Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-13, 23:41
  #6493
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Lisdexamfetamin är en 'pro drog' och alltså inte den aktiva substansen i Elvanse. Det fungerar på så sätt att lisdexamfetaminet tas upp i tarmen för att i blodet omvandlas till dexamfetamin, det är alltså dexamfetaminet som har verkan även i Elvanse.

Elvanse har alltså ingen 'slow release' på så sätt att kapseln bryts ner långsamt, utan slow release effekten kommer ifrån att kroppen måste omvandla lisdexamfetamin till dexamfetamin och detta tar tid.

En mindre detalj, men rätt skall vara rätt.

Okej det är fullt möjligt. Jag har aduanze och det är förklaring jag fick av min läkare åtminstone.
Citera
2024-04-14, 12:42
  #6494
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Har kört elvanse nu sen i november och kör 60mg på förmiddagen den december.

Det är väldigt varierande effekt. Vissa dagar har jag ett enormt fokus, lite speedad. Andra dagar känner jag inte speciellt mycket utan känner mig mest trött..

När medicinen går ur upplever jag mig som väldigt lätt irriterad och lätt att explodera, extremt kort stubin.

Har sovit extremt lite och dåligt sen några månader tillbaka pga tillskott hemma.

Så börjar ana att lite sömn i kombination med att missa magnesium kan vara boven i dramat.

Någon annan som har/haft liknande upplevelse?

Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Jepp exakt samma. 70mg 3-4 ggr/ vecka. Oftast funkar det, man blir speedad men ibland är effekten nästan borta. I mitt fall så kan det bero på sömnmedicinen och dålig sömn.

Jag gillar elvanse men det är för jävligt när den går ur. Blir deppad och irriterad. Det är inget man kan göra åt. Prövade dubbeldos. 70mg kl 7 och 70mg kl 14. Det hjälper men det är ändå inte samma. Toleransen har höjts men ännu funkar det bra

Tänkte ge lite hopp och inspiration här, det är ju väldigt individuellt men kan berätta lite för hur det ser ut för mig.

Jag kör bara 40 mg f t, men kommer att få dosökning. Det som hjälper för mig är att ta den så tidigt som möjligt och se till att få åtminstone ett jogging - eller styrketräningspass, 5-6 dagar / vecka. Sedan så bra mat som möjligt, åtminstone frukt och grönt varje dag.

Till natten har jag börjat tagit Valerina Forte, ett receptfritt läkemedel som är extremt underskattat, som man får ett behagligt rus av och somnar som en sten samt drömmer som ett barn. Jag tar enligt rekommenderad dos och är en fullvuxen karl mitt i livet bör nämnas.

Jag lyxar till det med Phenibut 1-2 gånger / vecka för att låta musklerna och hjärnan få tillfälle att slappna av 100% (utöver daglig meditation).

Jag har på ett par månader raderat mina biverkningar av Elvansen helt och hållet och mina PTSD besvär är borta med minst 50%.

Det stämmer att Elvansen har olika bra effekt från dag till dag, men när jag började leva sunt och med mer arbete mentalt tycker jag det har stabiliserats även där.
Citera
2024-04-14, 15:50
  #6495
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren
Tänkte ge lite hopp och inspiration här, det är ju väldigt individuellt men kan berätta lite för hur det ser ut för mig.

Jag kör bara 40 mg f t, men kommer att få dosökning. Det som hjälper för mig är att ta den så tidigt som möjligt och se till att få åtminstone ett jogging - eller styrketräningspass, 5-6 dagar / vecka. Sedan så bra mat som möjligt, åtminstone frukt och grönt varje dag.

Till natten har jag börjat tagit Valerina Forte, ett receptfritt läkemedel som är extremt underskattat, som man får ett behagligt rus av och somnar som en sten samt drömmer som ett barn. Jag tar enligt rekommenderad dos och är en fullvuxen karl mitt i livet bör nämnas.

Jag lyxar till det med Phenibut 1-2 gånger / vecka för att låta musklerna och hjärnan få tillfälle att slappna av 100% (utöver daglig meditation).

Jag har på ett par månader raderat mina biverkningar av Elvansen helt och hållet och mina PTSD besvär är borta med minst 50%.

Det stämmer att Elvansen har olika bra effekt från dag till dag, men när jag började leva sunt och med mer arbete mentalt tycker jag det har stabiliserats även där.

Problemet är inte att effekten i sig försvinner. Jag studerar på kvällarna och det går bättre fastän man tagit elvansen på morgonen. För mig är problemet att om jag på jobbet får ett gnälligt samtal eller email så tar jag det mer negativt än jag skulle göra utan elvanse. Dettavarierar också, ibland blir det ingen dipp eller så är den mild. Prövade med lågdos concerta på eftermiddagen men tyckte inte det var värt det. Inga problem att somna pga elvanse
Citera
2024-04-15, 22:05
  #6496
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Problemet är inte att effekten i sig försvinner. Jag studerar på kvällarna och det går bättre fastän man tagit elvansen på morgonen. För mig är problemet att om jag på jobbet får ett gnälligt samtal eller email så tar jag det mer negativt än jag skulle göra utan elvanse. Dettavarierar också, ibland blir det ingen dipp eller så är den mild. Prövade med lågdos concerta på eftermiddagen men tyckte inte det var värt det. Inga problem att somna pga elvanse

Jaha. Jag känner igen det där, fast brukade nog mest hända under dippen ibland. Och det var innan jag började arbeta med mig själv mer ingående, det var enda lösningen på det. Det kan vara så att Elvansen tar fram vissa saker till ytan lite mer, vilket kanske kan vara bra på nåt sätt.
Citera
2024-04-15, 22:10
  #6497
Medlem
Congelados avatar
Kan man kombinera detta med dagligt benzointag om man redan har det på recept egentligen har alla symptomen på ADHD/ADD min doktor ville utreda mig tidigare men jag har nekat. Ryker benzon om jag får detta? Vill sitta med båda.
Citera
2024-04-16, 12:20
  #6498
Medlem
Cakewets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Kan man kombinera detta med dagligt benzointag om man redan har det på recept egentligen har alla symptomen på ADHD/ADD min doktor ville utreda mig tidigare men jag har nekat. Ryker benzon om jag får detta? Vill sitta med båda.

Ja, det tror jag, känner till folk som har båda utskrivet. Kan ju inte skada att göra utredning och om de efter vill ta bort benzon pga insättning av cs så kan du ju tacka nej till insättning av cs isåfall.
Citera
2024-04-16, 12:29
  #6499
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Nej benzon ryker nog förmodligen inte!
Citera
2024-04-17, 22:03
  #6500
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalishas
Okej det är fullt möjligt. Jag har aduanze och det är förklaring jag fick av min läkare åtminstone.
Det samma gäller Aduvanz, det är exakt samma läkemedel som Elvanse. Bor du i Norge?
Citera
Igår, 03:03
  #6501
Medlem
ZOG77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren
Tänkte ge lite hopp och inspiration här, det är ju väldigt individuellt men kan berätta lite för hur det ser ut för mig.

Jag kör bara 40 mg f t, men kommer att få dosökning. Det som hjälper för mig är att ta den så tidigt som möjligt och se till att få åtminstone ett jogging - eller styrketräningspass, 5-6 dagar / vecka. Sedan så bra mat som möjligt, åtminstone frukt och grönt varje dag.

Till natten har jag börjat tagit Valerina Forte, ett receptfritt läkemedel som är extremt underskattat, som man får ett behagligt rus av och somnar som en sten samt drömmer som ett barn. Jag tar enligt rekommenderad dos och är en fullvuxen karl mitt i livet bör nämnas.

Jag lyxar till det med Phenibut 1-2 gånger / vecka för att låta musklerna och hjärnan få tillfälle att slappna av 100% (utöver daglig meditation).

Jag har på ett par månader raderat mina biverkningar av Elvansen helt och hållet och mina PTSD besvär är borta med minst 50%.

Det stämmer att Elvansen har olika bra effekt från dag till dag, men när jag började leva sunt och med mer arbete mentalt tycker jag det har stabiliserats även där.

Du tror att det är Elvanse som hjälpt dig när det i själva verket betyder att du likt de flesta plötsligt mår bra när dom meditera och sköter mathållning och tränar. Inse att du behöver inte Elvanse. Det är bara en lyx för dig men vänta några år till när du bestämt dig för och sluta med amfetamin. Då märker du framförallt om du inte tränar så mycket längre vilket man drar ner lite på ju äldre man blir. Menar inte att klanka ner på något sätt. När det gäller amfetamin så finns det grundläggande saker som alla människor får om dom tar amfetamin. Resten är ju individuellt. Det måste man förstå när det gäller kemi. Det är så lätt för hjärnan att luras eftersom vi har känslor som blandas in när det gäller nästan allt. Men man måste lägga dom åt sidan när man forskar kring hjärna och substans. Därför placebo studeringar finns men som tyvärr många gånger är för korta för att verkligen få rätt bild av det man forskar kring. Människor tror att man kan en substans när man intagit den och läst om den. Precis som när man läser diagnos böcker på fel sätt. Man har de flesta symtom som man läser. Det är massa känslor och ideer och gissningar som vi formar till vår egna sanning och då blir det inte rätt. Jag har vart test person för många olika RC substanser,då mot min vilja förståss,alltså försent förstod man. Inte blivit tvingad så sätt. Men vissa har en förmåga att övertala den mest svåra.
Det har vart sådana kemikalier som utan att överdriva tar endast ett korn och du slocknar i 2 dygn. Vet i satan vad det verkligen var för kemi. Har inte läst någonstans om det. Och tillägga att jag är ingen känslig person när det gäller sådant här,menar vissa tål inte en alvedon typ,utan jag är verkligen skärpt även om jag vet mina svagheter i vilken drog klass så att säga. Nu handlar ju detta inte om RC substanser men tog upp det för att försöka ge en förklaring som du kanske förhoppningsvis hajar.
Mvh
Citera
Igår, 10:41
  #6502
Medlem
Hur lång tid tar det innan man blir ångestfri efter utsättning?
Slutade äta 40mg elvanse för snart tre veckor sen och har fortfarande väldig mycket ångest och noja.
Förstår att det är individuellt men hör gärna andras erfarenheter
Citera
Igår, 22:59
  #6503
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOG77
Du tror att det är Elvanse som hjälpt dig när det i själva verket betyder att du likt de flesta plötsligt mår bra när dom meditera och sköter mathållning och tränar. Inse att du behöver inte Elvanse. Det är bara en lyx för dig men vänta några år till när du bestämt dig för och sluta med amfetamin. Då märker du framförallt om du inte tränar så mycket längre vilket man drar ner lite på ju äldre man blir. Menar inte att klanka ner på något sätt. När det gäller amfetamin så finns det grundläggande saker som alla människor får om dom tar amfetamin. Resten är ju individuellt. Det måste man förstå när det gäller kemi. Det är så lätt för hjärnan att luras eftersom vi har känslor som blandas in när det gäller nästan allt. Men man måste lägga dom åt sidan när man forskar kring hjärna och substans. Därför placebo studeringar finns men som tyvärr många gånger är för korta för att verkligen få rätt bild av det man forskar kring. Människor tror att man kan en substans när man intagit den och läst om den. Precis som när man läser diagnos böcker på fel sätt. Man har de flesta symtom som man läser. Det är massa känslor och ideer och gissningar som vi formar till vår egna sanning och då blir det inte rätt. Jag har vart test person för många olika RC substanser,då mot min vilja förståss,alltså försent förstod man. Inte blivit tvingad så sätt. Men vissa har en förmåga att övertala den mest svåra.
Det har vart sådana kemikalier som utan att överdriva tar endast ett korn och du slocknar i 2 dygn. Vet i satan vad det verkligen var för kemi. Har inte läst någonstans om det. Och tillägga att jag är ingen känslig person när det gäller sådant här,menar vissa tål inte en alvedon typ,utan jag är verkligen skärpt även om jag vet mina svagheter i vilken drog klass så att säga. Nu handlar ju detta inte om RC substanser men tog upp det för att försöka ge en förklaring som du kanske förhoppningsvis hajar.
Mvh

Att Elvansen på något vis kan vara överflödigt kan stämma i vissa fall. Den tanken har slagit mig ett antal gånger, för jag tror på att man kan heala sig själv osv. Kanske ett projekt för framtiden att bli helt medicinfri, men i nuläget finner jag det osannolikt då jag ska påbörja nytt jobb osv. Men jag har avsevärt mindre mediciner nu mot för förut, så har blivit tvungen att anpassa mig.

Vet inte riktigt vad du ville säga i övrigt där och hur det hängde ihop med det hela?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback