Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-12, 01:12
  #1
Medlem
Tja

Har alltid kört med piratkopior av Microsoft office men fick idag tips av en duktig datakille att jag skulle satsa på Openoffice/libreoffice istället.

Det enda jag använder det till är att skriva skoluppgifter i word. Använder aldrig alltså program som powerpoint, access etc etc.

Kommer troligen köra på openoffice men undrar vilket ni tycker är bäst?
Citera
2011-05-12, 02:40
  #2
Medlem
Ondves avatar
Kör på Openoffice/libreoffice. Det är ju gratis så skulle du inte vara nöjd så är det ju bara skaffa ms office då isåfall .

openoffice är ju mig veterligen kompatibelt med ms filtyper iaf så det finns ju inte mycket som hindrar en att använda det istället.

Själv tycker jag openoffice/libre är bäst just för att det är gratis samt att det har alla funktioner som jag någonsin kan tänkas behöva. Kör ju linux dessutom så Office är ju heller inget alternativ då.
Sedan det irriterande lilla office-assistent-gemet som dyker upp och stör är ju också det en anledning till att avstå från Office.
Enda strulet jag haft med openoffice är att det hängt sig när man sparar i Calc. Det var tydligen en känd bugg, men det verkade vara minst sagt ett kyligt intresse för att åtgärda detta felet Löste det genom att spara i Excels format istället, vilket av någon anledning funkade.

Att bara skriva vanliga texter med openoffice/libre kommer dock att fungera alldeles ypperligt
Citera
2011-05-12, 02:59
  #3
Medlem
Run3s avatar
Välj Libre alla dagar i veckan framför Open. Oracle övergav OpenOffice i April och sa att de inte längre skulle utveckla programmet. Sedan dess har väl nästan varje stor distro hoppat över till att förinstallera LibreOffice istället. Libre är en fork (eller vad det heter på svenska) av OpenOffice, så i dagsläget ser de två office sviterna närmast identiska ut. Men LibreOffice utvecklas och hålls igång av The Document Foundation, så du kan vänta dig flera uppdateringar i framtiden till den sviten.
Citera
2011-05-12, 06:20
  #4
Medlem
brianmolkos avatar
Jag kan köra in både libre och open office i datorn ?
läser libre förresten gamla .doc och .odt filer ?
Citera
2011-05-12, 15:30
  #5
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Jag kan köra in både libre och open office i datorn ?
läser libre förresten gamla .doc och .odt filer ?
Det borde gå att köra både open och libre, men jag ser verkligen inte poängen med det, då de två programmen i dagsläget är i stort likadana. Allt du kan göra med openoffice kan du göra med libreoffice, som att spara & öppna .odt & .doc, installera ordböcker och andra tillägg (från openoffice.org's hemsida), osv.
Libre är som sagt en fork av open som släpptes i januari detta året, så de har inte kommit spec. långt i utveckligen än.
Citera
2011-05-12, 16:40
  #6
Medlem
Tack tack för tipsen
Citera
2011-05-12, 16:49
  #7
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Det borde gå att köra både open och libre, men jag ser verkligen inte poängen med det, då de två programmen i dagsläget är i stort likadana. Allt du kan göra med openoffice kan du göra med libreoffice, som att spara & öppna .odt & .doc, installera ordböcker och andra tillägg (från openoffice.org's hemsida), osv.
Libre är som sagt en fork av open som släpptes i januari detta året, så de har inte kommit spec. långt i utveckligen än.

ok ni skrev ju att openoffice slutat utvecklas och libre fortsätter, om man tar in båda så uppdateras libre och blir annorlunda sen, finns en del funktioner i vanliga office MS som jag saknar i open
har inte hittat och gillar inte riktigt det där med att lägga till knappar, försöker ha standard utseende och vill inte lägga till en massa olika knappar, det blir så rörigt då
Citera
2011-05-12, 16:52
  #8
Medlem
ApolloGrekens avatar
Jag kör Libre. Känns bättre efter strulet med oracle/open.
Skillnaderna mellan MS och Libre är mycket små. Libre har enligt mig bättre hantering av mallar, fungerar mer intuitivt. MS har också sina fördelar, t.ex. kan man få grammatikkontroll av ens texter medan Libre är mer av att kolla enstaka ord utan att se deras sammanhang.
Citera
2011-05-12, 17:33
  #9
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondve
Själv tycker jag openoffice/libre är bäst just för att det är gratis samt att det har alla funktioner som jag någonsin kan tänkas behöva.

Att "tycka" att OpenOffice/Libre är det bästa programmet för att det är gratis kan vara ett av det dummaste jag läst. Kanske mest prisvärda med långt ifrån det bästa då det saknar vissa livsviktiga funktioner som av min erfarenheter bara Ms Word har, just synonymer.

Kan man leva utan det antar jag ett annat program funkar.
Citera
2011-05-12, 18:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
ok ni skrev ju att openoffice slutat utvecklas och libre fortsätter, om man tar in båda så uppdateras libre och blir annorlunda sen, finns en del funktioner i vanliga office MS som jag saknar i open
har inte hittat och gillar inte riktigt det där med att lägga till knappar, försöker ha standard utseende och vill inte lägga till en massa olika knappar, det blir så rörigt då
Ett tips är ju att ta bort knappar du inte använder.. Jag fick bort 3/4 på det sättet. Om man mot förmodan behöver något av det finns det ju alltid i programmenyn.
Citera
2011-05-12, 18:43
  #11
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
ok ni skrev ju att openoffice slutat utvecklas och libre fortsätter, om man tar in båda så uppdateras libre och blir annorlunda sen, finns en del funktioner i vanliga office MS som jag saknar i open
har inte hittat och gillar inte riktigt det där med att lägga till knappar, försöker ha standard utseende och vill inte lägga till en massa olika knappar, det blir så rörigt då
Du behöver använda versaler och punkter bättre. Hursom, så tror jag inte att The Document Foundation som tar hand om LibreOffice kommer göra det annat än bättra än openoffice. The Document Foundation har stora namn/företag bakom sig som Google, Novell, Canonical, Red Hat m.m. (http://www.documentfoundation.org/supporters/)


Själv kör jag LibreOffice (tidigare OpenOffice i några år som Windows-användare) i dess standardutförande och det har fungerat kanon till ett otal arbeten för skolan. Bokrecensioner, labbrapporter, projektarbete på ~30 sidor - allt. Även Impress har jag använt till exempelvis min projektarbetsredovisning, vilket fungerade galant (visade presentationen i PowerPoint). Draw har jag också använt till att rita enklare grafik - funkat kanon. Så för priset (0:-) måste jag säga att LibreOffice är en extremt prisvärd och kompetent kontorssvit. Men jag är väl samtidigt inte en användare som törstar efter just de mest extrema och nisha funktionerna.
Citera
2011-11-30, 21:15
  #12
Medlem
Att göra dokument för sig själv, kanske skriva ut och ge till folk fungerar säkert utmärkt men hur är det för andra som använder MS Office att öppna och se + redigera mina Libre dokument?
Det är ofta jag behöver skicka iväg dokument där det är viktigt att det inte ser annorlunda ut för MS Office-användare än det gör för mig, det är även viktigt att de som får dokumenten kan redigera med MS Office utan några problem.

Det känns för mig (utan någon kunskap eller testande) väldigt konstigt att allt skulle se och fungera likadant i de olika programmen då det hade krävt att de är mer eller mindre identiska?
__________________
Senast redigerad av FeedHurley 2011-11-30 kl. 21:25.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback