är hur enkelt som helst att slippa betala licens. Dom som inte orkar göra detta får betala och förtjänar det också.
Citera
2007-12-21, 22:22
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Jag vet inte hur det fungera. Men dem ringde mig för ett par veckor sen och frågade om vi hade TV, vilket jag svarade nej, sen frågade de om vi hade dator och då svarade jag nej, endast laptop. Då sa de till mig att du har 14 dagar att betala tv-licens. Nu måste de snart ha gått 14 dagar och har inte hört någonting. Och varje person som ringer blir jag automatiskt skeptisk mot.
Dom har betet sej som vanligt då, svinaktigt.
En laptop är inte licenspliktig sålänge du inte köper en tv-mottagare till den och även då gäller det bara själva mottagaren.

Citat:
Läste lite mellan raderna, känns som de är lite otydliga. T.ex om man då har en DVD-spelare som inte är inspelningsbar, behöver man då inte betala avgiften? Iallafall löjligt att de ska ha avgift om man har en videokamera med kanalväljare.
Otydlighet gör att vissa betalar trots att dom inte skall.
Gällande dvd-spelare är de skitsamma om den är inspelningsbar eller inte utan är endast om den har en tv-mottagare(kanalväljare) som den är licenspliktig.
Citera
2007-12-21, 22:26
Medlem
core_s avatar
Citat:

Det är fel att läsa mellan raderna när det ganska tydligt står Som tv-mottagare räknas exempelvis över dom punkterna du räknade upp.

Där finns inget att tolka, dom har bara gett några exempel på saker som är avgiftspliktiga
Citera
2007-12-21, 22:36
Medlem
Citat:

Behöver du inte eftersom du enbart kan kolla på dvd-skivor på en sådan. Dvs du kan väl inte söka tv-kanaler på den? Ingen kanalväljare alltså.

Ja, det är skitlöjligt och det är därför man inte betalar.
Citera
2007-12-28, 20:34
Medlem
TVmottagare som inte kan ta emot TV?

En gammal analog tv, klassas den fortfarande som tvmottagare, därför att den en gång var avsedd att ta emot tv, eller är den som en skärm eftersom den inte längre kan ta emot de statliga signalerna?

Jag är uppriktigt inte intresserad av att titta på någon jävla tv, bara att koppla in datorn (utan tvkort) till den och titta på youtube.

"2 § En tv-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av tv-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798)."

hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in