Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-03, 14:01
  #13
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vet en del pratar om tortilla och dessa pannkaksliknande saker, vad är det?
Det måste vara nått helt annat eller?

Det är nog mest språkförbristning. Tortilla på spanska spänner från omelett till bröd. Däremellan kan nog en pannkaka få plats. Tortilla bör ha sin hemvist från torte som egentligen är ett bakverk på ägg. Men jag är ingen språkforskare ens på svenska...
__________________
Senast redigerad av skipper 2017-08-03 kl. 14:09.
Citera
2017-08-12, 16:21
  #14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Sex år senare och jag köpte mig en tortilla-press för några månader sedan. Har lärt mig allt om Masa Harina, friterad tortilla och tillagning av både vete- och majstortillas.

Det tog en stund. Och, nej, det är inte alls en smet de häller på. Det är en degklump! :-D
Förresten testade du tortilla många gånger innan du kom på du behövde en press?

Själv insåg jag det rätt snabbt när jag började testa, men aldrig fått tummen ur och köpa press.
Det som jag finner så extremt svårt att kavla själv, det är att de aldrig blir samma tjocklek.
Och därmed blir svåra att baka till.


Såg ett tips häromdagen på baka tortilla, och det var att efter dom vände tortillan, så vände man stekspade(vassa delen nedåt).
Och tryckte över hela tortillan, då sa det swosh så blev det en boll nästan ala pita bröd.
Citera
2017-08-12, 21:43
  #15
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Förresten testade du tortilla många gånger innan du kom på du behövde en press?

Js, då ini helvete. tortillas kan inte kavlas av någon andledning som jag fortfarande inte förstått
Citera
2017-08-12, 21:48
  #16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Js, då ini helvete. tortillas kan inte kavlas av någon andledning som jag fortfarande inte förstått
LoL, även brorsan sa samma efter han fick en bit deg för tortilla.
Att det ska vara så jävla svårt då
Citera
2017-08-13, 07:30
  #17
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
LoL, även brorsan sa samma efter han fick en bit deg för tortilla.
Att det ska vara så jävla svårt då

Pressen kostade en 300-hundring så det är inte så mycket att tjafsa om, man har ju lagt betydligt fler nollor på andra prylar i köket. Det går ruskigt smidigt både att få till degen och att pressa bröden. Det går snabbare än att äta upp.

Alltså plusenergi.

Jämför med våfflor som tar 10 gånger så länge att grädda som att äta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback