Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-05-14, 17:56
Medlem
Jag har ett lån på 1 miljon på en lägenhet.
Nyligen band jag räntan på ett år och fick en låg ränta, exakt 3%, lånet går ut om ett år, 1 maj 2011.

Nu blev det lite oplanerat så att jag flyttar till en hyresrätt snart eftersom jag fick ett bra bud på lägenheten.

Nu behöver jag alltså avveckla lånet.
Men, är det så att banken kan blåsa mig på räntan som jag skulle lånat nästkommande 12 månader ändå? Dvs 3% på 1 miljon = 30.000kr

Isf är det ju riktigt tungt, framförallt eftersom bankens officiella ränta är nästa 4%.
Jag behåller gärna lånet ett år och placerar på fasträntekonto men det går ju förstås inte eftersom att lånet är pantsatt på lägenheten.

Någon kunnig?
Citera
2011-05-14, 18:05
Medlem
japp!
dock får du skatte reduktion på beloppet så kostnaden blir i verkligheten 21000:-
surt. men så är det.
Citera
2011-05-14, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorillo
japp!
dock får du skatte reduktion på beloppet så kostnaden blir i verkligheten 21000:-
surt. men så är det.

Säker? Trots att min ränta alltså är betydligt lägre än deras vanliga ränta?
De borde ju vara tacksamma att mitt lån löses in?

Det är om jag på ngt sätt kan få köparen att ta över lånet? Säkert inga problem för säljaren eftersom att det är en riktigt bra ränta, men frågan är hur banken ställer sig till det?
Citera
2011-05-14, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delvan
Säker? Trots att min ränta alltså är betydligt lägre än deras vanliga ränta?
De borde ju vara tacksamma att mitt lån löses in?

Det är om jag på ngt sätt kan få köparen att ta över lånet? Säkert inga problem för säljaren eftersom att det är en riktigt bra ränta, men frågan är hur banken ställer sig till det?

Bankerna vill inte bli av med ditt lån, det är ju det de tjänar pengar på samt att bolån är väldigt säkra för banken då det finns en bra säkerhet till lånet.

Det är långt ifrån säkert att banken är intresserade av att låta dig överlåta lånet till någon annan. Banken tjänar mer på att låta dig betala ränteskillnadsersättning, och ev knyta upp den nya låntagaren på ett dyrare lån. Gör köparen till en annan bank har banken ändå tjänat pengar på dig.
Citera
2011-05-14, 19:35
Medlem
fordonsförarens avatar
Du behöver förmodligen inte betala ränteskillnadsersättning eftersom bolåneräntan har stigit. Tryck in dina uppgifter här och se resultatet:

http://www.ranteskillnadsersattning....lkylatorn.aspx
Citera
2011-05-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Du behöver förmodligen inte betala ränteskillnadsersättning eftersom bolåneräntan har stigit. Tryck in dina uppgifter här och se resultatet:

http://www.ranteskillnadsersattning....lkylatorn.aspx

Har provat den och fyllt i mina uppgifter, den visar en ränteskillnadsersättning på 19275kr

Men det står samtidigt att referensräntan är 1%, och det känns ju knappast troligt att bankerna skulle utgå ifrån det?
Frågan är då vilken ränta som banken utgår ifrån idag och 1 år framåt då lånet löper ut?
Citera
2011-05-14, 23:17
Medlem
konnichiwas avatar
Tänkte bara tipsa om en nyligen publicerat artikel inom ämnet.
http://www.e24.se/pengar24/din-ekono...en_2793611.e24
Citera
2011-05-15, 01:22
Medlem
Du bör slippa betala ränteskillnadsersättning eftersom du har bundit till en ränta som ligger lägre än den nuvarande. Banken är nog bara glada att du löser lånet eftersom de då blir av med ett ur deras perspektiv ofördelaktigt lån.
Citera
2011-05-15, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Du bör slippa betala ränteskillnadsersättning eftersom du har bundit till en ränta som ligger lägre än den nuvarande. Banken är nog bara glada att du löser lånet eftersom de då blir av med ett ur deras perspektiv ofördelaktigt lån.

Precis så tänker jag, och hoppas att det är men är som sagt väldigt osäker då andra personer säger att jag villkorslöst åker på skiten.
Dock så är säkert deras upplåningskostnader en liten bit under 3%, men det bör ju vara rekativt små pengar isf.

Men frågan är som sagt vad de utgår från för ränta, tittar dom på en ränta som är 1-2% så kan det bli dyrt ändå.
Citera
2011-05-15, 12:20
Medlem
Lättast är att helt enkelt ringa banken på måndag. FWIW har jag själv löst ett lån i förtid hos ICAbanken och då fick jag schyssta villkor som i ditt fall antagligen skulle innebära att du slapp betala något extra.
Citera
2011-05-15, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat

Hur fasen tänker ni nu killar?
Banken har ju redan lånat upp samma belopp som TS har tagit i sitt bolån och då till en lägre ränta än TS fick. Dvs TS bolån kan aldrig bli ofördelaktigt för banken så länge det inte strular med betalningarna och liknande och orsakar kostnader på den vägen.
Citera
2011-05-15, 18:31
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Hur fasen tänker ni nu killar?
Banken har ju redan lånat upp samma belopp som TS har tagit i sitt bolån och då till en lägre ränta än TS fick. Dvs TS bolån kan aldrig bli ofördelaktigt för banken så länge det inte strular med betalningarna och liknande och orsakar kostnader på den vägen.

Vet du var ränteskillnadsersättning är för något och vad den baseras på?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in