2007-12-03, 21:43
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Jag vet inte om Amway är att betrakta som sekt, men jag var med mitt ex på ett par Amwaymöten och nog hade de mötena stora likheter med religiösa (Jehovas vittnen) möten alltid! Ersätt allt prat om Gud med prat om pengar, bara...
Kanske OT?

Inte alls OT. Alla de mer hysteriska pyramidfirmorna klassas som sekter av både FRI och mer sansade kyrkor i Sverige. Upplägget är detsamma - hysteriska möten med "lyckade" människor, lovebombing, det kostar stora pengar, du ska helst dra med (lura) andra, utstötning ur gruppen om du inte lyckas, med katastrofala konsekvenser, i värsta fall självmord, för individen. Amway med undergrupper, Herbalife och det gamla "Golden Products" är några av dessa.
Citera
2007-12-06, 07:28
Medlem
FJBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Inte alls OT. Alla de mer hysteriska pyramidfirmorna klassas som sekter av både FRI och mer sansade kyrkor i Sverige. Upplägget är detsamma - hysteriska möten med "lyckade" människor, lovebombing, det kostar stora pengar, du ska helst dra med (lura) andra, utstötning ur gruppen om du inte lyckas, med katastrofala konsekvenser, i värsta fall självmord, för individen. Amway med undergrupper, Herbalife och det gamla "Golden Products" är några av dessa.

Kan då inte FRI o dom mer sansade kyrkorna stå med på deras "egna" listor?
låter ju lite som det, en grupp med människor som är rädda för allt o alla. halv komiskt.
Se bara så som dom samlade kyrkorna o andra samfund gick ihop om den satanistiska musiken i slutet av 80-talet som skulle totalförbjudas för att den ledde till självmord och förstörde människors liv.
För det måste ju vara så att tex twisted sister har orsakat många människors liv och förstörelse....

drar då samma parallel... löjligt oförstånd
Citera
2007-12-06, 09:06
Medlem
FJBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda

Måste även tillägga:

upplägget:
möten med lyckade människor:
oavsett vad det omfattar är det bara ett bevis på det som sägs.
kostar stora pengar?
vad kostar?
utstötning?
förklara?
Citera
2009-04-27, 13:04
Medlem
Waspirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BellaSj
oj, finns de i björklinge? hur vet du det? Bor själv i björklinge men har aldrig hört talas om dem! vilket kanske inte är så konstigt om de är "hemliga"...

Jo, de flesta vet vilka de är. Kjolfolket kallas de av många.
Citera
2009-10-19, 14:21
Medlem
Luigis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waspir
Jo, de flesta vet vilka de är. Kjolfolket kallas de av många.
Skriver ner lite sådant som kan tänkas vara intressant när man kommer in på ämnet.

Finns ett flertal familjer ur Finlands förebedjare här där jag bor, och visst har man hört det ena och det andra om packet. Ett urval:

- Kvinnorna bär alltid kjol, pensionär som barn. Ser ofta 2-4 åringar som springer runt med kjolar som slutar vid fötterna. Det spelar heller ingen roll om det är skolgymnastik eller -40 celsius, kjolen skall på!
- Barnen skall helst inte tala med någon utomstående... Detta leder förstås till att många ungdomar som tillhör FF blir helt utfrystna ur deras ålderskrets.
- Kvinnorna använder inte smink och bör helst ha håret i endera knut eller enkla flätor.
- Barnen blir slagna som tonåringar.
- Möten anordnas i Uleåborg, ofta på fredagar, hur ofta vet jag inte. Detta är varför sekten också kallas "Uleåborgs Profetian".

Har en hel del annan "smaskig" information men som jag väljer att inte skriva just nu.
Citera
2010-08-30, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luigi
Skriver ner lite sådant som kan tänkas vara intressant när man kommer in på ämnet.

Finns ett flertal familjer ur Finlands förebedjare här där jag bor, och visst har man hört det ena och det andra om packet. Ett urval:

- Kvinnorna bär alltid kjol, pensionär som barn. Ser ofta 2-4 åringar som springer runt med kjolar som slutar vid fötterna. Det spelar heller ingen roll om det är skolgymnastik eller -40 celsius, kjolen skall på!
- Barnen skall helst inte tala med någon utomstående... Detta leder förstås till att många ungdomar som tillhör FF blir helt utfrystna ur deras ålderskrets.
- Kvinnorna använder inte smink och bör helst ha håret i endera knut eller enkla flätor.
- Barnen blir slagna som tonåringar.
- Möten anordnas i Uleåborg, ofta på fredagar, hur ofta vet jag inte. Detta är varför sekten också kallas "Uleåborgs Profetian".

Har en hel del annan "smaskig" information men som jag väljer att inte skriva just nu.
Jag känner en tjej som jag tror är med i FF. Väldigt trevlig och begåvad tjej, gick ur gymnasiet i våras med mvg i alla ämnen.
Citera
2010-09-01, 23:10
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udda boktips
Jag har en sida kallad Udda svensk religion med några sekter, kyrkor m.m. som ligger utanför den religiösa mittfåran i Sverige. De är lite för många för att räkna upp här, men jag undrar om någon har fler förslag till listan?

Varför har du tagit med FINYAR?

http://www.finyar.se/

Det är ju statens expertgrupp för nyreligiösa rörelser och grupper. Det är de som forskar om detta på universiteten. Det är de som är experterna när bla Sveriges Radio och Television behöver ett uttalande och sakkunskap. Det är dessa som är statligt anställda experter. Det är professorerna, andra som har doktorerat, doktoranderna mm som är medlemmar där. Även jag är medlem där. Vet du ingenting om religion???
Senast redigerad av Mormonlady 2010-09-01 kl. 23:12.
Citera
2010-09-02, 00:40
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady

Det är ju statens expertgrupp för nyreligiösa rörelser och grupper. Det är de som forskar om detta på universiteten. Det är de som är experterna när bla Sveriges Radio och Television behöver ett uttalande och sakkunskap. Det är dessa som är statligt anställda experter. Det är professorerna, andra som har doktorerat, doktoranderna mm som är medlemmar där. Även jag är medlem där. Vet du ingenting om religion???

Du bör nog inte hoppas på svar alltför snart; medlemmen vars inlägg du citerade var senast aktiv 2005.
Citera
2010-09-02, 01:49
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady

Ja och det är ju precis det han redovisar på hemsidan.

Läser du inte innan du kommenterar ett inlägg från 2004?
Citera
2011-02-10, 14:52
Medlem
ix270s avatar
några info om saker som har inte nämns här + lite andra sekter:

svenska sekter e jo för f-n inte kloka, dem är uppfunnat att vit skallar
tex Daniel Carlsson, Charles Lee, Fredik Fransson, Erik Anderson

nordpelarrörelsen försökte genom skrik få arken falla ned från himlen

world light centern gjorde att avhoppare fick strick, + terror och dödshot + hjärntvätt för barnen

tros samfundet internet, passar förmodligen många vit skallar här

verklighetscentern

livets ord

knutby sekten med mord = pastor helgegudsbarn i sverige hade sex med barn

så snacka inte till mig att muslimer är dem enda som är äckliga att dem är dem enda som har sex med barn, dödar etc

ta det
Citera
2011-02-10, 15:22
Medlem
GustafKroons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ix270
knutby sekten med mord = pastor helgegudsbarn i sverige hade sex med barn
Inte med barn men med en 27-årig barnflicka.

Knutbysekten är nog den enda församling som har en fyrenighetsteoligi.
  • Gud
  • Den Helige Ande
  • Jesus
  • Kristi Brud

Lyssna förresten här där Kristi Brud under fyra minuter hinner avverka riktiga män och oriktiga män samt hur Den Helige Ande ser på dammsugning i Knutby träningsskola. Ljudlänk

Mellan åren 1999 och 2004 profeterade pastorerna och de äldste i Knutby, om diverse ohelgade medlemmars hemgång, vilket på Knutby-språket betyder döden.

Det första pastorsfrumordet lyckades de bortförklara för polisen trots flera övertydliga mordindikationer.

Det hör till saken att de hade en förtrogen vän i länspolishögkvarteret som de kunde ringa när de ville. Han var för övrigt hög chef där under tiden då båda morden begicks.

Som av en ren händelse var Göran Lindberg högsta chef när båda morden begicks.

När det senaste mordet utreddes fastnade utredningen då och då i viktiga detaljer som hoppades över "på order uppifrån" som ledande utredare sade.

Hade sektledningen inte klantat till det senaste mordet så hade sannolikt flera fått förtida hemgång på grund av upproriskhet mot guds speciella sändebud på uppsalaslätten.

Knutbytråden
Länksamling

Jag har läst Clas Svahns bok "Sekter" och den i Knutby slår nog rekord dödskultbranschen.
Senast redigerad av GustafKroon 2011-02-10 kl. 15:36.
Citera
2011-02-21, 11:37
Medlem
ix270s avatar
men jag tror det var samma bok som jag läste och där stod något om sex med barn?

jag lånade boken från tensta bibliotek
2010 upplaga
Sekter & hemliga sällskap i Sverige och världen av Svahn, Clas

ska få se om jag kan kika igen den där sida kanske jag blädade snabb i den, men jag är helt säckert att det stod något med sex och barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in