Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-13, 11:20
  #1
Medlem
nietsoviets avatar
Åh fy helvete vilken ångest jag har! Lyssnar visserligen på mycket tung bas och sånt men kunde inte föreställa mig att datorn kunde gå sönder. Det är såhär att där jag pluggar får vi låna en dator under hela gymnasietiden och sen eventuellt köpa loss den för en billig peng, men än så länge tillhör den ju faktiskt skolan för jag har inte betalt för den. Jag har ingen aning om ifall jag eller skolan ska stå för reparationen av datorn, men jag har total panik just nu i alla fall.

Jag lekte lite i garageband nyss och ljudet funkade. Fast jag hörde att det inte riktigt lät som det ska, den ena högtalaren verkade inte göra något som helst ljud ifrån sig och ljudet som kom överhuvudtaget var väldigt klent och avlägset. Så jag stängde garageband och satte på en låt i spotify. Då upptäcker jag till min förskräckelse att det ända som händer är att det "knäpper" oroväckande i datorn (man kan liksom känna i knät att det är något fel på datorn, för när det knäpper så både låter det och känns mot benet där datorn för tillfället befinner sig)

Jag undrar hur man löser sånt här? Varje gång jag ändrar låt/ser på en video med ljud och så vidare knäpper det högt och vilt och inget ljud kommer öht. Vad fan kostar det att åtgärda detta? Usch jag mår apa nu, har ändå använt hörlurarna hela tiden känns det som, mac måste vara jävligt känslig för jag verkar ha problem med allt på den...
Citera
2011-05-13, 11:21
  #2
Medlem
tzjs avatar
Programvara - Mac OS ---- Hårdvara - Mac.
/mod.
Citera
2011-05-13, 11:26
  #3
Medlem
Jag jobbar själv på en skola och har hand om datorerna, Har er skola en såkallad "Helpdesk"?

Det brukar vara saftiga försäkringar på dem om inte annars blir det i värsta fall en 500 i självrisk.
Citera
2011-05-13, 11:28
  #4
Medlem
Aggudabbus avatar
Har ni skrivit på något papper när ni lånade datorn i så fall stod det något om reparation?

Efter som du inte fysiskt har skadat datorn (skruvat isar den, klockat den eller dyl.) så borde det ju vara skolan som skall skicka den på reparation.
Citera
2011-05-13, 11:32
  #5
Medlem
ICanHass avatar
Försäkringen täcker garanterat det där, kontakta skolan så löser det sig. Som sagt, det värsta som kan hända är att du får pynta några kronor i självrisk
Citera
2011-05-13, 16:55
  #6
Medlem
raasmuss avatar
I min skola har vi en helpdesk. Där sitter en liten kurridutt som hjälper till med exakt såna här situationer. Min skoldator, som visserligen är en PC, har gått sönder på olika sätt vid många tillfällen. Bland annat har skärmen gått sönder en gång, en knapp fattades på tangentbordet och de bytte ut hela tangentbordet(inkl. underrede).

Vad jag menar är att försäkringen täcker det mesta och skolan tar största smällen(om det inte står nåt annat i avtalet).
Citera
2011-05-13, 19:37
  #7
Medlem
nietsoviets avatar
Tack så mycket!
Jo jag skrev på ett kontrakt, men har såklart slarvat bort pappret. Dock har högtalaren på något mystiskt vis börjat fungera igen... tillfälligt. Vet inte hur länge det håller, för hela datorn knäppte och stönade ju imorse, men för tillfället fungerar ljudet som vanligt. Ska ta det jävligt lugnt nu tills jag är säker på att datorn är OK. Ljudet är tyvärr fortfarande lite dovt och sämre kvalitet än vanligt, så nåt har ju hänt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback