Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-11, 06:16
  #1
Medlem
Jag är en kille på 23 år utan flickvän eller barn. Mina 2 syskon är gifta och har 2 barn var. O nu är det dags för att köpa presenter till allihopa.. Så min fråga är hur mycket jag ska köpa presenter för och måste jag köpa till alla? Tidigare så har jag bara köpt till deras barn. Har väll lagt runt 250 kr på varje unge..Så har blivit att jag betalat ca 1000 kr vilket jag sen har fått tillbaka i presenter av mina syskon när jag fyllt år. Men nu har dem börjat med att jag är snål som inte köper presenter till mitt syskon och hennes man.. Någon gång i framtiden kanske jag också har familj och barn? Dem menar att jag tänker för mycket på att det ska bli en 0 affär? Själv så vill jag inte ge mer än vad jag får?..Är jag snål?..

En annan sak är att vi i släkten har hyrt en sommarstuga och där ska det byggas och köpas in saker till. Så vi ska vara berädda att lägga en slant där. Är det moraliskt rätt att jag ska lägga lika mycket pengar som mina syskon familjer ska lägga? Jag har bra ekonomi
__________________
Senast redigerad av torro1 2011-05-11 kl. 06:18.
Citera
2011-05-11, 06:33
  #2
Medlem
Tänk lite längre än pengar. Det handlar inte om hur mycket du lägger utan hur mycket som dem anser att du borde lägga. Inte fucka upp er relation helt enkelt. Gå och snacka med dem och övertyga dem att du bara kan lägga så mycket som dom vill och se att dem förstår det. På sätt håller du er relation på god fot och dessutom slipper lägga mer än du vill.

Bara säga att din tvättmaskin gick sönder och du behövde köpa en ny så nu har du inte råd med fina presenter fast du verkligen önskar att du skulle ha råd hehe. Ta deras sida mot de "yttre omständigheterna" så att säga.
Citera
2011-05-11, 07:19
  #3
Medlem
elmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torro1
Jag är en kille på 23 år utan flickvän eller barn. Mina 2 syskon är gifta och har 2 barn var. O nu är det dags för att köpa presenter till allihopa.. Så min fråga är hur mycket jag ska köpa presenter för och måste jag köpa till alla? Tidigare så har jag bara köpt till deras barn. Har väll lagt runt 250 kr på varje unge..Så har blivit att jag betalat ca 1000 kr vilket jag sen har fått tillbaka i presenter av mina syskon när jag fyllt år. Men nu har dem börjat med att jag är snål som inte köper presenter till mitt syskon och hennes man.. Någon gång i framtiden kanske jag också har familj och barn? Dem menar att jag tänker för mycket på att det ska bli en 0 affär? Själv så vill jag inte ge mer än vad jag får?..Är jag snål?..

En annan sak är att vi i släkten har hyrt en sommarstuga och där ska det byggas och köpas in saker till. Så vi ska vara berädda att lägga en slant där. Är det moraliskt rätt att jag ska lägga lika mycket pengar som mina syskon familjer ska lägga? Jag har bra ekonomi
För det första, LÄR DIG STAVA! "Dem" används inte i alltid, ibland är det "de"... Har du problem med att höra skillnaden, då kan du använda ordet "dom".
För det andra, det är ju roligt att ge bort något så de andra blir glada. Oavsett vad du får tillbaka sen så känns det väl bra att du kan ge bort lite. Du kan väl börja spara in lite pengar från andra aktiviteter du brukar hålla på med? Eller så gör du bara som så att du kör på Soffbords idé, prata med dem. Dina syskon kommer nog förstå ifall du pratar lite med dem, och om de inte gör det, nej då vet jag inte. Syskon brukar kunna släppa lite när det gäller den andra syskonet.
Citera
2011-05-11, 15:04
  #4
Medlem
22z27s avatar
Konstigt sätt att se det på tycker jag. I min släkt ger vi varandra presenter för att vi vill, inte för att man måste. Barnen är väl i så fall ett större "måste" eftersom dom kanske inte riktigt förstår annars. Vi ger efter vad vi har råd med och efter vad vi vill.

Man ger väl inte för att få? Man ger väl för att man vill glädja personen?
Citera
2011-05-11, 17:04
  #5
Medlem
Elmiss - Jag är inte speciellt duktig på att uttrycka mig eller att skriva. Så tack för att du rättade mig.
Men som jag skrev i texten så har jag bra ekonomi och kan köpa presenter om så är..

22z27 - Kan väll erkänna att jag inte är så mycket för presenter. Man kan få dyra fina presenter man inte ens vill ha. O så ska man hålla på och byta och krångla. Jag har inga problem att köpa presenter till mina föräldrar, mormor eller farmor. Men när det kommer till mina syskon så är dem ju faktis 4 stycken i varje familj. Att ge till barnen tycker jag är viktigt för dem uppskattar verkligen presenter!

Men jag är ju ensam och om jag ska köpa presenter till allihop så blir det ju 1000 kr per familj.. Isåfall borde jag ju få det tillbaka också? Eller varför ska jag ge mer än vad jag får? För att jag älskar dem?..Att köpa presenter efter vad man har för ekonomi tycker jag känns fel. Man borde ju komma överens så att man köper presenter för ungefär samma pengar?
Citera
2011-05-11, 17:43
  #6
Medlem
Chrysoss avatar
Men shit vilket judeproblem, du ger presenter för att du vill, inte för att du måste. Klart jag också blivit sur om jag gav min brorsa presenter och aldrig fick några tillbaka. Om du nu har god ekonomi kan du väl lika gärna fläska till det lite? Det är tanken som räknas ändå i slutändan....
Citera
2011-05-11, 17:49
  #7
Medlem
Jag ger inget till mina syskon eller deras barn och det accepteras, tänk va jävla svårt de ska va för vissa att fatta att viljan försvinner med tvånget och att ungjävlar för det mesta är otacksamma.

Fruktansvärt beteende tycker då jag iaf om man VILL ge så ge nåt då men tvinga sig att ge är USCH.

Nej gör som du vill låt dom bli griniga jäkla giriga folk, däremot kan du hugga i till stugan tycker jag OM du tänker hänga där. Dit kan man ju ta lite smågrejer lite då och då dessutom.
Citera
2011-05-11, 18:20
  #8
Medlem
elmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torro1
Men som jag skrev i texten så har jag bra ekonomi och kan köpa presenter om så är..
Jojo, det uppfattade jag. Men eftersom du nu är så "snål" så kan du lägga undan lite pengar som bara ska gå till presenter och annat kul du kan ge bort
Och precis som 22z27 skriver, i min släkt ger vi också varandra presenter för att vi vill. Inte för att vi måste.
Citera
2011-05-11, 18:30
  #9
Medlem
SwiftDeletes avatar
Vill du inte ge bort presenter så behöver du inte ens umgås med din släkt. Snåla människor är bland det värsta som finns och är förknippat med egoister som ingen borde umgås med. En sak att vara ekonomisk och en annan sak att vara snål. Hoppas du dör med med en fet hög med pengar och utan anhöriga så staten kan suga till sig alla dina tillgångar.

Ha ett ruttet liv!
Citera
2011-05-11, 20:15
  #10
Medlem
22z27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Jag ger inget till mina syskon eller deras barn och det accepteras, tänk va jävla svårt de ska va för vissa att fatta att viljan försvinner med tvånget och att ungjävlar för det mesta är otacksamma.

Fruktansvärt beteende tycker då jag iaf om man VILL ge så ge nåt då men tvinga sig att ge är USCH.

Nej gör som du vill låt dom bli griniga jäkla giriga folk, däremot kan du hugga i till stugan tycker jag OM du tänker hänga där. Dit kan man ju ta lite smågrejer lite då och då dessutom.
Nu är det ju så att TS förväntar sig att FÅ presenter för samma summa som han "ger" presenter för...
Citera
2011-05-11, 20:17
  #11
Medlem
22z27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torro1
Elmiss - Jag är inte speciellt duktig på att uttrycka mig eller att skriva. Så tack för att du rättade mig.
Men som jag skrev i texten så har jag bra ekonomi och kan köpa presenter om så är..

22z27 - Kan väll erkänna att jag inte är så mycket för presenter. Man kan få dyra fina presenter man inte ens vill ha. O så ska man hålla på och byta och krångla. Jag har inga problem att köpa presenter till mina föräldrar, mormor eller farmor. Men när det kommer till mina syskon så är dem ju faktis 4 stycken i varje familj. Att ge till barnen tycker jag är viktigt för dem uppskattar verkligen presenter!

Men jag är ju ensam och om jag ska köpa presenter till allihop så blir det ju 1000 kr per familj.. Isåfall borde jag ju få det tillbaka också? Eller varför ska jag ge mer än vad jag får? För att jag älskar dem?..Att köpa presenter efter vad man har för ekonomi tycker jag känns fel. Man borde ju komma överens så att man köper presenter för ungefär samma pengar?

Du har ju fan helt missuppfattat verför man ger bort presenter... Inte för att FÅ saker själv, men varför försöka förklara, du verkar ju dum som ett spån.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback