• 1
  • 2
2011-05-11, 23:57
Medlem
Drog av två hjulbultar i farten. Sitter nya hjul på bilen, som inte var efterdragna. Kände att det började vobbla och skaka i ena framhjulet så jag svängde in på en bemannad mack och lånade ett fälgkors. Då hade två bultar gått av. Kör nu på tre av fem bultar.

Där två bultarna som lossnade ska sitta ser man bara att bultarna har gått rakt av, och att resterande del sitter fast i hjullagret.

Vad kostar det ungefär att åtgärda detta på en verkstad? Och vågar man köra på tre bultar ett tag? Dom som sitter kvar sitter som en trekant.
Citera
2011-05-12, 00:06
Medlem
WorldTradeCenters avatar
kostar inte så mycket att fixa nya pinnbultar, och ganska enkelt att fixa själv också
men du har ju 3 kvar så det är ganska säkert ändå.skulle tippa att under tusen lappen
med bultarna inräknat ,inte mer faktiskt går ju ganska fort

http://www.oclbrorssons.se/34727_SE
Senast redigerad av WorldTradeCenter 2011-05-12 kl. 00:14.
Citera
2011-05-12, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WorldTradeCenter
kostar inte så mycket att fixa nya pinnbultar, och ganska enkelt att fixa själv också
men du har ju 3 kvar så det är ganska säkert ändå.skulle tippa att under tusen lappen

Jo en kompis sa att han hade kört på två av fem bultar i 30 mil... men det är väl inte att rekomendera.

Vet inte om jag orkar pilla med det själv, har läst att man behöver plocka bort hjullagret och grejer. Och jag undrar hur jag ska få ut bitarna som sitter kvar i dom gamla hålen. Hade vart gött om det inte gick över 1000:-

Tack för svaret!
Citera
2011-05-12, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WorldTradeCenter

Ts pratar om hjulbultar och du pratar om pinnbultar det är ju en viss skillnad där
Citera
2011-05-12, 00:19
Medlem
WorldTradeCenters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabensanus
Jo en kompis sa att han hade kört på två av fem bultar i 30 mil... men det är väl inte att rekomendera.

Vet inte om jag orkar pilla med det själv, har läst att man behöver plocka bort hjullagret och grejer. Och jag undrar hur jag ska få ut bitarna som sitter kvar i dom gamla hålen. Hade vart gött om det inte gick över 1000:-

Tack för svaret!
själva bultarna kostar ungefär 75-80 kr styck
sen jobbet kanske en timme skulle tippa runt 1000 kr beror lite på ,men inte så värst mycket mer
Citera
2011-05-12, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freee
Ts pratar om hjulbultar och du pratar om pinnbultar det är ju en viss skillnad där

Ah, jag menar pinnbultarna som sitter i navet eller vad man kallar det. Hjullagret?
Men hjulbultarna som ska sitta på pinnbultarna (muttrarna?) är ju också borta.
Citera
2011-05-12, 00:23
Medlem
WorldTradeCenters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freee
men om det är hjulbultar då behöver man väl inte åtgärda detta i en verkstad.? är väl bara att köpa 2 nya och sätta dit eller.?
Citera
2011-05-12, 00:25
Medlem
WorldTradeCenters avatar
Citat:
Ah, jag menar pinnbultarna som sitter i navet eller vad man kallar det. Hjullagret?
Men hjulbultarna som ska sitta på pinnbultarna (muttrarna?) är ju också borta.
ja då behöver du 2 st pinnbultar + 2 st hjulbultar
Citera
2011-05-12, 00:33
Medlem
INTPs avatar
En pinnskruv och en hjulskruv* passar dåligt ihop, däremot passar en mutter utmärkt på en pinnskruv, och skruvar passar utmärkt i gängade hål.

* = Bultar är inte gängade, är det gängat heter det skruv. Bultar sitter fast med t.ex. saxsprint eller liknande - trots den vanliga felsägningen om stora skruvar.

Ingen aning om hur stor arbetsinsats som krävs, men se till att byta alla fem skruvarna. Även dom som har överlevt lär ha utsatts för så stor belastning att dom sträckts ut, så dom har knappast kvar den styrka dom hade från början - egentligen borde du nog vara rätt glad att alla inte gick av på en gång.
Citera
2011-05-12, 09:19
Medlem
Tack för svaren. Har kollat runt lite me olika verkstäder nu på morgonen.

Ingen har kunnat ge något exakt pris då det beror på hur hårt dom avslagna skruvarna sitter i hjullagret. 800:- sa en kille var rimligt om skruvarna släpper som de ska.

Har i alla fall dränkt dom i wd40, får hoppas att det löser upp lite grann Ska in me bilen imorgon förmiddag.
Citera
2011-05-12, 10:51
Medlem
orvarens avatar
Citat:

Tack för svaret!
En vanlig skruvdragare,en borr typ 5-6mm och torx-bits i lagom storlek (ska passa med "lite våld" i hålet efter borret)

Borra ett hål mitt i bulten,slå in bitset och vrid loss.

Ha gärna på "rostlösare" ed innan för ännu lättare arbete.

Lycka till!
Citera
2011-05-12, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
En vanlig skruvdragare,en borr typ 5-6mm och torx-bits i lagom storlek (ska passa med "lite våld" i hålet efter borret)

Borra ett hål mitt i bulten,slå in bitset och vrid loss.

Ha gärna på "rostlösare" ed innan för ännu lättare arbete.

Lycka till!

Låter enkelt. Kanske testar detta ikväll! Om jag får ut dom gamla, ser man hur de nya ska fästas? Antar att det bara är gängor? Eller behöver man skruva i sär hjullager och sånt? Nav?

Det är en Chevrolet s10 -92 det rör sig om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in