Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-15, 11:30
  #1
Medlem
Kan vilken läkare som helst se ens journal?
Hur spärrar man sin journal?
Citera
2011-05-15, 11:46
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsInsideOut
Kan vilken läkare som helst se ens journal?
Hur spärrar man sin journal?

När man kommer till akuten så vet jag att man kan välja om man vill att ens besök ska vara anonymt eller inte, man borde ha samma val vid ett vanligt läkarbesök.

För övrigt så tror jag inte att alla läkare har tillgång till alla journaler, det administreras antagligen av varje mottagning. Om man byter tandläkarmottagning så måste man skriva under att ens journal får flyttas över, det samma borde gälla sjukhus.

Men jag spekulerar bara.
Citera
2011-05-15, 11:57
  #3
Medlem
nycklars avatar
Ja, dem som jobbar på sjukhus kan ta fram din journal tror det var några år sedan som en sköterska blev dömd för att ha gått och gluttat i journaler hon inte hade något att göra i bara det att hon var nyfiken eller något..
Citera
2011-05-15, 18:34
  #4
Medlem
Stormorfars avatar
Har för mig att du har rätt att få din journal riven. Om detta gäller på vårdcentral/lassaret eller psyk minns jag inte riktigt.
Citera
2011-05-20, 22:41
  #5
Medlem
HerrSprawlers avatar
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20080355.htm
Citera
2011-05-20, 23:08
  #6
Medlem
Om jag inte minns fel så har man rätt att få sin journal raderad helt, har för mig att en polare gjorde det för x antal år sedan.
Citera
2011-05-22, 23:22
  #7
Medlem
St.Mosess avatar
Enligt DN så är det inga problem att glutta i diverse patienters journaler.

http://www.dn.se/ledare/kolumner/integritet-under-hot
Citera
2011-05-23, 21:09
  #8
Medlem
Psychopatics avatar
Alla läkare kan inte se alla journaler, t.ex kan de på psykitrin bara se ens psyk-journal. Min mamma jobbar på bl.a IVA, akuten och ortopeden, men hon kommer inte åt min psykjournal. Däremot har jag bett henne att titta i min akut-journal, trots att hon egentligen inte får det.
Citera
2011-05-30, 03:34
  #9
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vicioussid
Om jag inte minns fel så har man rätt att få sin journal raderad helt, har för mig att en polare gjorde det för x antal år sedan.


Nja, du skall ha särskilda skäl för att få en sådan begäran beviljad.

/capmac
Citera
2015-11-06, 07:15
  #10
Medlem
Om nu Psykvården och min vårdcentral har min gamla journal, och vägrar mig ett besök (på öppenvården), och vägrar skriva ut annat än Imovane, Mirtazapin, och sen fick jag också prova Sertralin, och nån djävla avart till, kan jag låsa min journal?

Haft Imovane i 2.5 år, men det är jobbigt när det går en hel karta för att få sova, så jag begärde något likvärdigt, och där dog 30 piller på en natt.

Jag ska säga att Mirtazapin funkar, någorlunda, men jag fick skaffa glasögon när jag skulle kombinera med Sertralin, och efter det, Venlafaxin.

Jag vill spärra journalerna, alternativt riva dom.
Citera
2015-11-13, 09:14
  #11
Medlem
Stygian-Vistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patteSatan
Om nu Psykvården och min vårdcentral har min gamla journal, och vägrar mig ett besök (på öppenvården), och vägrar skriva ut annat än Imovane, Mirtazapin, och sen fick jag också prova Sertralin, och nån djävla avart till, kan jag låsa min journal?

Jag har för mig att du på vilka grunder som helst kan be att få dina journaler borttagna, men att låsa en journal kräver nog att det åligger någon form av hotbild mot dig och din identitet. Du ska för övrigt ha rätt att ta del av de anteckningar som förts om dig i dina journaler, det kostar en summa men Landstinget är skyldiga att sända dig utdragen om du begärt dem.

Ta inte illa vid men det låter lite som du tänkt försöka komma åt tyngre och "bättre" mediciner för att finansiera ett eventuellt missbruk?
Hoppas att så inte är fallet, för både SSRI och benso är elände. Är du inte nöjd med din medicinering så kan du byta läkare, flytta (byt län), eller försök att hitta en privat som kan ge dig rätt hjälp. Den svenska vården är inte direkt känd för sin lyhördhet...
Citera
2015-11-13, 15:24
  #12
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Att spärra sina journaler har alla patienter rätt att göra. Bara att man säger till på någon vårdinrättning som man är skriven hos, så får man skriva under papper på att man vill låsa sina journaler. Personal från andra vårdinrättningar har inte rätt att läsa dem då, förutsatt att man inte hamnar i ett sådant läge att ens liv är i fara och man inte kan kommunicera själv längre, då har de rätt att läsa i alla fall, eftersom det kan finnas info i journalanteckningarna som kan vara livsavgörande. Ungefär så har jag fått saken förklarad för mig av vårdpersonal.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback