2011-05-21, 23:13
Medlem
Står i valet och kvalet ifall man ska köpa en färdigbyggd NAS eller bygga en själv.

Bygga en själv lär ungefär bli 5000:- (utan de flesta diskar)
Tänkte köpa en lite mindre ssd att köra som systemdisk. Sedan RAID5

Och t ex köpa en Synology Disk Station DS411j
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=754024

Egenbyggd NAS är såklart bättre på många sätt och vis. Men eftersom det är en server som kommer rulla 24/4 så blir strömförbrukningen inte helt oväsentlig.

Så, hur många watts skillnad kan det tänkas bli. Jag får för mig att de egenbyggda NASen kan vara en riktigt strömslukare. Rätt eller fel?
Citera
2011-05-21, 23:32
Medlem
midnighttrains avatar
mja. en egen nasserver ger fler möjligheter att köra fler tjänster än bara nas om man så önskar, däremot så blir antagligen enheten mycket större och kommer sluka mer energi. ska du ha många diskar så kan det vara värt att välja strömsnåla diskar då det kan göra rätt stor skillnad.
vad har du för behov av en NAS? hur många kommer ansluta och vilka protokoll vill du köra?
Citera
2011-05-22, 00:06
Medlem
samba
nfs
afs
itunes server
time machine backuper

Är väl det jag kan säga på rak arm den måste klara.

Hushållet består av 3st MacOs maskiner och 1st windows.
Plus lite andra streamingenheter.

4st diskar minst på sikt. Gärna möjlighet till 6st (men då återstår det väl bara att bygga en själv för rimliga pengar)
Citera
2011-05-22, 00:20
Medlem
midnighttrains avatar
om du kan så köp en begagnad burk och gör till nas. mekaniska diskar är den största flaskhalsen och har varit länge så en gammal dator bör klara av att pumpa ut hyffsat bra jämfört med en nyare. skönt att ha lite uppgraderingsmöjligheter och om det saknas sataportar kan du alltid köpa till ett kontrollerkort. tror inte heller att en ssd kommer ger särskilt stor prestandaökning då allt du behöver köra ryms i ram och du antagligen inte kommer starta om datorn särskilt ofta.
Citera
2011-05-22, 00:47
Medlem
Begnad kan vara värt att tänka på. Det kostade typ ingenting när jag tittade runt på blocket nu.

Tänkte mest på SSD för att jag ville lägga de mekaniska hårddiskarna i vila so fort de inte användes. Men då används väl inte systemdisken heller så det går väl lägga den i vila också. Så min tanke med SSD var nog felaktig.

Vilket OS ska jag köra då?
Vilket OS klarar av det jag vill.
Kan tänkas att även transcoding av filer och dyl behövs.
Citera
2011-05-22, 01:01
Medlem
midnighttrains avatar
enda OS:et jag skulle kunna tänka mig till en nas är linux. confa allt och få det att funka och då kan man köra med gui sen sätter man bara initmode att starta utan gui så sparar man en hel del kraft till just nastjänsterna. nfs och smb går enkelt att sätta upp men mac grejerna har jag ingen aning om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in