2011-05-16, 20:07
Medlem
Tjenare !

Jag har alltid haft ett intresse för att kunna spela säckpipa !

Jag har inte spelat något annat instrument tidigare så tänkte testa mig på att ge mig på något djävulskt svårt ( Verkar svårt iaf. ).

Så nu undrar jag vart man kan lära sig de nånstans i Gbg trakten?
Sen är de så svårt som det ser ut?
Citera
2011-05-16, 20:16
Medlem
Ja, det är väldigt svårt och du kommer med all säkerhet att lägga ner innan du ens börjat just på grund av att det är så svårt. Hur resonerar du när du tänker att du ska börja med något djävulskt svårt därför att du aldrig spelat något innan? Det är ju som att säga att du ska börja läsa dig in på extremt svåra och invecklade esoteriska/mystiska system därför att du aldrig läst bibeln. Logiskt sett borde du börja med något lättare till exempel blockflöjt? Med en säckpipa måste du bland annat lära dig att andas rätt och reglera trycket på säcken under armen innan du ens kan spela en skala. Men tycker du det verkar skoj så visst... Dessutom kostar en säckpipa en jävla massa och lektioner i Sverige är nog också dyrt om det ens finns lärare.
Citera
2011-05-17, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesper1990vast
Tjenare !

Jag har alltid haft ett intresse för att kunna spela säckpipa !

Jag har inte spelat något annat instrument tidigare så tänkte testa mig på att ge mig på något djävulskt svårt ( Verkar svårt iaf. ).

Så nu undrar jag vart man kan lära sig de nånstans i Gbg trakten?
Sen är de så svårt som det ser ut?

Låter som ett kul projekt, säckpipa är ball som f*n!

Finns säkert lärare att komma i kontakt med i de flesta större städer genom ABF eller liknande, bara att googla på och möjligen vara lite kreativ om det inte finns en "riktig" musikskola som håller i det.

Det är troligen ännu svårare än det ser ut tills du får kläm på det och sedan lär det inte vara så jäkla komplicerat, typ som att cykla.

Kör hårt!
Citera
2011-05-17, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ygg
Ja, det är väldigt svårt och du kommer med all säkerhet att lägga ner innan du ens börjat just på grund av att det är så svårt. Hur resonerar du när du tänker att du ska börja med något djävulskt svårt därför att du aldrig spelat något innan? Det är ju som att säga att du ska börja läsa dig in på extremt svåra och invecklade esoteriska/mystiska system därför att du aldrig läst bibeln. Logiskt sett borde du börja med något lättare till exempel blockflöjt? Med en säckpipa måste du bland annat lära dig att andas rätt och reglera trycket på säcken under armen innan du ens kan spela en skala. Men tycker du det verkar skoj så visst... Dessutom kostar en säckpipa en jävla massa och lektioner i Sverige är nog också dyrt om det ens finns lärare.

Okej. Så du har inte lärt dig köra bil heller utan cyklar alltid? Eftersom det är både lättare och billigare att lära sig cykla så med dina argument bör ju min fråga stämma.
Argument som att det är väldigt svårt är ju lite konstiga när man vill lära sig något specifikt för att det fångat ens intresse. Troligen har ts lättare för att lära sig spela säckpipa än blockflöjt om bara hans intresse är tillräckligt stort och större än att lära sig flöjt.
Citera
2011-05-17, 11:11
Medlem
Glamazons avatar
Jag har spelat blockflöjt och andra varianter sedan jag var nio och är, om inte proffsig, så fullt kompetent. Köpte en säckpipa för sex-sju år sedan. Att lära sig fingersättning och få fram melodier är inte särskilt svårt, det tror jag vilken normalbegåvad människa som helst kan lära sig, men det är besvärligare att få till trycket och andningen samt att stämma det jäkla härket. Dessutom är det svårt att hitta lämplig tid och plats för att träna om man inte vill ha ilskna grannar efter sig. Det GÅR inte att lära sig spela säckpipa på ett diskret sätt, och de första övningstimmarna kommer låta som om du sticker en gris.

På en tiogradig skala... tja, en sexa-sjua kanske, just för att själva instrumentet är bökigt och kräver mycket ompyssling. Rent speltekniskt tycker jag det är mycket svårare att spela gitarr.
Citera
2011-05-17, 11:22
Medlem
spacefarers avatar
Svenska säckpipor är väl ofta rätt amatörmässigt gjorda? Jag testade en sådan på Medeltidsveckan i Visby en gång, kostade många tusenlappar men såg väldigt hemslöjds-aktig ut.

Inte för att jag vet något om andra sorters säckpipor.
Citera
2011-05-19, 17:57
Medlem
Tackar för svar !

Att lära mig spela säckpipa är ett stort intresse så jag ska banne med lära mig det !

Men ifall ni vet vart dom säljer säckpipor ( eller om ni vet någon som säljer " hojta till för fasiken!

Ha de fint !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in