Flashback bygger pepparkakshus!
2011-05-12, 19:43
Medlem
nikkiiisixs avatar
Ska förmodligen börja på en Dbt behandling innan sommaren för mina konstaterade borderline...
Någon som har erfarenhet av en sådan behandling? Bra/dåligt osv?
Citera
2011-05-15, 19:28
Medlem
Lys avatar
Jag har själv inte erfarenhet av Dbt, men har hört och läst att det ska vara riktigt bra. Så har du chansen att få det, ta chansen! Många blir hjälpta av det och borderline går att bli frisk ifrån. Jo, det är sant. Borderline är inte ett livslångt tillstånd, det går absolut att behandla. En annan terapi framtagen för just borderline är Mentaliserings-baserad terapi, som har flera likheter med Dbt. Jag vill bara uppmuntra dig gällande din behandling, jag hoppas du får fler svar i tråden och att Dbt kommer hjälpa dig. Du är modig, för behandlingen kan vara krävande så vitt jag förstår. Men målet är ju att du ska må bra. Lycka till!
Citera
2011-05-15, 23:54
Medlem
Shine_s avatar
Ingen erfarenhet själv men vet bekant som gått i dbt för ätstörningar om jag inte minns fel och tyckte det var positivt.

Men det fungerar precis som andra terapiformer och dessutom lite bättre (enl. Terapisnack):
Citat:
Vad gäller evidensen kom den enda stora svenska studien runt personer med borderlinestörning och terapi (gjord på karolinska) visade att att dbt, pdt och kbt är lika effektiva för de personer med borderlinestörning som fölföljer sin behandling men att fler av dem som gick i dbt stannade i sin terapi och därmed fick fler ur den gruppen ett bättre slutresulatat.
Citera
2011-05-16, 00:15
Medlem
nikkiiisixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Jag har själv inte erfarenhet av Dbt, men har hört och läst att det ska vara riktigt bra. Så har du chansen att få det, ta chansen! Många blir hjälpta av det och borderline går att bli frisk ifrån. Jo, det är sant. Borderline är inte ett livslångt tillstånd, det går absolut att behandla. En annan terapi framtagen för just borderline är Mentaliserings-baserad terapi, som har flera likheter med Dbt. Jag vill bara uppmuntra dig gällande din behandling, jag hoppas du får fler svar i tråden och att Dbt kommer hjälpa dig. Du är modig, för behandlingen kan vara krävande så vitt jag förstår. Men målet är ju att du ska må bra. Lycka till!

Ja mentaliseringsmetoden har jag hört talas om! Det finns ju självklart risker med alla behandlingar som har att göra med psykiska tillstånd. Men jag hoppas!
Citera
2011-05-16, 20:53
Medlem
linluggs avatar
Nej, men jag ska få. Skriv gärna och berätta hur det går under tiden.
Citera
2011-05-18, 18:20
Medlem
Jag har gått i DBT-behandling i ett år snart. Riktigt bra för mig i alla fall.
Jag har märkt att jag har lyckats undvika upprepade självdestruktiva handlingar en del gånger. Man får öva färdigheter som ska hjälpa en att stå ut när det är svårt. Det är en rätt svår behandling och skiljer sig något ifrån att bara gå till en psykolog och prata. Men har man blivit antagen till DBT för att man har den formen av problematik så sker det faktiskt förändringar. I alla fall för mig.

Man får gå både gruppterapi och individualterapi. Gruppterapin var inte speciellt bra tycker jag. Kändes lite grann som om man diskuterade etiska dilemman som man diskuterade i lågstadiet och man gick inte så mycket in på den riktiga problematiken. Kan i för sig bero på att ledarna som jag hade var lite flummiga...
Men när det gäller individuellt så var det jättebra. Se till att du får en psykoterapeut som du trivs med bara...
Citera
2011-05-20, 13:36
Medlem
nikkiiisixs avatar
Var någonstans gick du? Jag ska förmodligen börja på Karolinska. Det här med samtal i grupp oroar jag mig en del för.
Citera
2011-05-21, 17:11
Medlem
Akademiska sjukhuset i Uppsala. Så du behöver nog inte oroa dig!
Citera
2011-05-22, 23:03
Medlem
nikkiiisixs avatar
Okej Har hört att Mbt är bra också.
Citera
2011-05-22, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikkiiisix
Okej Har hört att Mbt är bra också.

Vet inte riktigt vad det är. Men det ska också ska omfatta en hel de mindfulness har jag hört
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in