Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-06-01, 18:14
  #13
Avstängd
PerZerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag hade stora tvivel på om jag skulle konfirmera mig eller ej. Av någon anledning var det dock oerhört viktigt för morfar. Så jag intalade mig att jag ändå skulle lära mig en del om kristendomen och kanske hitta en tro. Prästen var en svartrock och oerhört dogmatisk. Bibeln studerades i detalj och helvetet var ett faktum för den som inte trodde etc.

När konfirmationstillfällena var slut och x antal gudstjänster genomlidits var det dags för själva konfirmationen (vilket jag vid det laget bara ville slippa eftersom det utgjorde ett så tydligt hyckleri), men vid det laget hade hela släkten, inklusive morfar samlats varför det inte längre fanns något val. Oblaten var torr, men vinet var en Madeira och smakade gott.

Så ja, det var ett hyckleri. Men salig morfar blev i alla fall glad - och jag hade knappast varit den ateist jag är idag utan denna upplevelse.

Sammanfattningsvis kan jag dock fullt ut skriva under på Isaac Asimovs påstående: Properly read, the Bible is the most potent force for atheism ever conceived.
Man skall aldrig göra något mot sin vilja. Vare sig det gäller konfirmation eller att köpa ut till minderåriga.
Citera
2013-06-01, 18:18
  #14
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Man skall aldrig göra något mot sin vilja. Vare sig det gäller konfirmation eller att köpa ut till minderåriga.
Det är sant. Men som sagt situationen var speciell och jag lärde mig ändå en del av erfarenheten.
Citera
2018-05-19, 08:08
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liimpan
Kommer ihåg när konfirmationstyperna var i skolan i typ sjuan och skulle snacka om hur kul konfirmation var etc. Då jag är ateist (och är strängt emot religion) vägrade jag gå på det och fick då tillsägelse av lärarna. När jag senare såg svenska kyrkan tjejerna i matsalen gick jag dit och sa: gud existerar inte och ni lurar bara på barn massa skit och lögner! Varpå jag fick kvarsittning tycker konfirmation bara är fel, SÄRSKILT om man inte är kristen.

Jag höll på som dig också. Fick däremot ingen kvarsittning. Med lite perspektiv kan jag dock konstatera att jag bara var omogen.
Citera
2018-05-19, 12:03
  #16
Avstängd
Tramssexuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Konfirmationen är fortfarande ett sätt att knyta nya kontakter (kanske vänner för livet), diskutera djupa saker, och ha förbannat roligt!

Om det finns ett behov hos ungdomar så är det väl att debattera relationsfrågor, inklusive sex, och där erbjuder bibeln mindre underlag än ett avsnitt av Uppdrag Granskning. Bibeln och kristendomen skapades och finns kvar enbart som en slags liv- och efterlivförsäkring.
Citera
2018-05-19, 12:05
  #17
Medlem
Jag konfirmerade mig för att träffa nya vänner. Hade precis flyttat och kände ingen i området. Hade väldigt kul!
Citera
2018-05-19, 14:08
  #18
Avstängd
Tramssexuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodfoot
Jag konfirmerade mig för att träffa nya vänner. Hade precis flyttat och kände ingen i området. Hade väldigt kul!

Andra beskriver kanske den lokala Bandidosklubben på samma sätt.

Ingen kristen förening eller församling gör något för ungdomar för sakens skull. Låt Gud Fader själv slå ner mig med blixten om jag far med osanning och låt den som påstår något annat begrunda Luk 17:1-3 noggrant:
Han sade till sina lärjungar: ”Det är oundvikligt att förförelserna kommer, men ve den genom vilken de kommer. Det vore bättre för honom att ha sänkts i havet med en kvarnsten om halsen än att kunna förleda en enda av dessa små. Ta er i akt!
Det finns alltid en hake. Föräldrar måste väga nackdelarna med att tvinga sitt barn att lära sig bibeln, med tvånget att köpa/sälja bingolotter, smöra för föräldrar på stan eller köra över pensionärer (eller vad nu Bandidos gör).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback