Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-07, 06:06
  #1837
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag minns när det begav sig i början av 2000-talet att krönikörerna och ledarskribenterna skrev spaltmeter om den stackars oskyldiga grabben Calle och hur uselt det grekiska rättsystemet fungerar. Nu när jag googlar hittar jag absolut ingenting. Har tidningarna rensat när verkligheten börjar komma i kapp dem, eller är det bara jag som är dålig på att söka?

Även om det redan var ganska vanligt med dagstidningar på nätet i början av 2000-talet, så var det inte alls i samma omfattning som nu. Jag vill minnas att mycket av rapporteringen kring CJ's rättegångsturer fanns att läsa i papperstidningarna, därför är det kanske inte lika "google-bart" numera.
Citera
2017-12-07, 08:26
  #1838
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Även om det redan var ganska vanligt med dagstidningar på nätet i början av 2000-talet, så var det inte alls i samma omfattning som nu. Jag vill minnas att mycket av rapporteringen kring CJ's rättegångsturer fanns att läsa i papperstidningarna, därför är det kanske inte lika "google-bart" numera.

Stämmer! Löpsedlarna visade bild på Calle-Kniv med texten Oskyldig svensk gripen i Grekland.
Även på SVT's nyheter utmålades han som helt oskyldig. Den första någorlunda kritiska dokumentären kom några år senare i programmet Faktum.
Calles anhöriga uttalade sig och hans moster var aktiv på DN's då öppna kommentarsfält där varje kritisk fråga angående Calle besvarades med att hon minsann kände honom väl och vet att han aldrig skulle vara våldsam, något som vi svart på vitt numera vet är helt osant.

Att den våldsmannen får gå lös i samhället är skrämmande. Hoppas att han inte har ihjäl någon snart, men risken är uppenbar. Han hör hemma på Karsudden.
Citera
2017-12-07, 21:31
  #1839
Medlem
Ghandis avatar
nån som har en email till grekiska polisen ? helst så lokal som möjligt o gärna till någon som har/hade hand om utredning där ?

skulle vilja försäkra mig om att dom får redan på detta ifall dom mot förmodan ej har det.
Citera
2017-12-08, 00:35
  #1840
Medlem
Stureplansstekarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det kan vara en falsk bild av hur det såg ut som skapats genom läsning av denna tråd bl.a. Tidningarna gav förvisso utrymme åt Jonssons anhängare att ge sin bild, men att tidningarna betedde sig du beskriver kan vara en myt. Sådana saker förstoras gärna upp.
Du kan inte vara tillräckligt gammal om du missade den för Kniv-Calle fördelaktiga medierapporteringen. Janne Josefsson gjorde ett helt program om problematiken med den några år efter Kniv-Calles hemkomst och det har skrivits åtskilliga uppsatser på universitet om medias fördelaktiga bevakning av Kniv-Calle, vissa finns länkade och citerade i tråden. Det ska dock sägas till medias försvar att Kniv-Calle hade ett väldigt fint utgångsläge då hans släkting (som är polis) och dennes vän (som också är polis) åkte ner till Grekland och, förvisso inte bedrev någon utredning, skickade ut ett pressmeddelande med sina tjänstetitlar och hade rubriken "Svensk oskyldigt fängslad i Grekland". Detta fick media att agera, vilket i sin tur fick Utrikesdepartementet att agera vilket i sin tur stärkte medias uppfattning att Kniv-Calle var utsatt för ett rättsövergrepp.
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
nån som har en email till grekiska polisen ? helst så lokal som möjligt o gärna till någon som har/hade hand om utredning där ?

skulle vilja försäkra mig om att dom får redan på detta ifall dom mot förmodan ej har det.
Du är verkligen helt efterbliven. De bryr sig knappast att Kniv-Calle dömts på nytt i Sverige. Det påverkar ju ingenting för det grekiska rättsväsendet.
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Vad händer om Calle "råkar" bli avsläppt utanför en dansk polisstation?
Ja eller "råkar" hamna på en färja till Finland eller Estland och tipsar polisen om detta.
Blir han utlämnad eller skickas han tillbaka till Sverige.
Om den lokala polisen kollar honom mot det europeiska efterlysningsregistret så är risken hög för honom att han lämnas ut till Grekland. Det enda hindret som jag kan se är om det värdlandet där Kniv-Calle anträffas anser att brottet är preskriberat.

På sätt och vis har Kniv-Calle fått sitt straff. Han är för evigt fast i Sverige, eller i vart fall tills brottet är preskriberat i Grekland och om det någonsin preskriberas där vet jag inte. Det är antagligen ett ganska hårt straff, hans sort gillar att åka på supa&svina-resor, Thailand lär väl vara hans sorts favoritresmål.

Nu kan man förvisso bila eller åka tåg ner till Europa och hålla sig inom Schengen utan att visa pass en enda gång så risken väldigt liten men det är en risk jag faktiskt inte tror att Kniv-Calle är villig att ta.
Citera
2017-12-09, 00:12
  #1841
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stureplansstekaren
Du kan inte vara tillräckligt gammal om du missade den för Kniv-Calle fördelaktiga medierapporteringen. Janne Josefsson gjorde ett helt program om problematiken med den några år efter Kniv-Calles hemkomst och det har skrivits åtskilliga uppsatser på universitet om medias fördelaktiga bevakning av Kniv-Calle, vissa finns länkade och citerade i tråden. Det ska dock sägas till medias försvar att Kniv-Calle hade ett väldigt fint utgångsläge då hans släkting (som är polis) och dennes vän (som också är polis) åkte ner till Grekland och, förvisso inte bedrev någon utredning, skickade ut ett pressmeddelande med sina tjänstetitlar och hade rubriken "Svensk oskyldigt fängslad i Grekland". Detta fick media att agera, vilket i sin tur fick Utrikesdepartementet att agera vilket i sin tur stärkte medias uppfattning att Kniv-Calle var utsatt för ett rättsövergrepp.

Du syftar alltså på den här B-uppsatsen? http://andlin.se/filer/texts/B-uppsatsen.pdf Någon mer??Om du läser den och ser referaten av artiklarna så är slutsatserna som helhet högst tveksamma och subjektiva. De handlar hur som helst knappast om att den svenska pressen förespråkar Calle Jonssons givna oskyldighet till brottet.

Vad jag invände mot är inte att det är sant att tidningarna lät Calle Jonssons familj föra fram sin version av händelserna och lade den till grund för den vinkel man anlade på fallet, för det är ostridigt att det är så. Detta är dock inte alls liktydigt med att de tog ställning för att Jonsson var oskyldig. Man måste här också skilja opp frågan om hur Calle Jonsson behandlades av grekisk rättsväsende och om han var skyldig till vad han misstänktes för. Att man skrev mycket om det förstnämnda förutsätter inte att det togs ställning för att han var en stackars oskyldig svensk.

Vad gäller kriminaljournalistik och objektivitet måste man ha med ett par faktorer i bedömningen av hur det påverkade hur det skrevs om fallet.

Det första är det som Jonssons mamma ger uttryck för som refereras i uppsatsen. Att tidningarna ger så stort utrymme åt deras sida är först och främst för att det är de som plockat fram materialet om hur rättegången och rättvisan fungerat. Hade de inte gjort det hade det förmodligen saknats infallsvinkel alls och att man inte förrän Gellert Tamas med SVT: s pengar i ryggen gör ett case för åklagarsidans argument för att han tycker det behövs, beror nog främst på att det inte finns de ekonomiska möjligheterna.

För det andra finns det nog ett grundläggande etiskt och professionellt problem med kriminaljournalistiken som spelar in. Idealet är förstås att ge en opartisk bild av fakta. Men medias uppgift är också framför allt att granska missförhållanden. Om vi har ett kriminalfall innebär det i de allra flesta fall då att granska hur staten behandlad individen och kritisera svaga punkter i utredningen och missförhållande i rättsprocessen. I stor mån blir det då liktydigt med att ifrågasätta den misstänktes skuld.

