Citat:
Ursprungligen postat av Detefanonajs
bygga dator första gången, tips?
Hej ! Ska bygga min första egna dator och chassi. Tänkte ha det som lite sommarprojekt
Så jag välkomnar alla tips, jag ska bygga Chassit i MDF, 19mm skivor och storleken kommer att vara 50x50x20 cm på chassit, det ska vara bra med plats för eventuell vattenkylning i framtiden. Det ska sitta ett ATX moderkort i chassit. Så jag har några frågor:
Hur ska jag måla? Färgtips, eventuella loggor? Ska jag måla när chassit är ihopskruvat eller alla delar för sig innan jag sätter ihop?
Måste jag använda speciellt lim? Satt det inte smälter tänkte jag på
Fungerar MDF bra att bygga i?
alla andra förslagsideer/tips välkommnas starkt!
Mycket vänliga hälsningar En nybörjare på byggen
19mm är väldigt tjockt, det lär inte bli bra i en sån liten låda. Dessutom försvinner lite av effekten med den lysande fläkten om den sitter i ett djupt hål. Satsa på en tunnare skiva ist, typ 12 mm. För att få stabiliteten ändå så sätter du lister i hörnen och skruvar i. Vanligt trälim för inomhusbruk fungerar nog förträffligt, jag kan inte tro nått annat. I övrigt är väl MDF trevligt att jobba med. Har du en sticksåg och nått som är rakt att såga utefter kommer du att klara dig.
Hur man ska göra med MDF innan målning finns det mängder av information om på internet, bara att söka på google. Kort sagt så ska du försegla kanterna med trälim och spackla ev. ojämnheter innan du målar. Du målar med fördel med en skumgummiroller, det går knappt att misslyckas med den sån. Måla när det är hopskruvat, annars får du skarvar. Möjligtvis målar du insidan innan du skruvar ihop det.
Loggor vet jag inget om, men lättklädda tjejer är alltid trevligt!