Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-20, 15:09
  #1
Medlem
TicTaxs avatar
Jag har precis börjat klätt mig lite emo/rock/punk och mina kompisar skämtar redan om att jag skär mig själv. Jag har inte emofrisyr eller piercingar så mina vänner skämtar om att jag borde skaffa det (överdrivet mycket).

Även personer som jag bara känner lite grann eller inge alls ser jätteförvånad/skrämd ut eller tycker det ser konstig ut när jag kommer med mina svarta kläder och nitar.

I min lilla skola klär sig de flesta tjejer likadant, barbie/brat stilen, så man står ut ganska mycket.

Är det någon mer som märkt det? Är folk emot emostilen för att dom flesta är självmordsbenägna eller deprimerade?

PS. "emot" var väl ett ganska starkt ord, men jag inte på något annat ord som beskrev det så bra.
Citera
2011-05-20, 15:13
  #2
Medlem
Draedons avatar
Jag ogillar er för att ni är så satans pretto, nästan i stil med hipsters.
Citera
2011-05-20, 15:16
  #3
Medlem
bon-vivants avatar
Stilen du beskriver är enormt uttjatad och väldigt vanlig. Och många "emos" tjatar om hur de inte vill vara som alla andra, om att de är speciella och dylikt. Dessutom ser det i mina ögon fjantigt ut.
Citera
2011-05-20, 15:27
  #4
Medlem
wheelintheskys avatar
Spiken som sticker ut blir slagen...nä men klä dig som du vill och skit i vad andra tycker!
Citera
2011-05-20, 15:41
  #5
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Det sammankopplas ofta med ett uppmärksamhets behov samt viljan att vara unik vilket uppnås genom att klä sig precis som alla "andra".
Citera
2011-05-20, 15:44
  #6
Medlem
Irishs avatar
Jag klassas själv som "emo" och det händer att jag får kommentarer, men det är bara att skita i vad andra tycker. Var dig själv och klä dig precis hur du vill.

EDIT: Jag håller dock med de andra i tråden, det är extremt uttjatat och extremt mycket patetiska livsformer klär sig så, vilket är huvudanledningen till att den alternativa stilen föraktas.
__________________
Senast redigerad av Irish 2011-05-20 kl. 15:48.
Citera
2011-05-20, 15:55
  #7
Medlem
Flippkids avatar
Förstår inte varför folk ska lägga sig i hur andra klär sig. Ditt val, ditt liv.
Jag är inte heller något "big fan" av emos, men det beror inte på klädstil utan mer hur de beter sig (de flesta). Hur de tror dem är så jävla speciella. Det värsta som finns är när gäng beståendes av emos sitter på marken utanför donken och "hänger".
Citera
2011-05-20, 19:27
  #8
Medlem
Irishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flippkid
Förstår inte varför folk ska lägga sig i hur andra klär sig. Ditt val, ditt liv.
Jag är inte heller något "big fan" av emos, men det beror inte på klädstil utan mer hur de beter sig (de flesta). Hur de tror dem är så jävla speciella. Det värsta som finns är när gäng beståendes av emos sitter på marken utanför donken och "hänger".


Jag håller fullkomligt med. Hur de flesta skall vara så unika som möjligt. Etc, Veganer, bisexuella m.m.

Man ser ju bara på emotrappan eller emogräset i Götet.
Citera
2011-05-20, 20:13
  #9
Medlem
Inte nog med att kläderna är anskrämliga, emostilen kräver en väldig fåfänga som jag tycker illa om. Hade en brat varit lika noga om sitt utseende hade denne också fått utstå en del hånskratt och höjda ögonbryn.

Sedan så kan jag ha fått den här saken om bakfoten, men innebär inte emostilen att man skall bära sin olycka öppet, och kanske till och med överdriva den något? En man visar inte hela världen hur olycklig han är, självömkan kan man ägna sig åt i ensamhet, eller kanske i sällskap med nära vänner.
Citera
2011-05-20, 21:30
  #10
Medlem
Irishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villhelm
Sedan så kan jag ha fått den här saken om bakfoten, men innebär inte emostilen att man skall bära sin olycka öppet, och kanske till och med överdriva den något? En man visar inte hela världen hur olycklig han är, självömkan kan man ägna sig åt i ensamhet, eller kanske i sällskap med nära vänner.

Emo är en musikstil, (Emotional Hardcore) och klädstilen kallas Fashioncore, och det är bara en klädstil som de som lyssnar på emo ofta klär sig i. Precis som att punkare klär sig i punkkläder. Det har ingenting med känslor att göra.

För det andra så är det inget fel med att visa sina känslor.
Citera
2011-05-20, 23:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irish
För det andra så är det inget fel med att visa sina känslor.
Jo, det är det. Inte nog med att känslorna inte döljs, de glorifieras, nästan framtvingas, på ett obehagligt vis.

Menar du att detta "fashioncore" (störtlöjligt namn för övrigt) inte har något som helst att göra med att idealisera olycka? Underlig slump att de så ofta går hand i hand.
Citera
2011-05-20, 23:13
  #12
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TicTax
Jag har precis börjat klätt mig lite emo/rock/punk och mina kompisar skämtar redan om att jag skär mig själv. Jag har inte emofrisyr eller piercingar så mina vänner skämtar om att jag borde skaffa det (överdrivet mycket).

Även personer som jag bara känner lite grann eller inge alls ser jätteförvånad/skrämd ut eller tycker det ser konstig ut när jag kommer med mina svarta kläder och nitar.

I min lilla skola klär sig de flesta tjejer likadant, barbie/brat stilen, så man står ut ganska mycket.

Är det någon mer som märkt det? Är folk emot emostilen för att dom flesta är självmordsbenägna eller deprimerade?

PS. "emot" var väl ett ganska starkt ord, men jag inte på något annat ord som beskrev det så bra.

Är du under 18 får du inte vara här.
Är du över 18 så är du patetisk som börjar klä dig "emo/rock/punk" när du är vuxen.
Subkulturer hör till ungdomen. Det är exakt lika pinsamt att i 24-årsåldern bestämma sig för att bli skinnskalle.
Skulle dock gissa på att du är i 16-årsåldern.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback