• 1
  • 2
2011-05-13, 01:24
Bannlyst
Hej astrofysiker!

Som bekant så krävs det en viss hastighet för att ta sig ur jordens gravitationsfält. Finns det även en flykthastighet för att ta sig ur solsystemet? Hur stor är den hastigheten?
Citera
2011-05-13, 01:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SaltyFish
Hej astrofysiker!

Som bekant så krävs det en viss hastighet för att ta sig ur jordens gravitationsfält. Finns det även en flykthastighet för att ta sig ur solsystemet? Hur stor är den hastigheten?
nu ska jag inte säga att jag e helt säker på detta, men så länge man inte befinner sig "nära" en stor massa så e väl G=0, skulle vara intressant med svaret ifrån kunnig så jag lägger detta i premurationer
Citera
2011-05-13, 02:29
Medlem
revodnebs avatar
Här finns allt du behöver veta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Escape_velocity

Lycka till...
Citera
2011-05-13, 02:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Här finns allt du behöver veta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Escape_velocity

Lycka till...
har skummat igenom sidan och kan faktiskt inte hitta TS fråga, plus den sidan kräver ganska bra matematiska grunder för att hänga med i...
Citera
2011-05-13, 03:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnfowles
har skummat igenom sidan och kan faktiskt inte hitta TS fråga, plus den sidan kräver ganska bra matematiska grunder för att hänga med i...

Det står i första formeln på sidan:

Citat:
here G is the universal gravitational constant, M the mass of the planet, star or other body, and r the distance from the centre of gravity.

Vi antar att TS redan undsluppit jordens gravitation.
Citera
2011-05-13, 11:39
Medlem
Halge78s avatar
Citat:
Hej astrofysiker!

Jag tror du måste omformulera frågan eller i alla fall specificera vad du menar. Flykthastigheten är definierad av en specifik kraft (gravitation). Dvs, det krävs olika hastighet att "fly" solsystemet beroende på vad du befinner sig.

Kortfattat så för varje kraft som påverkar ett föremål (i alla fall makroskopiskt och ickerelativisktiskt) så kan föremålet, med hjälp av en utgångshastighet, "fly" från kraften. Dvs en hastighet som kraften inte kommer hinna/kunna accelerera till 0 då avståndet -> oändligheten. Detta gäller som du känner till från jorden dragningskraft och även solens.

1. Så ja, det finns en sådan hastighet.
2. Beror på var du befinner dig.

Edit: Vill även påpeka att
Citat:
Som bekant så krävs det en viss hastighet för att ta sig ur jordens gravitationsfält.
är felaktigt. Det krävs ingen specifik hastighet att fly jorden (förutom att den måste vara positiv?). Det räcker med en acceleration som är >= gravitationen (= då du har en utgångshastighet). Flykthastighet är alltså den hastighet ett objekt måste ha för att kunna fly om inga andra krafter påverkar objektet (som t ex en motor, friktion eller andra himlakroppar).
Senast redigerad av Halge78 2011-05-13 kl. 11:47.
Citera
2011-05-13, 11:46
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Nej där fanns inte allt jag behövde veta. Du kan sluta skicka länkar till wikipedia för att dölja din okunskap. Fler oseriösa svar kommer att anmälas.

Första formeln på sidan ger ju dig ditt svar, stoppa in solmassan och jordens avstånd från solen så får du ut ca 4000m/s som flykthastighet. Man kan nog göra det med mycket mindre om man använder smarta banor som går nära planeterna på vägen ut.
Citera
2011-05-13, 12:10
Medlem
Offsures avatar
Ett inlägg är inte OT bara för att man kanske inte svarar på varenda nyans i trådens frågeställning, och inte heller för att det är på för hög nivå. Däremot går det självklart bra att efterfråga en förklaring.
Moderatorsåtgärder ska inte diskuteras i tråden, och rapporter ingår i det.
/mod
Citera
2011-05-13, 12:16
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnfowles
Skumma bättre. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Escap...city#section_4
Citera
2011-05-13, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Halge78
Jag tror du måste omformulera frågan eller i alla fall specificera vad du menar. Flykthastigheten är definierad av en specifik kraft (gravitation). Dvs, det krävs olika hastighet att "fly" solsystemet beroende på vad du befinner sig.

Kortfattat så för varje kraft som påverkar ett föremål (i alla fall makroskopiskt och ickerelativisktiskt) så kan föremålet, med hjälp av en utgångshastighet, "fly" från kraften. Dvs en hastighet som kraften inte kommer hinna/kunna accelerera till 0 då avståndet -> oändligheten. Detta gäller som du känner till från jorden dragningskraft och även solens.

1. Så ja, det finns en sådan hastighet.
2. Beror på var du befinner dig.

Edit: Vill även påpeka att

är felaktigt. Det krävs ingen specifik hastighet att fly jorden (förutom att den måste vara positiv?). Det räcker med en acceleration som är >= gravitationen (= då du har en utgångshastighet). Flykthastighet är alltså den hastighet ett objekt måste ha för att kunna fly om inga andra krafter påverkar objektet (som t ex en motor, friktion eller andra himlakroppar).

Aight. Tack för ett bra svar som upplyste mig. Jag hade nog föreställningen att hela solsystemets total massa på något sätt skapade en gravitationskonstant för solsystemet och i sin tur att hela vintergatan skapade ett gravitationsfält runt sig. Men detta var uppenbarligen helt uppåt väggarna. Så i praktiken för att lämna solsystemet ska man bara ha en större kraft än solens gravitation?
Citera
2011-05-13, 13:11
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Aight. Tack för ett bra svar som upplyste mig. Jag hade nog föreställningen att hela solsystemets total massa på något sätt skapade en gravitationskonstant för solsystemet och i sin tur att hela vintergatan skapade ett gravitationsfält runt sig. Men detta var uppenbarligen helt uppåt väggarna. Så i praktiken för att lämna solsystemet ska man bara ha en större kraft än solens gravitation?
Saxat från wiki;
Citat:
For example, at the Earth's surface the escape velocity for the combination Earth and Sun would be 43.56 km/s, if the Earth were stationary with respect to the sun. However. giving an object this speed in the direction of the Earth's orbital velocity would not be enough. because the total energy of the object is not conserved: it loses more kinetic energy (with respect to the Sun) than the gain of potential energy. With the difference the Earth recovers some of the kinetic energy it lost when the object was launched. Or put differently: the object has to do more work to overcome the Earth's gravity than when the Earth were stationary, because for a given distance covered the increase of the distance to the Earth is less, and hence the reduction of the force is less.

The minimum effective escape velocity is reduced by the orbital velocity in a different way. In the circular orbit approximation the escape velocity with respect to the Sun would be multiplied by a factor of 1-0.5^0.5. As a result, to leave the solar system requires a speed of 16.7 km/s from the Earth's surface; in the direction of the Earth's orbital motion.
Med andra ord;
Tar du kvadraten på flykthastigheten vid jordens yta plus kvadraten på flykthastigheten för jordens position jämntemot solens multiplicerar detta med sqrt(1-sqrt(.5)) och sedan roten ur det hela så får du den hastighet du behöver för att lämna solsystemet OM du skickar ditt objekt i den riktning Jorden rör sig.

√(x²+y²*√(1-√(0.5))
där x är flykthastigheten vid jordens yta beräknat av jordens massa och radie.
och
där y är flykthastigheten vid jordens position i förhållande till solens och solens massa.

Det beror helt enkelt på att Jorden rör sig i en nästan cirkulär bana kring solen i en hastighet på ungefär 30km/s. Så den hastigheten bibehålls givetvis utifall du lämnar Jorden i den riktning vi rör oss.
Citera
2011-05-13, 13:35
Medlem
protectors avatar
Som vanligt när man talar om flykthastighet så gäller ju detta bara när man inte tillför nån energi efter den första accelerationsfasen. En raket är ju helt oberoende av nån flykthastighet tex, den behöver inte nån speciell hastighet för att lämna jordens gravitation, vilken är en vanlig missuppfattning

Har jag bara en tillräckligt lång stege kan jag klättra till månen, lite hårddraget
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in