Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-15, 23:55
  #1
Avstängd
adnanisHs avatar
Många ungdomar konfirmeras automatiskt för att det förväntas av släkten och av traditionella skäl. Tron spelar ingen roll, de flesta är t.o.m ateister. Det är hyckleri att konfirmeras om man inte tror på gud.

Då säger en del: "Jag vill ju ha presenter! "Vår dotter slipper konfan då vi har köpt en systemkamera åt henne ändå. Vi är inte troende och inte medlemmar i kyrkan, men hon ska inte bli utan present."

WTF?
Citera
2011-05-16, 00:01
  #2
Medlem
Jyckees avatar
Vad är det som är fel med konfirmera sig även om man ej är troende?
Jag själv är inte troende men jag gjorde det bara för det var kul. Har fått många fina minnen från konfirmationen samt en fin bibel som blev utmärkt att lägga satsen i när pappret var slut
Citera
2011-05-16, 00:26
  #3
Medlem
Kommer ihåg när konfirmationstyperna var i skolan i typ sjuan och skulle snacka om hur kul konfirmation var etc. Då jag är ateist (och är strängt emot religion) vägrade jag gå på det och fick då tillsägelse av lärarna. När jag senare såg svenska kyrkan tjejerna i matsalen gick jag dit och sa: gud existerar inte och ni lurar bara på barn massa skit och lögner! Varpå jag fick kvarsittning tycker konfirmation bara är fel, SÄRSKILT om man inte är kristen.
Citera
2011-05-16, 00:28
  #4
Medlem
meganegerdases avatar
Konfirmationen är fortfarande ett sätt att knyta nya kontakter (kanske vänner för livet), diskutera djupa saker, och ha förbannat roligt!

Okej att kanske inte alla är superkristna, men so what? Många går på gymnasiet men långt ifrån alla är intresserade av skolan (okej, dålig jämförelse:P)
Citera
2011-05-16, 00:39
  #5
Medlem
bon-vivants avatar
Hyckleri, javisst. Min konfirmation var rolig och man fick god mat. På kvällen badade vi tunna och tittade på tjejernas bröst. Några givande diskussioner fanns det dock inte plats för, men vi lyckades få den tjocka killen att pissa ner sig i sömnen med det gamla tricket att doppa fingrarna i ett vattenglas. Nu i efterhand har jag fått reda på att vår konfirmationspräst har gått och blivit homosexuell på senare dagar.

Fortsättningsvis tycker jag att konfirmation och dop är hyckleri. Jag har aldrig förstått varför man måste visa att man är troende för alla, det borde vara ens ensak. Eftersom Gud ser allt känns det onödigt. Man borde inte heller behöva uttala böner, han kan garanterat läsa tankar. Killen skapade universum liksom.
Citera
2011-05-16, 02:34
  #6
Medlem
Matees avatar
håller med. jag konfirmerade mig inte då jag tyckte det var oärligt. (och för att jag inte palla gå upp kl 9 på en lördag, men de e en annan femma )
Citera
2011-05-16, 14:36
  #7
Medlem
konfirmation är MINDRE hyckleri än
jul
påsk
valborg
sommarlov

eller det kanske är lokalt, här är iaf konfirmation högst valfritt.. dom andra är inte det...

saken är att komfirmationen (och allt det innebär) får du iaf spendera med dina lika..

... och har inte midsommar någon fordnordisk mening ? jag har för mig det(mitten av sommaren är väl smått-bullshit?)
Citera
2011-05-16, 17:26
  #8
Medlem
kaiross avatar
Konfirmationen är väl ändå ett av de få forum ungdomar har där man kan diskutera sökande, tro/tvivel, vänskap, kärlek och moral/etik etc. Den senaste statistiken visar dessutom att antal konfirmander ökar i jämförelse med antalet kyrkotillhöriga.
Jag tror faktiskt inte att det huvudsakligen beror på tradition eller tryck från släkt, utan snarare att ungdomarna själva rekommenderar varandra att gå. Jag har rätt god insyn i konfirmandarbetet där jag bor, och det verkar som att väldigt många ungdomar söker ett socialt sammanhang där de får vara sig själva, utan att behöva leva upp till andras förväntningar eller vara någon de inte är. Där tror jag konfirmationen är en 'första anhalt' till att växa som människa.

Och att man får presenter är väl inte konstigare än att man får det på studenten eller examen. Det är klart att det ska firas när man tagit sig igenom en liminal fas (t.ex tröskeln mellan ungdom -och vuxenvärlden) i livet. Själv längtade jag förr efter julafton eftersom jag skulle få julklappar. Men det innebar ju inte att det var klapparna som gjorde julen viktig.
Citera
2011-05-16, 17:34
  #9
Medlem
Syftet med konfirmation är att lära sig vad kristendomen säger, typ som i religions-kunskapen. Jag tycker inte att det är onödig kunskap, eftersom den kan användas i sådana här diskussioner, men det är kanske bara min åsikt. Notera att man inte måste vara Kristen bara för att man vill veta vad som står i bibeln. Det är precis som med t.ex. skolämnet kemi, jag har ingen avsikt att börja jobba i något labb i framtiden men jag är ändå rätt glad att jag fått lära mig hur en atom är uppbyggd.
Citera
2013-06-01, 16:21
  #10
Avstängd
PerZerks avatar
Jag konfirmerade mig inte eftersom jag redan hade blivit döpt. För mig så framstod det som rent onödigt och befängt. Varför ska man göra som alla andra då de flesta bara gör det för presenter. Dessutom så är det bättre att på egen väg finna sin tro och ev gå en bibelkurs om man vill fördjupa sig mer. Jag fick min klocka ändå som jag skulle ha fått vid konfirmation. Jag ångrar inte en dag att jag stod över min konfirmation. Mitt beslut har bara fört mig närmare Gud.

http://www.youtube.com/watch?v=UB_xL8DWfz4
Citera
2013-06-01, 16:24
  #11
Medlem
Jag är döpt, men redan där var det hyckleri eftersom ingen av mina föräldrar är troende. Konfirmationen skippade jag helt, hade inte ens tanken att göra den och hade förmodligen dött av dålig samvete och att behöva ljuga för mig själv sådär.

Jag jobbade istället och fick den vägen pengar till de prylar jag ville ha.
Citera
2013-06-01, 17:51
  #12
Moderator
Tinuviels avatar
Jag hade stora tvivel på om jag skulle konfirmera mig eller ej. Av någon anledning var det dock oerhört viktigt för morfar. Så jag intalade mig att jag ändå skulle lära mig en del om kristendomen och kanske hitta en tro. Prästen var en svartrock och oerhört dogmatisk. Bibeln studerades i detalj och helvetet var ett faktum för den som inte trodde etc.

När konfirmationstillfällena var slut och x antal gudstjänster genomlidits var det dags för själva konfirmationen (vilket jag vid det laget bara ville slippa eftersom det utgjorde ett så tydligt hyckleri), men vid det laget hade hela släkten, inklusive morfar samlats varför det inte längre fanns något val. Oblaten var torr, men vinet var en Madeira och smakade gott.

Så ja, det var ett hyckleri. Men salig morfar blev i alla fall glad - och jag hade knappast varit den ateist jag är idag utan denna upplevelse.

Sammanfattningsvis kan jag dock fullt ut skriva under på Isaac Asimovs påstående: Properly read, the Bible is the most potent force for atheism ever conceived.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback