Flashback bygger pepparkakshus!
2011-05-17, 06:33
Medlem
Hej!

Har problem med depression och sömnsvårigheter, framförallt den senare. Tänkte kolla lite och se om det finns något nytt som kan vara värt att prova? Jag har främst problem med att sova hela natten (vaknar ofta vid 4-5 tiden och kan inte somna om). Jag har redan provat dessa mediciner:

Stilnoct - Kort halveringstid. Hjäper ju bara med att somna in.

Propavan - Dessa sover jag relativt länge på (även om jag bara tar 1x25mg), men får en mindre trevlig baksmälla dagen efter. Blir också lite svullen och konstig runt ögonen/kinderna?!?

Atarax - Är ju ingen sömnmedicin egentligen. Kan sova på 2x25mg, men blir lite bakis. Provade 1x25mg i natt och vaknade vid 5 tiden.

Circadin - Fungerade inte på mig

Theralen - Provat i flytande form. Smakade balle och hjälpte inte.

Valium - Fungerar inte så bra och ändå svårt att få tag i här i Sverige.

Clonazepam - Samma effekt och problem som valium.

Så, finns det något nytt som kan vara värt att prova för mig? Jag har aldrig provat imovane, men från vad jag kan förstå så fungerar den väll som stilnoct? Något som jag skulle vara intresserad av att prova är en svensk motsvarighet till "Ambien CR", men det finns väl inte i sverige såklart. Nåja, rekommendera massa bra grejer nu. Tack!!!
Citera
2011-05-17, 06:56
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Har samma problem som TS, behöver nya sömnmediciner!

( Har gått på Imovane i 2 månader, nu har de tappat sin effekt helt )

Men jag har provat lite mer förbjudna sömnpreparat också som Rohypnol och Kloral-Hydrat ( stavning ? ).

Rohypnol sover man bara i 2h på o vaknar sen med näsblod, Kloral-Hydraten blev jag hög på.

Börjar bli desperat
Citera
2011-05-17, 08:20
Bannlyst
Känner inte till några nya sömn medeciner men jag har testat allt på din lista och har samma erfarenheter som du med dem.

Det ända som funkar på mig är 2 gånger 5mg Nitrazepam och då sover jag 6-8 timmar, kan tänka mig att fluNitrazepam(roppar) fungerar liknande. För varje vecka jag tar Nitrazepam så får ja minst en sömnlös natt!

Du nämner inte nosanin i din lista, det är dock en gammal sömnmedecin som fungerar lite halvdant på mig med en härlig baksmälla dagen efter!

Valium heter i sverige stesolid, bara så att du vet det!
Citera
2011-05-17, 09:00
Medlem
galts avatar
Med grova sömnsvårigheter är det nog svårt att hitta ett alternativ som fungerar klockrent, utan några biverkningar dagen efter. Det borde ju ändå finnas en hyffsat bra lösning.

Ett förslag:

Halcion (triazolam) som insomningstablett, 0.125mg om det räcker.
För att sova natten ut, kombinera diazepam (10-20mg utan tolerans) med en lägre dos av exempelvis propavan. Ta en halv 25mg propavan för att se om biverkningarna minskar.

Det går att variera detta, men testa något i stil med insomningstab (benso/bensoderivat), sömnmedel (propavan, theralen, nozinan) i låg dos och sist en långtidsverkande benso som täcker upp för den mindre dosen av valfritt icke-narkotiskt sömnmedel.

Tror dock inte att någon läkare är så positiv till detta, om det inte handlar om långvariga problem och kontinuerlig kontakt med vården.
Sen så är det ju aldrig bra att använda benso under lång tid, men ibland är det ändå bästa alternativet.
Citera
2011-05-17, 10:14
Medlem
complexs avatar
Circadin fungerade inte på mig när jag samtidigt slarvade med diverse benso/analoger. Men när jag la det på hyllan så va 4mg circadin 3-4 timmar innan läggdags(många verkar glömma att det är en depottablett) det enda som någonsin fungerat bra(benso inkluderat)

Mvh complex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in