Medan det motsatta är mycket problematiskt och i många fall omöjligt, hur objektivt det journalistiska idealet än är. Om vi har journalister som lägger stora resurser på att hitta bevis på att den misstänkte nog är skyldig och argumenterar för det, var hamnar vi då? Detta är ju statens ombuds uppgift och staten har oerhört mer resurser till sitt förfogande än en enskild misstänkt normalt har. Det är därför vi exempelvis har en oskuldspresumtion.

Så ett generellt krav på medier att ställa sig lika mycket på åklagarens som den misstänktes sida är nog missriktat.
Citera
2017-12-09, 01:44
  #1842
Medlem
Stureplansstekarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du syftar alltså på den här B-uppsatsen? http://andlin.se/filer/texts/B-uppsatsen.pdf Någon mer??Om du läser den och ser referaten av artiklarna så är slutsatserna som helhet högst tveksamma och subjektiva. De handlar hur som helst knappast om att den svenska pressen förespråkar Calle Jonssons givna oskyldighet till brottet.
Man kan allvarligt ifrågasätta din läskunnighet. Detta hittade jag direkt i uppsatsen:
Citat:
För att besvara våra frågeställningar så kan
vi konstatera att artikeltexten inte har varit ne
utralt presenterad och bilderna inte har varit
rättvist komponerade. Det vi
har kommit fram till i vår bildanalys är att tidningen
Expressen har valt bilder i vissa av sina artik
lar som ger ett intryck av att Jonsson är mer
oskuldsfull än vad han kan ha varit.
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vad jag invände mot är inte att det är sant att tidningarna lät Calle Jonssons familj föra fram sin version av händelserna och lade den till grund för den vinkel man anlade på fallet, för det är ostridigt att det är så. Detta är dock inte alls liktydigt med att de tog ställning för att Jonsson var oskyldig.
Uppsatsen visar på ett föredömligt sätt att media, med urval av bilder och beskrivningar, skönmålat CJ. Men visst, de har inte skrivit rent ut att han de facto är oskyldig. Sådant gör inte tidningar på nyhetsplats.
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Man måste här också skilja opp frågan om hur Calle Jonsson behandlades av grekisk rättsväsende och om han var skyldig till vad han misstänktes för. Att man skrev mycket om det förstnämnda förutsätter inte att det togs ställning för att han var en stackars oskyldig svensk.
Man kritiserade i medierapportering mest att CJ var misstänkt för brottet. Inte behandlingen av honom i häktet. För övrigt klarade han sig bra i häktet.

Resten av det du skrev är bara svammel så jag lämnar det därhän.
Citera
2017-12-09, 15:47
  #1843
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stureplansstekaren
Man kan allvarligt ifrågasätta din läskunnighet. Detta hittade jag direkt i uppsatsen:

Uppsatsen visar på ett föredömligt sätt att media, med urval av bilder och beskrivningar, skönmålat CJ. Men visst, de har inte skrivit rent ut att han de facto är oskyldig.Sådant gör inte tidningar på nyhetsplats.
Man kritiserade i medierapportering mest att CJ var misstänkt för brottet. Inte behandlingen av honom i häktet. För övrigt klarade han sig bra i häktet.

Resten av det du skrev är bara svammel så jag lämnar det därhän.

Du var mig en lättretlig en.

Det fetade

Nej, det har alltså inte skrivits spaltmeter från krönikörer och ledarskribenter om den stackars oskyldige Calle, vilket alltså var precis som jag hävdade i mitt inlägg till Saruman, vilket du citerade och svarade på.

(FB) Calle Jonsson - misstänkt för mordförsök 2001 på Kos i Grekland

Anledningen till att man inte hittar en massa rapporterande artiklar, ledare eller krönikor om att Jonsson var oskyldig är inte att de försvunnit från nätet, utan att de aldrig funnits. Däremot stämmer det att Calles familj fått mycket utrymme att ge sin synvinkel, men det är något annat.

Bildurval av en blond svensk som ser oskyldig ut, kom igen. Snart börjar du kanske gå på om vithetsnormer och intersektionalitet också? Studentuppsatsen bygger på Gellert Tamas vinkel i Faktum om hur hemskt det är att svenskar och svenska medier bryr sig mer om fängslade blonda Calle i Grekland som vi är rasistiska mot, när vi borde bry oss mer om den fängslade Dawit Isaak och den stackars hobbyterroristen Mehdi Ghezali.
Citera
2017-12-09, 16:31
  #1844
Medlem
Stureplansstekarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du var mig en lättretlig en.

Det fetade

Nej, det har alltså inte skrivits spaltmeter från krönikörer och ledarskribenter om den stackars oskyldige Calle, vilket alltså var precis som jag hävdade i mitt inlägg till Saruman, vilket du citerade och svarade på.

(FB) Calle Jonsson - misstänkt för mordförsök 2001 på Kos i Grekland
Man har framställt honom som oskyldig, inte skrivit det rent ut. Detta har man gjort genom att endast låta Kniv-Calle och hans familj och ombud komma till tals och genom att fokusera på deras känslor och rädslor. Knivhuggne greken lämnades åt sitt öde på ett sätt som är närmast unikt i svensk medierapportering.
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Anledningen till att man inte hittar en massa rapporterande artiklar, ledare eller krönikor om att Jonsson var oskyldig är inte att de försvunnit från nätet, utan att de aldrig funnits. Däremot stämmer det att Calles familj fått mycket utrymme att ge sin synvinkel, men det är något annat.
Det där är ju inte sant och visar, igen, att du inte kan läsa alternativt inte förstått vad du läst. Läs uppsatsen igen, den tar upp mängder med exempel - dock inte att Kniv-Calle var oskyldig utan han framställs som ett potentiellt offer för grekisk inkompetens och orättvisa. Särskilt många krönikor och ledare tror jag inte att det skrevs faktiskt. Jag minns bara någon eller några ledare om att systemet med utlämning bör ses över.
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Bildurval av en blond svensk som ser oskyldig ut, kom igen. Snart börjar du kanske gå på om vithetsnormer och intersektionalitet också? Studentuppsatsen bygger på Gellert Tamas vinkel i Faktum om hur hemskt det är att svenskar och svenska medier bryr sig mer om fängslade blonda Calle i Grekland som vi är rasistiska mot, när vi borde bry oss mer om den fängslade Dawit Isaak och den stackars hobbyterroristen Mehdi Ghezali.
Det är så uppsatsen beskriver det i alla fall och visst tror jag nog de flesta kan vara överens om att hur en person framställs med val av bilder, ord, avsaknad av bilder och ord, kan påverka väldigt mycket. Ta en bild på Jackie Arklöv kramandes en hundvalp med bildtexten "Jackie dömdes mot sitt nekande för medverkan i polismord" och läsarna får en bild av Jackie Arklöv. Ta en bild på Jackie Arklöv i handfängsel på väg in i en polisbil och bildtexten "Jackie Arklöv dömd för polismord" så får läsarna en annan uppfattning/känsla. Att tro att media inte kan påverka genom vad de väljer och väljer bort är oerhört naivt av dig.
Citera
2017-12-10, 11:56
  #1845
Medlem
GilGrissom82s avatar
"Calle Jonssons nya liv som dömd och jagad"

Expressen idag:

https://www.expressen.se/nyheter/bro...omd-och-jagad/
Citera
2017-12-27, 18:02
  #1846
Medlem
I december fälldes Calle Jonsson, 34, för krogmisshandeln i Norrtälje tidigare i år. Nu överklagar han domen – och vill frias.
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/bro...shandelsdomen/
Citera
2018-02-05, 07:13
  #1847
Medlem
Motorprinsens avatar
Några nyheter om Calle och hans humör?
Citera
2018-12-21, 21:08
  #1848
Medlem
Comtacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Några nyheter om Calle och hans humör?
Ja man undrar ju om Kniv Calle fortsätter i gamla spår eller om han börjat sköta sig...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback