• 34 730 online
  • 1 139 609 medlemmar
  • 59 035 000 inlägg
2004-10-12, 09:25
Medlem
Säkre Sammys avatar
Ett nytt hoppens ljus har tänts!

Den grekiska åklagarmyndigheten kräver på nytt att Calle Jonsson ska infinna sig i domstolsförhandlingar om ett dråpförsök på den grekiska ön Kos. Om arresteringsordern är korrekt är de svenska myndigheterna skyldiga att gripa och lämna ut honom.

"På måndagen fick Calle Jonsson reseförbud och är nu skyldig att två gånger i veckan informera den svenska polisen om var han befinner sig."

Känns lite som "Don't löeave town" från västernfilmerna... Tror dock att han drar om det visar esig att han skall utlämnas...

"- Jag hade hoppats att den grekiska polisen snart skulle släppa det där, säger Calle Jonsson."

Jag har hoppats att klåparen skall åka ner till Grekland på eget bevåg... Men det lär inte hända!

"- Så vitt jag fått veta har den grekiska åklagarmyndigheten inte några nya bevis. Och den utredning som gjorts är urusel. Jag hävdar att vittnet och den knivskurne pekade ut Calle Jonsson efter påtryckningar från polisen. Först sade de båda att det inte var han, säger Leif Silbersky."

Någon som vet hur Calle har råd med Leif? Det är väl inet de allmänna som går in och betalar när det är en rättegång i ett annat land hoppas jag? Tycker det är lite mysko att Calle har fått så mycket stöd från alla möjliga håll. Vet någon om det finns en förälder/släkting med kontakter som den använder i detta fall???

Artikeln på DN.se
Citera
2004-10-12, 09:37
Medlem
TTKs avatar
Leif är ju inte så himla dyr. Jag har fått för mig att Calle är åtminstonde övre medelklass, då har hans föräldrar råd med några timmar om månaden från Leif. Och Leif gör väl inget annat i fallet än bildar opinion genom en och annan intervju?
Citera
2004-10-12, 09:39
Medlem
Klart att det allmäna betalar Leif.

Visst är det märkligt att när utlänningar begår brott här så är vi indignerade att deras hemländer skyddar dem. Men med svenskar är det en HELT annan sak...
Citera
2004-10-12, 09:50
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Klart att det allmäna betalar Leif.

Visst är det märkligt att när utlänningar begår brott här så är vi indignerade att deras hemländer skyddar dem. Men med svenskar är det en HELT annan sak...

Vad har du för källlor till detta? Lagtext eller liknande...
Citera
2004-10-12, 09:54
Medlem
bananes avatar
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att advokater får en viss summa för såna här mål som är samma oavsett advokaten heter Conny och är från Mellerud eller om du heter Leif från Östermalm?
Sen är det ju upp till advokaterna vilka fall dom skall ta?
Gäller inte alla fall men jag hörde nåt om det.

Inte säker på något sätt, någon som kan bekfräfta / dementera?
Citera
2004-10-12, 09:55
Medlem
Cohibas avatar
Leif är en mediehora; det primära för honom är nog inte pengar.
Citera
2004-10-12, 09:57
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banane
Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att advokater får en viss summa för såna här mål som är samma oavsett advokaten heter Conny och är från Mellerud eller om du heter Leif från Östermalm?
Sen är det ju upp till advokaterna vilka fall dom skall ta?
Gäller inte alla fall men jag hörde nåt om det.

Inte säker på något sätt, någon som kan bekfräfta / dementera?

Det allmäna betalar en fast timpenning, men om du anlitar dem privat så kostar det vad de känenr för att ta betalt.
Citera
2004-10-12, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
Vad har du för källlor till detta? Lagtext eller liknande...
Källa till att svenskar blir upprörda över att andra länder skyddar sina brottslingar i deras hemland? Det behövs väl ingen lagtext för? Bara att öppna en vanlig dagstidning. Eller missförstod jag frågan?
En vanlig typ av fall är egenmäktigt förfarande med barn dvs att fadern har tagit med barnen till sitt hemland och den svenska mamman mha svenska myndigheter försöker få honom utlämnad till Sverige vilket aldrig går.
Citera
2004-10-12, 10:11
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Källa till att svenskar blir upprörda över att andra länder skyddar sina brottslingar i deras hemland? Det behövs väl ingen lagtext för? Bara att öppna en vanlig dagstidning. Eller missförstod jag frågan?
En vanlig typ av fall är egenmäktigt förfarande med barn dvs att fadern har tagit med barnen till sitt hemland och den svenska mamman mha svenska myndigheter försöker få honom utlämnad till Sverige vilket aldrig går.

Frågan är: Betalar svenska staten för Leif, eller är det privat finansiering?
Citera
2004-10-12, 10:27
Awaiting Email Confirmation
blir Calle fälld så får han betala beroende på vad han har i inkomst. Annars betalar skattebetalarna.
Citera
2004-10-12, 10:51
Medlem
snow_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
Frågan är: Betalar svenska staten för Leif, eller är det privat finansiering?

Dom har fått betala över en halv miljon ur egen ficka allt som allt,tror inte dom är speciellt bra bemedlade heller.
Citera
2004-10-12, 10:57
Medlem
Din Morsas avatar
Sätt Calle på första plan till Aten. Det grekiska rättsystemet lär inte vara mycket sämre än det svenska (även om vi gärna vill tro det) Har han inte knivat greken så är det ju inga problems. Men efterssom han är så himla angelägen om att undvika den där rättegången så misstänker jag att han är skyldig, skyldig, skyldig
Citera