Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-10-12, 13:27
  #1
Medlem
Hallå? Var är hjärntrusten någonstans!??

Någon som vågar spekulera eller gissa i alla fall?

Jag börjar med mina spekulationer då:

Två likadana elmotorer är seriekopplade med ett batteri så att de snurrar lika fort. Den ena motorn bromsas med handkraft, vad händer med den andra motorn? Snurrar den oförändrat, långsammare eller snabbare?

Alt1: Den motor som bromsas kommer behöva mer ström eftersom den försöker "jobba emot", för att den ska få mer ström kommer resistansen i den att sjunka, då kommer en högre spänning att hamna över den obromsade motorn och den kommer snurra snabbare.

Alt2: Den motor som bromsas kommer att snurra långsammare, då kommer en lägre ström flyta i kresten och detta kommer göra att den andra motorn snurrar lika snabbt som den bromsade.
Citera
2004-10-15, 18:02
  #2
Medlem
*springer ner i källaren för att testa*

Återkommer med resultat!
Citera
2004-10-15, 18:24
  #3
Medlem
Ohj då!! Dubbeltråd!!

Ta bort tack!!
Citera
2004-10-15, 18:24
  #4
Medlem
Nu har jag testat...

Jag använde två likadana "leksaksmotorer" (typ såna som sitter i radiostyrda bilar) och när man bromsade ner den ena motorna med händerna, så gasade den andra på... När man släppte igen så bromsade den obromsade motorn ner och den som stod stilla axxade upp till samma hastighet som den andra...

Så nu vet du (och jag)!
Citera
2004-10-16, 20:02
  #5
Medlem
Kanon!! Skönt.... nu kan jag äntligen sova igen!
Citera
2004-10-16, 21:04
  #6
Medlem
det är så att ankar strömens impedans ökar när en motor bromsas, den tar en högre ström vilket ger ett lägre motstånd impedans OBS imp ,, det ger ju ettl ägre spännings fall över den andra motorn ,,,
impedans är induserad emk i mot satt riktning lens lag..
Citera
2004-10-16, 21:50
  #7
Medlem
Megons avatar
2 st seriekopplade motorer snurrar INTE lika fort, har du aldrig seriekopplat lampor på fysiklektionerna i skolan eller? Men eftersom det bara är 2 st motorer så är skillnaden liten, men rätt ska fan vara rätt!

Parallellkoppling is the word! Då snurrar dem lika fort
Citera
2004-10-17, 10:59
  #8
Medlem
#2 st seriekopplade motorer snurrar INTE lika fort, har du aldrig seriekopplat lampor på fysiklektionerna i skolan eller#

jo det gör dom om dom är serie kopplade, och obelastade,och dom går 1/3 så fort som om man parallel kopplar dom,,då en fördubling av spänningen ger en 4 dubling av effekten
Citera
2004-10-17, 11:23
  #9
Medlem
Citat:
2 st seriekopplade motorer snurrar INTE lika fort, har du aldrig seriekopplat lampor på fysiklektionerna i skolan eller? Men eftersom det bara är 2 st motorer så är skillnaden liten, men rätt ska fan vara rätt!


Vad är det du är ute och far efter? Att två motorer inte kan ha precis samma resistans och därför blir spänningen över de båda motorerna en aning olika?

Genom två seriekopplade motorer går alltid samma ström, men om du parallellkopplar två "vad som hellst" med minsta lilla olikhet i resistans så kommer du få olika strömar genom de två olika grenarna.
Citera
2004-10-17, 12:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
det är så att ankar strömens impedans ökar när en motor bromsas, den tar en högre ström vilket ger ett lägre motstånd impedans OBS imp ,, det ger ju ettl ägre spännings fall över den andra motorn ,,,
impedans är induserad emk i mot satt riktning lens lag..


Jag har väntat på att du ska kliva in i den här tråden eftersom jag vet att du brukar ha bra koll på sånt här!

Men jag fattar ändå inte resonemanget ovan, om den bromsade motorn får lägre impedans måste väl den obromsade få ett HÖGRE spänningsfall!?

Eller blir det helt annorlunda när det gäller impedans?

...

Vidare kan man väl säga att två seriekopplade motorer snurrar lika fort? På samma sätt som två seriekopplade glödlampor lyser lika starkt?
Den lilla skillnaden som finns i resistans lär väl knappast ge någon synlig effekt?
Citera
2004-10-17, 13:01
  #11
Medlem
det är så att det mangnet fält som går genom ledaren i roton induserar en emk i motsatt riktning och den blir större om moton belastas,,
nu är det ju så att om dom är serig kopplade så går samma ström genom men spännings fallen över moton ändras
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback