2011-05-15, 17:13
Medlem
rusbruss avatar
Man läser ju med jämna mellanrum hur viktigt det är att få i sig frukt och grönt. Man ska ju enligt rekommendationera äta omkring ett halvt kg frukt och grönt om dagen. Det är inte så mycket som det låter, det blir ju bara 2-3 frukter eller grönsaker av olika slag.

Men fan man är ju så förbannat dålig både på att köpa frukt och att äta den. 3 frukter o dagen - jag ska vara nöjd om jag äter 3 frukter i veckan.

Det är klart att det inte är samma sak att ta tillskott istället men blir det någorlunda bra ändå? Jag tänkte någon "riktig" jouice i stil med Brämhults. Där ska det enligt flaskan bara vara pressade frukter och inget tillsatt. Och kanske kombinera detta med någon multivitamin. Så man får i sig det man behöver. Jag har försökt i perioder att äta mer frukt men det blir inte så.

Vad tror ni?
Citera
2011-05-15, 17:48
Medlem
Lys avatar
Brämhults är väl okej. Men jag tror det är bättre äta frukt och grönt direkt. Då får du vitaminerna oförstörda (om du inte tillagar alltså ) och fibrer och mineraler följer med. Tycker du det är tråkigt tugga i dig frukten, så välj ut några sorter du gillar och som passar att kombinera och mixa dig en egen juice eller smoothie. Kanske lättare få i sig då? En del grönsaker funkar att göra grönsaksjuice av. "Råa" soppan gazpacho är ju jättegod. Du behöver bara rätt grönsaker och en mixer. Om jag var du skulle jag prova att mixa egna juicer som smakar gott. Äkta vara är alltid bättre än den i paket. Vitamintillskott ska du egentligen bara ta om du vet du behöver det, om du har brist. Annars duger naturliga vitaminerna i frukt och grönt gott och väl.
Citera
2011-05-16, 12:51
Medlem
SkateBlinds avatar
Det är rekommenderat att äta 3 frukter/grönsaker om dagen, men det inte många tänker på är dem frukter vi får i oss genom juice, sylt, yoghurt. Sen är det ju aldrig fel att trycka i sig en banan då och då.

Vitaminer och kosttillskott är avsedda främst för att användas när det är t.ex svårt att äta, till exempel efter en operation eller liknande.
Citera
2011-05-16, 17:16
Medlem
Frukten kan du lika bra låta bli, ty den innehåller mest bara socker och lite c-vitamin ändå, och c-vitaminet får du lätt i dig från grönsaker istället.
Citera
2011-05-16, 19:43
Medlem
annzahs avatar
Jag petar i mig tomatjuice och V8 när jag vet att jag har slarvat. Inte vet jag om det funkar, men det finns inga "farliga" tillsatser och jag tycker att det är så himla gott.
Citera
2011-05-18, 09:17
Medlem
Tja, juice är väl bättre än inget alls, men jag tror nog att du missar mycket av det som är anledningen till att vi ska äta frukt och grönsaker, t ex kostfibrer och antioxidanter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in