Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-10-12, 14:58
  #1
Medlem
Hejsan!

Vi har köpt en videokamera (Panasonic PV-DV203) till jobbet från Blocket. Tyvärr så sa inte försäljaren att kameran var NTSC, och jag frågade inte om det heller, förutsatte att den var PAL...

Nu undrar jag, är det kört? Går det på nått sätt att slå om den till PAL?

Vad kan man annars göra?

Tack på förhand!
Citera
2004-10-12, 15:05
  #2
Medlem
kaytees avatar
Det går inte att på ett enkelt sätt "slå om den till PAL" (rätta mig om jag har fel, tror inte den funktionen finns på ngn kamera.)
Enda lösningen är att konvertera det man har filmat till PAL. För en vanlig konsument är det nog enklare att köpa en ny kamera.
Tycker nog allt att försäljaren borde upplyst dig om att det inte var PAL.

länk om konvertering ntsc/pal: http://www.camcorderinfo.com/content...g_ntsc_pal.htm
Citera
2004-10-12, 15:32
  #3
Medlem
Okej, f*n också!

Konvertera går väl säkert att göra i Adobe Premier som vi använder för redigering. Problemet sen är bara att vi ofta måste spela in från datorn, via kameran tillbaks DV-band. Dessa band levereras sedan till kunderna som då ska titta på dem i sina kameror som såklart är PAL, och då funkar det alltså inte...

Typiskt, nån som vill köpa en NTSC kamera?
Citera
2004-10-17, 12:13
  #4
Medlem
drHUIs avatar
Jag har en videobandspelare med stöd för NTSC. Borde inte vara kört för dig...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback