Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-01-19, 11:08
  #61
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod.
Citera
2018-01-19, 19:55
  #62
Medlem
För att den psykiska ohälsan kommer explodera i och med globaliseringen och digitaliseringen.
Citera
2018-01-19, 23:00
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erase
Det du upplevt som reaktioner för psykologiyrket är okunskap som du möter och okunniga människor som yttrat sig. Du säger att det tråkiga är de reaktioner du möter. Jag begriper inte varför du inte frågar personer inom yrket? Det låter som kommentarer från lågutbildade låginkomsttagare. Du måste skaffa dig råd av personer som verkligen vet vad de talar om.

Nej, plugga inte till beteendevetare. Det blir fel om du vill förstå människors psyke. Beteendevetare försöker ofta kalla sig psykologer men faktum är att inom det mänskliga psyket så finns det bara en tung utbildning och det är att bli psykolog.

Om man kollar såhär: vad vill du arbeta med? En beteendevetare kan inte ställa diagnoser eller ha samtalsterapi som en psykolog.

Nej? Man behöver verkligen inte läsa psykolog-programmet för att bli psykoterapeut. Det är mycket möjligt att arbeta med psykoterapi ("psykolog") utan att bli antagen till psykologprogrammet.

Om jag som fd LÄK.kand med hundratals HP som aldrig taxerat under 500k/år efter studenten (trots narkotikamissbruk) säger att jag förstår den kritiska inställningen mot psykoterapeuter, precis som min mor och hennes syster som båda är PTs (LÄK resp socialsekreterare innan PT steg 2/3) så händer vad med ditt argument?

Jag är förvånad över hur många som tror att psykolog=terapeut. Jag hoppades att tråden skulle svänga in mot psykoterapi då TS läser beteendevetare och inte psyk.

TS borde nätverka och skaffa relevant erfarenhet för att antas till steg 1. Psykologi är den utbildningen som ger bäst möjligheter men det är inget krav. Långt ifrån.

Jag kan vara skadad av att ha växt upp med föräldrar som är terapeuter men inte psykologer...Eller så är det mina egna erfarenheter som patient som speglas men då vill jag poängtera att mina PTs har varit överlag bra och respektabla i hög grad jämfört med tex läkarstudent. Det betyder inte att jag inte mött många störda psykoterapeuter...

Som sagt är båda mina föräldrar PTs och deras vänner var "liknande" så innan tonåren var majoriteten vuxna jag kände PTs eller psykiatriker. Och majoriteten av dem har jag (mindre än 60HP psykologi) krossat i deras specialiter som 12åring...

Att vara kritisk mot PT/psykologer är snarare sunt än ett tecken på okunskap. Men visst, idioter är generellt ogrundat skeptiska mot terapi men det säger inget om den typiska kritikern.
Citera
2018-01-21, 18:28
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Nej? Man behöver verkligen inte läsa psykolog-programmet för att bli psykoterapeut. Det är mycket möjligt att arbeta med psykoterapi ("psykolog") utan att bli antagen till psykologprogrammet.

Ja, genom att gå socionomprogrammet eller liknande och därefter bygga på till psykoterapeut. Nu är det inte samma sak som psykolog, men det kanske kvittar i sammanhanget (jag vet inte riktigt vad sammanhanget är).

Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Om jag som fd LÄK.kand med hundratals HP som aldrig taxerat under 500k/år efter studenten (trots narkotikamissbruk) säger att jag förstår den kritiska inställningen mot psykoterapeuter, precis som min mor och hennes syster som båda är PTs (LÄK resp socialsekreterare innan PT steg 2/3) så händer vad med ditt argument?

Hur är detta relevant?

Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Som sagt är båda mina föräldrar PTs och deras vänner var "liknande" så innan tonåren var majoriteten vuxna jag kände PTs eller psykiatriker. Och majoriteten av dem har jag (mindre än 60HP psykologi) krossat i deras specialiter som 12åring...

Nej, det har du inte. Det är ett löjeväckande påstående och bara hybris. Tagga ner ett par varv om du vill tas på ens ett uns allvar.
Citera
2018-01-21, 19:06
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
1.Ja, genom att gå socionomprogrammet eller liknande och därefter bygga på till psykoterapeut. Nu är det inte samma sak som psykolog, men det kanske kvittar i sammanhanget (jag vet inte riktigt vad sammanhanget är).



2. Hur är detta relevant?



3. Nej, det har du inte. Det är ett löjeväckande påstående och bara hybris. Tagga ner ett par varv om du vill tas på ens ett uns allvar.

1. TS läser beteendevetare och det är utifrån det som jag svarar.

2. Personen jag citerade påstår att bara okunniga, lågutbildade låginkomsttagare är kritiska vilket jag osmidigt argumenterade emot på fyllan.

3. Tro vad du vill, jag bryr mig inte. Kan iofs förstå att mitt ordval var provocerande (krossar var opassande) men jag tänker inte ljuga och säga att det inte stämmer.
Citera
2018-01-21, 19:30
  #66
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Varför ska man inte plugga till psykolog. Ä väl knappast ett av de bättre yrkena vad gäller inkomst och status.

Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
För att den psykiska ohälsan kommer explodera i och med globaliseringen och digitaliseringen.

Haha. Tjäna pengar på människors ohälsa.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback